Bab 16

3.5K 110 3
                                    

"Oh, ya. Mana budak-budak dorm kau?" Tanya Shahzuwan.

"Shhh. Jangan disebut, nanti diorang muncul!" Aizat menutup mulut Shahzuwan.

Pintu dorm dibuka luas. "Assalamualaikum! Study ke tu..." Terpampang dua pelajar tingkatan 4, Darwisy dan Danial atau lebih dikenali sebagai DD. Mereka berdua tu memang selalu bersama. Dari sekolah rendah, sampailah sekarang. Hampir semua orang sangkakan mereka ini kembar.

"Erk... Darwisy kau boleh senyap sikit tak? Dah malam kut." Teguran Aizat tidak diendahkan oleh kedua-dua Darwisy dan Danial.

"Oh... Ade kawan... Hai!" Darwisy terus menyapa Shahzuwan yang hanya tersenyum memandang gelagat Darwisy.

"Nama? Kelas? Kenape kat sini? Tidur sini ke? Sampai bila?" Kata Darwisy dan Danial berganti-ganti. Soalan demi soalan dengan riak wajah yang teruja sekali diajukan kepada Shahzuwan.

"Err... Shahzuwan, satu kelas dengan Aizat." Kata Shahzuwan

"Dia kat sini untuk study! Sampai habis peperiksaan. Jangan ganggu dia dengan perangai kebudak-budakan korang." Sambung Aizat.

"Ehh... Apa pulak kacau..." Jawab Danial.

"Kan... Kitorang nak kenal-kenal je..." Sahut Darwisy.

"Hahahaha... Dah, dah. Jom tidur esokkan sekolah." Kata Shahzuwan.

***************

Tombol pintu dipulas, Ros dan Afiq masuk ke dorm. 

"Hey, Ros, Afiq! Ingatkan korang tak nak balik dorm." Kata Danial yang tangan kanannya berada di muka Darwisy manakala tangan kiri menahan badan Darwisy. Aizat ditahan oleh Shahzuwan. Meronta-ronta ingin dilepaskan. Ros dan Afiq tidak tahu apa yang terjadi sebenarnya. Ingin menanya tetapi takut pula mereka yang kena!

"Umm... Kita tidur dululah. Esok pagi nak sambung, sambunglah. Dah malam, kan?" Kata Ros.

"HAA?!! MANA BOLEH!" Jerit Darwisy dan Aizat ke arah Ros.

"Betullah tu ape yang adik tu cakap. Kita tidur dulu, tenangkan fikiran, esok korang sambunglah. Kitorang esok sekolah nak belajar dengan tenang." Kata Shahzuwan selamba.

"Ha yelah aku tidur lu! Nanti jangan lupa tutup lampuu!" Kata Aizat sambil menarik selimut sampai ke atas kepala.

Darwisy hanya baring ke katil dengan senyap. Ros, Danial dan Shahzuwan masing-masing baring di atas katil, bersedia untuk tidur.

"Eh, kenapa abang tu tidur kat katil tu, Abang Danial?" Tanya Afiq.

"Oh, dia memang tidur kat dorm ni hari ini. Dah, tidur." Afiq masih berdiri tanpa berkata apa-apa setelah Danial menjawab pertanyaannya.

"Oi, tidurlah." Ros menegur Afiq. Apabila dia pandang saja dihadapan Afiq, dia nampak Shahzuwan tidur di atas katil Afiq. Ros bangun, dan pergi ke arah Afiq dan Shahzuwan.

"Ooo. Ummm... Abang..." Ros cuba mengejutkan Shahzuwan. Malangnya, Shahzuwan cepat tertidur.

"Kau tidur kat katil lain jelah. Kan ade extra." Pujuk Ros.

"Haihh... yelahh...😓" Afiq mengalah. 'Kenapelah dia tidur sini? Takde dorm ke?' 

Lampu ditutup. Semua pelajar tidur dengan senyapnya.

Hater to HarderWhere stories live. Discover now