1. Ett oväntat erbjudande

1.1K 28 4
                                    

29 Januari

"Dags att börja plocka undan, hjälps åt att rulla ihop kablar och se till så alla instrument är avstänga" Micke, vår lärare, klappade med händer för att få allas uppmärksamhet.

Jag började att rulla ihop mickar som jag gav till Juni som i sin tur lade dem på sin rätta plats.
Sedan gick vi mot dörren där Micke stod med noterna som vi skulle öva på till nästa vecka.

"Bra jobbat idag, Melody", sa han och sträckte fram pappret mot mig. Jag mumlade ett tack och tittade ner på pappret i min hand. Perfect Two stod det högst upp med kursiverad stil. Jag log. Det var en fin låt och jag var glad att han inte valt någon gammal smörig ballad vi skulle sjunga. Det var bara två veckor kvar till alla hjärtans dag och Micke talade hela tiden om att han älskade den här tiden på året, hur han fylldes av glädje och köpte en massa olika saker till sin fru. Varför han behövde berätta det för oss förstod jag inte.

"Äntligen lunch!" utbrast Juni när vi kom ut från musiksalarna. "Vi har bara svenska kvar innan vi slutar." Juni sträckte upp handen i en inbjudan till en highfive.
Jag slog min handflata hårt mot hennes innan vi började gå mot matsalen.
Korridoren var just nu nästan tom på folk, alla var antingen på lektion eller hade lunch. De enda som var där var jag och Juni. Trodde jag.

"Melody!" Mitt namn ekade i korridoren. Jag vände mig om och såg Isac som joggade fram till oss.

"Tja", sa han med ett snett leende och stannade framför oss. Han drog handen genom det bruna håret för att ta undan det som fallit fram över pannan
Jag svarade hej tillbaka lite misstänksamt, vad kunde han vilja? Det var inte precis ofta vi pratade med varandra. Senaste gången var nog förra veckan när jag bad honom räcka mig saltet i matsalen.

Isac vände sig till mig. "Jag och mitt band skulle behöva en ny sångare. Jag har hört att du har en grym röst så jag undrar om du skulle vilja testa?" Jag rynkade pannan lite vilket han såg. "Du behöver inte om du inte vill", lade han snabbt till.

Jag funderade en kort sekund innan jag bestämde mig.

"Ja varför inte? Säg tid och plats så är jag där", svarade jag. Isac log tacksamt.

"Vi ska repa i eftermiddag så du kanske kan hänga med mig hem efter skolan så provar vi då?" Jag nickade med ett leende. Vi bestämde att vi skulle mötas vid parkeringen efter skolan innan vi sa hedjå. Juni och jag fortsatte vår väg mot matsalen och Isac försvann till Gud vet vart, förmodligen för att möta någon tjej som var i desperat behov av hans läppar. Missförstå inte, Isac kunde vara rätt schysst. Men han hade också en stor svaghet för tjejer. Speciellt tjejer med stora bröst och mer smink än hud i ansiktet.

Fiskpanetter var maten som serverades idag, det måste vara Sveriges skolors signaturrätt. Eller iallafall på de skolor jag har gått på.

Juni älskar dock fiskpanetter så medans jag satt och petade i maten åt hon för fulla munnar.

"Vad hände med vett och etikett?" skrattade jag.

"Den vart hungrig efter att ha glömt att äta frukost", svarade hon och slängde sitt regnbågsfärgade hår över axeln så att det inte skulle hamna på tallriken. Sedan tog hon ytterliggare en stor tugga av fisken.

Felix, Mia och Östen slogs sig ner vid vårt bord och vi småpratade lite under tiden vi åt.

Östen berättade om ett spännande projekt de gjort under filmhistorielektionen.

Felix, Östen och Mia går natur som vi men har istället för musik så har de film.
Mia fyllde oss med de senaste snacket, så nu visste vi att tjejen som just nu bytte saliv med Isac hette Linda. Väldigt intressant, verkligen. Nej, jag kunde inte ha brytt mig mindre. Jag hade aldrig varit så mycket för skvaller. Kunde man inte bara låta de stackars människorna få ha ett privatliv?

Min ValentinWhere stories live. Discover now