"This is not funny, Haraz." Serius suara Dania kedengaran. Dahi berkerut dengan muka ketat, mata tajam memandang Haraz yang masih dengan riak selamba di hadapannya. Nak melawak pun agak-agak la dia ni. Dah la aku tengah serabut dengan hal Abah. Boleh pula dia buat lawak tak lucu. Kena debik nanti free je.
Bibir diketapkan sambil mengangguk setuju. "Indeed." Datar Haraz mengiyakan.
Riak muka tak percaya jelas tertampal di wajah Dania. "Dah tu??! Siapa suruh propose idea gila dekat orang-orang tua???" Nada suara dah ternaik sedikit. Annoyed habis dengan jiran sebelah seorang ni. Rasa nak smash dengan bola keranjang.
Haraz dah ketawa bagai nak gila dalam hati. Ha. Siapa suruh kau pergi propose idea gila tu, Raz? Muka masih ditahan selamba. "Belajar daripada Baba kut. Remember how DO and Rose ended up together?" Selamba Haraz menjawab.
Rahang bawah Dania dah jatuh mencecah lantai. He couldn't be more impossible, could he??? Boleh buat gaya sardin je? Huru-hara tahu tak dibuatnya. Sakit kepala lagi. Tangan kanan dibawa memegang pelipis sambil memejamkan mata. Lama. Sebelum Dania tiba-tiba ketawa sambil menggeleng.
Kening Haraz terangkat tinggi memandang Dania yang sedang ketawa dengan pandangan pelik wal ajaib. Huh? Dia pun ada mental disorder ke apa? Nak berkongsi Doktor Chan ke? "Kau dah kenapa?"
Muka Dania diangkat untuk memandang Haraz dengan tawa masih bersisa. "Ni salah satu prank dalam permainan Prankster kita yang tak sudah, kan?" Ekstremnya prank pakcik ni kali ni.
Huh? Bahu diangkat sedikit. "I promise you, it will be a loooooong prank game if you are in." Selamba Haraz mencabar sambil mengangkat kening double jerk.
Pecah lagi tawa Dania mendengar kata-kata Haraz. Gila! Tapak tangan kanan diangkat ke paras dada tanda berhenti. "Kejap. Kejap. Siapa nak kahwin dengan kau masalahnya?" Soalnya dengan tawa masih bersisa. Kelakar apa pergi buat prank marriage proposal dekat Abah dan Ummi?
Tangan kanan dibawa menekan dada kiri gaya sakit jantung dengan muka berkerut seribu gaya menahan sakit. Mulutnya terbuka luas. "Ouch!!! Macam ni ke patient MI rasa bila sakit jantung? Rasa macam kena pijak-pijak." Dramatik Haraz membalas.
Rahang bawah Dania jatuh 3000 meter bawah tanah kali ni. Dramatik dia... Patut aku berguru dengan dia je macam mana nak berlakon. "You. Are. Impossible." Sepatah-sepatah ayat itu meluncur dari bibir Dania.
Haraz membawa tangan kanannya ke sisi sambil ketawa kecil. "Look at the bright side, Dania. Kau tak payah susah-susah cari lelaki untuk present dekat parents kau by the end of the year. Ni dah bulan 8 kut."
Berkerut dahi Dania elok je kata-kata Haraz mencecah telinga. "How on earth did you know???" Soalnya dengan nada terkejut tak percaya. Dari celah mana pula dia tahu pasal ni? Rasanya baru dua minggu lepas Abah cakap dengan aku pasal ni dekat hospital.
Bahu diangkat sedikit. "Heard it through the grapevine?" Jawab Haraz selamba.
Okey apa-apa je la. Tapi... "Apa yang membuatkan kau rasa aku takde calon untuk bawa jumpa Abah dan Ummi?" Jari telunjuk Dania dibawa ke bibir sambil memandang Haraz skeptik.
Bibir menarik senyum senget. Easy. "Sebab Dzariff still dekat London and engaged." Tanpa dapat ditahan, ayat itu meluncur laju dari bibir Haraz. Otak tak terfikir langsung pasal sensitiviti isu ini sampai la matanya menangkap perubahan pada riak muka Dania.
Terus berubah riak muka Dania mendengar jawapan Haraz. Tangannya dah jatuh ke sisi. Bibir bawah digigit perlahan. Hampir tiga tahun dah telinganya tak disapa dengan nama itu. Dania terus senyap membisu.
Haraz dah terasa nak hantuk kepala dekat lantai. Mulut kau ni, Haraz... "Ehemmm." Haraz berdehem sekali untuk menghilangkan kekok. "Sorry. Aku...." Otak terkial-kial mencari kata.
"Kau tahu kenapa I ditched him, kan?" Laju Dania memotong kata-kata Haraz. Muka serius memandang Haraz. "Aku ada MS dan dia akan suffer sekali nanti bila penyakit ni jadi makin teruk." Sambungnya lagi.
Haraz hanya diam mengangguk.
"And I like him too much to do that."
Bibir Haraz mengukir senyum plastik tiba-tiba. "Then all the more reason for you to game in and join me for this crazy prank game." Keningnya dimain-mainkan.
Berkerut muka Dania memandang Haraz. "Apa kaitan?"
"You hate me to the bones, aren't you?"
YOU ARE READING
Fight N Fly (Terbitan FP Dis 2020)
RomanceRespons 'Fight or Flight' memberi kuasa kepada seseorang untuk membuat pilihan, sama ada hendak berlawan atau melarikan diri dalam situasi genting. Perkara yang sama diaplikasikan dalam kehidupan seorang Hannah Dania yang suatu ketika dahulu bahagia...