BAB 3

12 3 0
                                    

"Huwaahh....mengantuknya!"jerit Airis sambil mengeliat dia atas katilnya. Deringan alarm dari telefonnya membuatkan dia terjaga.

TUK TUK TUK!

Ketukan yang bertalu talu di pintu biliknya membuatkan dia menutup erat kedua cuping telinganya.

"Airis!! Bangunlah woi!"suara garau abangnya membuatkan dia bangun dari perbaringannya.

"Kejapla abang Ilham! Aduh kau ni, bisingla!"marah Airis. Akibat kerja sekolah yang diberikan oleh Cikgu Halimah terlalu banyak, dia bertungkus lumus menyiapkan semuanya malam tadi sehingga tidak sedar jam sudah menunjukkan angka tiga pagi.

Airis mula menyiapkan dirinya untuk ke sekolah. Sesudah itu, dia terus berlari kecil menuju ke meja makan.

"Airis, kenapa lambat harini? Biasanya awal kamu bangun?"soal ibunya Puan Maimunah.

"Ni mesti 'bergayut' semalam dengan pakwe dia,"tuduh Ilham kemudian meneguk air susu yang disediakan oleh ibunya.

"Ewah, sejak bila anak perempuan abah ni ada pakwe?"soal Encik Kasim, ikut menyakat.

"Eee mana ada la, abang ni merepek je. Malam tadi Airis buat homework la sebab tula tidur lambat. Lagipun harini memang Airis macam malas sikit nak datang awal."terang Airis. Mereka bertiga mula berasa hairan.

"Eh, kenapa macamtu pulak Airis?"soal ibunya.

"Ibu tak ingat ke? Hari ini kan hari bertuah Airis, setiap tahun kan harini mesti perkara yang baik baik aje yang jadi dekat Airis tau!"jawab Airis.

30 Januari adalah hari yang paling bertuah bagi Airis setiap tahun. Dia masih ingat pada umur 10 tahun dia tiba tiba diberi aiskrim percuma oleh gurunya. Pada umur 12 tahun dia mendapat gelaran olahragawati sekolah padahal dia tidak berusaha mana ketika itu. Dia juga masih lagi ingat pada umur 15 tahun dia secara tidak sengaja membantu anak seorang VIP daripada terjatuh dan dia diberikan wang sebanyak 500 ringgit Malaysia. Hendak dipendekkan cerita, dia yakin pada hari ini tidak ada kejadian malang yang bakal menimpanya.

"Kamu jangan yakin sangat Airis, manala tahu tahun ni tiba tiba jadi lain."pesan ayahnya membuatkan Airis terpinga pinga.

"Maksud abah?"

"Maksud abah, hari ini mungkin jadi hari yang paling ma.....lang sekali dalam hidup kau dik."sambung abangnya kemudian ketawa terbahak bahak.

Airis terus memukul badan abangnya membuatkan abangnya menjerit kesakitan.
"Ish kamu berdua ni, dahlah tu. Airis kamu dah siap makan kan, cepat pergi sekolah. Nanti lambat pulak."celah ibunya sambil menggeleng gelengkan kepalanya melihat tingkah laku kedua dua anaknya itu. Jauh dari sudut hatinya dia tiba tiba berasa rindu akan anaknya yang lagi seorang itu.

"Dahlah, Airis pergi dulu. Bai ibu, abah."ujar Airis sambil mencium tangan kedua ibu bapanya. Sempat juga dia menjelirkan lidah ke arah abangnya kemudian berlari keluar rumah.

***

TUK TUK TUK

"Aryan, kamu dah bangun ke belum?"laung Puan Suzana memanggil anaknya itu.

Pintu bilik dibuka oleh Aryan.
Seperti biasa hanya anggukan yang diberikan dengan wajah yang dinging.

"Em kalau macamtu, jomlah pergi dengan mama."ujar Puan Suzana dengan lemah lembut.

"Takpelah, Aryan naik basikal je. Lagipun sekolah tu bukan jauh mana."balas Aryan tanpa memandang wajah ibunya itu.

"Hm takpela kalau macamtu. Mama pergi dulu ye."ujar Puan Suzana dengan harapan Aryan akan memberikan reaksi kepadanya. Malangnya Aryan hanya mengangguk kemudian bergerak ke bawah menuruni tangga.

WHO ARE YOU?!Where stories live. Discover now