bab 20

3.6K 100 25
                                    

Tertunduk Nura sebaik mendengar segala cerita dari mulut ibu bapa mertuanya. Berita tentang kemalangan Puan Asmah membuatkan dia rasa bersalah walaupun wanita itu telah melakukan pelbagai cara untuk memisahkan dia dan Aliff.

'Innalillaahiwainnailaihirojiun, semoga mak su tenang di sana. Nura maafkan segala perbuatan mak su pada Nura dan anak - anak.'doanya dalam hati.

"Ni ibu ayah nak gerak balik Melaka ke?"soal Nura sebaik melihat kedua orang mertuanya yang memakai jubah dan baju melayu itu.

Encik Iman mengangguk.

"Haah, Nura. Kamu nak ikut kami ke?"soal Puan Alia. Dia menatap wajah putih menantunya itu. Rindu tak terkata.

"Err tak kot bu. Nura datang cuma nak serah anak - anak dekat Aliff je, budak - budak tu dah rindu sangat dekat daddy dia."jawab Nura sedikit perlahan.

"Sayang, ni bukan salah Aliff. Dia di perangkap oleh Nissa dan arwah Mak Usu."

"Maafkan Nura bu. Nu–"

"Daddy!"

Ketiga - tiga beradik itu berlari mendapatkan Aliff yang baru muncul. Mereka memeluk tubuh sasa Aliff dengan erat.

Aliff seakan bungkam bila tubuhnya diterkam oleh anak - anak yang dirindui. Bagai tidak percaya yang akhirnya dia dapat berjumpa dengan anak - anaknya.

"Betul ke ni?"soalnya bingung.

"It's me daddy, Deniel."kata Deniel lalu tangan Aliff digoyang - goyangkan.

Dia memandang tubuh yang membelakanginya itu. Tubuh yang amat dirinduinya. Puan Alia dan Encik Iman memandang ke arah Aliff sebelum mereka menganggukkan sedikit kepala.

"Sa...sayang."panggil Aliff dengan suara bergetar.

Nura hanya diam, dia menahan dirinya dari terus mengalirkan air matanya.

Arina yang nyenyak tidur itu ditepuk perlahan.

"Sayang."

"Stop calling me 'sayang'"tegas Nura.

Aliff terdiam seketika.

Dia segera bangun dari duduk sebelum tubuh Arina diserahkan pada ibu mertuanya.

Dia memandang tepat ke arah Aliff. Nafas ditarik sedalam - dalamnya sebelum dilepaskan.

"Abang rindukan sayang dengan anak - anak. Terima kasih sebab sudi balik dekat rumah ni."

Dia berjalan mendekati Aliff sebelum senyuman manis terukir di bibirnya. Aliff turut mengukir senyuman manis buat isteri kesayangannya itu. Anak - anak dikerling sekilas.

"Terima kasih untuk semuanya. Saya hargai sangat, dari awal kita kahwin sampailah sekarang. Apa yang jadi semua ujian tapi saya dah tak tahan dengan semua ni. Maafkan saya, saya balik hanya untuk pulangkan anak - anak. Dorang rindukan awak, jaga anak - anak dengan baik."kata Nura perlahan

Aliff mengerutkan dahinya.

"Apa yang sayang cuba sampaikan ni, abang tak faham."

"Lepaskan saya."

"Allah!"

.........

"Apa yang akak fikir ni?"soal Marvin. Dia duduk di sebelah kakaknya itu.

"Akak buat untuk kebahagiaan semua Marvin."jawab Nura, dia menghela nafas. Ingatkan bebannya berkurangan namun makin berat pula beban yang perlu dipikulnya.

"Mama dengan papa tak sangka yang Nura sanggup buat macam ni dekat Aliff. Aliff tu tak salah Nura, semua ni salah Anissa. Takkan kamu tak kenal dia tu macam mana."nada suara Encik Nadim seakan kecewa dengan pilihan yang di buat oleh anaknya sendiri.

SAYANG ALIFF IMAN SHAH 2 (C)Where stories live. Discover now