البارت الحادي عشر

3.4K 119 72
                                    

#الحادي_عشر
#امراه_لاتعرف_المستحيل

تطلعت لهم نور وسط الامها واهاتها وهي تبكي لم تعلم هل تبوح بما حدث لها من زوجها الخسيس وما فعله بها فان اعترفت لاهلها ، هل سيقفون بجوارها امامه ؟!  ام تكتم الامها وتصبر وتتاقلم  كما قالت لها والدتها ، هتفت نور بعدما اخذت قرارها بالحسم لهذا الامر الذي لم تعد تتحمله  ........
-- فتحي ضربني لحد محسيتش بنفسي الا هنا في المستشفى ، ثم تنظر لوالدتها ، مش قلتلك خديني معاكي ياماما .
قاطعها سيد .
--  ضربك ليه وهو راح فين .
نظرت له نور .
-- معرفش لما فقت ملقيتوش الممرضه قالتلي ان جوزي جابني وسابني ومشي  ، فاديت الممرضه  الرقم علشان تتصل عليكو ، لما ملقتش حد معايا .
كزت فاطمه علي اسنانها .
-- الندل الجبان يبهدلك البهدله دي عشان ايه ده كله ، انتي كنتي عملتي ايه ، وكمان يسيبك ويمشي .
قاطعها سيد .
--  هو احنا لسه هنسال عشان ايه ، انا رايحله اموته بايدي ، هو فاكر ملهاش اهل ولا ايه .
نظر له محمد بتمعن .
--  استنا بس واهدي  يا بابا نطمن على نور الاول وبعدين نشوف الموضوع دا .
قاطعتهم نور .
-- الظابط كان هنا و سالني مين اللي عمل فيا كده وقلتله اني وقعت من علي السلم .
نظر لها سيد بضيق .
--  مش قلتيله الحقيقه ليه ، علشان يروح في تووكر .
قاطعته نور .
--  مش عايزه مشاكل يا بابا.
نظرت فاطمه لابنتها .
-- يا حبيبتي يا بنتي يارتني خدتك معايا ،  انتي لا يمكن ترجعيله  تاني هو انا هستغنى عنك ، المره دي في المستشفى المره الجايه اخذك منين .
صدق محمد علي كلام والدته .
--  فعلا مبقاش ينفعش ترجع له تاني دا انسان  همجي ، وسابها في المستشفى وهرب مهانش عليه حتى يكلمنا نيجي نشوفها ونقف جمبها .
نظر سيد الي ابنته .
-- ٠ انا هاكلم متولي اشوف معاه حل ده ما يتسكتش عليه لازم اجبلك حقكي  ، الف سلامه عليك يا ست البنات ، سامحيني يا نور انا السبب، سامحي  ابوكي يا نور ،  انا كنت عايز سعادتك .
قاطعته نور .
-- متقولش كده يا بابا ربنا يخليك ليا .
تدخل الممرضه ومعها ادوات الجبس .
--  لو سمحتو تخرجوا من الاوضه علشان الدكتور جاي يجبس لها رجليها ، وياريت حد يروح الحسابات علشان يدفع الفاتوره .

نظر سيد الي الممرضه .
--  حاضر يا بنتي .
تركت الممرضه ادوات الجبس داخل الغرفه وخرجت .
ثم عاود النظر الي ابنه واخرج النقود من جيبه واعطي بعضها الي ابنه .
--   خذ يا محمد  شوف الحساب  ايه وادفعه يا ابني .
التقط محمد النقود من والده ، وهز راسه بالوافقه ، ثم ذهب
اقتربت فاطمه من سيد وبصوت منخفض نظرت الي زوجها  .
-- هتعمل ايه يا سيد الراجل دا  لازمله وقفه هي بنات الناس لعبه في يديه ولا فاكرها ملطشه كل شويه يضربها ، منه لله ربنا يزلك يافتحي ياابن سنيه ، البت تصعب علي الكافر .
-- نطمن الاول على نور وهيبقي ليا حساب معاه .
ثم نظر الي ابنته واردف كلامه .
--  واللي هي عايزاه هاعملهولها انا مش هظلم البنت دي تاني.

.........

تطرق  دره باب مكتب وائل وتدخل مبتسمه ، فينظر لها وائل .
-- اتفضلي يادكتوره .
--  مواعيدك مضبوطه يا وائل .
--  دكتور وائل يا دكتوره ، غرفه العمليات جاهزه .
كزت دره علي اسنانها .
-- اه كمان ربع ساعه بالضبط هنكون منتظرين حضرتك في العمليات .
-- تمام ، في حاجه تانيه .
جلست دره علي الكرسي امامه .
-- كنت سامع انك هتشتري الارض اللي وراء المستشفى .
-- و هو ده من اختصاصك انك تسالي.
ابتلعت دره ريقها .
-- انا بسال بس عشان اقول لبابا بما انكو شركاه .
-- احنا شركاه  في المستشفى بس ، لكن  اي توسعات بتبقى على حسابي وبتدخل في نصيبي مش في نصيب والدك  ، واديكي شايفه وبتروحي الحسابات من غير ما تعرفيني ، وبتشوفي نصيب والدك مضبوط والحسابات مضبوطه ولا فيها حاجه .
قاطعته دره .
--  لا انا بس بابا كان بيسالني ........
قاطعهاهو الاخر .
--  انا ما سألتكيش انتي بتروحي ليه ، مع ان مش من حقك ، لان محامي والدك بتطلع على الارباح وبيشوف الحسابات ، ووالدك عارف ان التوسعات دي انا اللي بعملها من حسابي الخاص ، وعرضت عليه قبل كده يشاركني فيها لكن هو رفض  ، وقالي انه مش فاضي ليها ، مش عشان انا محتاجه لا ،  لان  هو واثق فيا وانا محبتش اعمل حاجه من غير ما يعرف ولاني قد الثقه دي .
شعرت دره باحراج.
--  انا بس .....
قاطعها وائل مره اخرى.
-- انا مش محتاج مبررات يا دكتوره ،  تقدري تروحي على شغلك .
قطبت دره حاجبيها وقفت بعصبيه ......

 لعبه الحياه { أمرأه لاتعرف المستحيل } مكتملهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن