Bab 11

34 5 0
                                    

Nafas ditarik dalam sebelum tubuhnya yang terjatuh tadi perlahan-lahan diangkat. Kedua-dua belah tangan memegang handrail di tepi dinding untuk membantunya berdiri tegak. Kaki dah boleh berdiri tegak dengan bantuan tapi untuk berjalan memang mencabar dan sukar baginya.

Come on, girl. You can do this!

Tubuhnya distabilkan beberapa saat sebelum kakinya mula melangkah perlahan dengan tangan kanan masih memegang handrail. Bibir diketap kuat sambil melangkah perlahan dengan kaki terketar-ketar. Tak stabil. Koordinasi pun ke laut.

Tak sampai lima langkah, Dania dah terjatuh lagi. Tadi exercise di gym rehab okey je jalan sebab tangan dua-dua pegang handrail dan ada bantuan physiotherapist. Sekarang ni, saja dia nak exercise sendiri untuk cepatkan perkembangan kakinya. Duduk terbaring atas katil dalam bilik pun tak berguna.

Mata dah mula berkaca-kaca.

Don't cry, woman!

Tubuh diangkat lagi buat ke sekian kalinya dengan bantuan tangannya yang memegang handrail sekuat yang boleh. Dia sendiri dah lost count berapa kali dah dia jatuh. Perkembangan tangan lagi bagus daripada kakinya buat masa ini.

Langkah diteruskan lagi apabila badannya dah stabil. Mata tak lepas daripada memandang kakinya. Cara berjalan memang lari habis daripada cara berjalan biasanya. Abnormal gait. Lebih banyak seret kaki daripada angkat. Selangkah. Dua langkah. Tiga langkah. Empat langkah. Bibir mula menarik senyuman. Pahit.

Fight. Don't fly. Don't lose your hope.

"Ahhhh..."

Kakinya lemah memberat lagi sebelum tubuhnya jatuh menyembah bumi. Lagi. Air mata yang bertakung dari tadi mula memecahi empangan dan mengalir di pipinya. Mata dipejamkan rapat. Makin banyak air mata mengalir turun.

This is one giga sure not easy.

Otaknya masih lagi cuba lari daripada kenyataan. Menidakkan apa yang berlaku kepadanya sekarang. Setiap kali dia tutup mata untuk hanyut tidur, dia sentiasa berharap yang semua ini adalah mimpi ngeri semata-mata dan bila bangun... 

Everything will go back to normal. All these things are not real but... no...

Tiap kali mata dibuka, bukan biliknya di rumah atau bilik hostel yang menyapa pandangan tapi bilik wad hospital.

Esakan kecil mula kedengaran. Tangannya ditongkat ke lantai untuk bangun duduk. Soalan yang menghantuinya sejak hari itu mula memenuhi fikirannya.

Why me though?

Air mata masih mengalir macam air paip walaupun sedaya upaya dia cuba tahan. Tangan kanan dibawa menutup mulut untuk menahan bunyi esakan yang semakin kuat kedengaran. Tak nak menarik perhatian orang yang berada berdekatan dengannya memandangkan laluan ini masih lengang.

Tiba-tiba ada tangan yang memegang bahunya yang terhinggut-hinggut cuba menahan tangisan. Perlahan-lahan mukanya diangkat dan wajah yang menyapa pandangan matanya yang berkaca-kaca membuatkan air mata makin laju mengalir.

Fight N Fly (Terbitan FP Dis 2020)Where stories live. Discover now