BAB 2

159 19 3
                                    

Mina p.o.v

   Cahaya matahari yang masuk ke dalam ruang yang diduduki mina menyedarkan dia dari buku yang dibacanya. Dia memandang keluar sebelum ke jam di dinding perpustakaan di istana itu. Dah pukul 5.00 petang. Sekejap lagi bonda mesti panggil untuk makan. Da hampir 2 jam dia duduk membaca kat sini.

    " Rei yah!" Kata mina sedikit kuat melihat anjing miliknya masuk dalam perpustakaan. Rei menuju ke arahnya dan mina memeluk rei perlahan. Jangan terkejut kalau dia kata rei haiwan magik. Sebab rei memang bukan haiwan magik. Dia hanya anjing biasa yang dipelihara oleh seekor penguin bernama park mina.

   " Puteri mina, tuanku pemaisuri panggil untuk makan petang.." Beritahu seorang dayang yang memakai baju bewarna biru cair. Mina mengangguk namun dia menuju ke biliknya. Bilik bewarna ungu itu dimasuki sebelum rei diletakkan di atas katil.

 Bilik bewarna ungu itu dimasuki sebelum rei diletakkan di atas katil

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

   " Rei duduk sini kejap. Mina nak ambil tiara.." Kata mina sebelum menuju ke bilik yang terdapat dalam biliknya. Bilik yang dipenuhi baju-baju. Dia menuju ke satu kotak kaca dan membuka sebelum tiara di dalamnya diambil dan dipakai. Kalau bonda atau ayahnda tahu dia tak pakai tiara, mungkin dia akan kena denda. Lebih-lebih lagi dia adalah puteri mahkota.

   " Dayang, tolong tengokkan rei. Beta nak ke ruang bersantap." Arah mina pada dayang yang mengikutnya. Dia menuju ke ruang makan istana selepas dayang itu mengangguk. Sebaik sahaja dia sampai di ruang santap, hanya ada kelibat yena sahaja. Mana adik dia yang lain.

    " Dayang mana adinda beta yang lain?" Tanya mina sebelum duduk di tempatnya. Dayang-dayang istana menghidangkan makan petang hari ni. Mina senyap melihat menunggu jawapan ibunya itu.

    " Mereka ada kat bilik mereka lagi. Puteri ryujin masih belum balik. Dia keluar dengan byul. Dal masih ada di biliknya." Beritahu salah seorang dayang. Mina mengangguk faham. Ryujin ni kalau keluar mesti lambat balik. Malam mungkin. Kalau yang lain tu, dia mesti skip makan petang.

    " Pastikan ryujin balik sebelum makan malam." Arah pemaisuri jisoo. Dayang itu mengangguk sebelum menelan air liur. Puteri seorang tu dahlah malas nak balik istana, kena panggil pulak. Aduhai, kenapalah puteri angel macam ni?

---------

Di sebuah rumah usang di hujung sebuah perkampungan di kerajaan angel, 

    " Terima kasihlah tolong ahjumma hari ni ryu. Maaflah ahjumma betul-betul tak larat nak meniaga." Balu yang mempunyai 6 orang anak itu tersenyum memandang ryujin. Ryujin membalas senyumannya sebelum dia membancuh teh untuk minum petang.

    " Ryu noona! Tengok ni! Cantik tak?" Anak ketiga puan choi mendekati ryujin sambil menunjukkan lukisannya. Ryujin melihat lukisan budak 6 tahun itu.

 Ryujin melihat lukisan budak 6 tahun itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

    " Cantiknya jaejoon.. Ni ryu noona ke?" Tanya ryujin semula selepas menjawab soalan jaejoon. Budak itu mengangguk-angguk sebelum ke depan semula. Belum sempat ryujin nak mebawa teh itu ke depan. Byul terlebih dahulu menahannya dan matanya seperti memberitahu sesuatu. Ryujin yang faham mengangguk perlahan sambil mengusap bulu byul.

    " Bonda suruh balik? Haih.. Tak faham betullah bonda ni. Orang ada kat istana, dia buat tak peduli. Bila orang keluar, dia suruh balik. Bila orang balik, dia tak kisah.. " Gumam ryujin seperti bercakap dengan byul. Byul membuat muka bodoh je.

    " Ahjumma, ryu kena balik dulu. Bonda dah cari.. Esok ryu datang lagi.." Kata ryujin meminta diri. Puan choi mengangguk perlahan. Dia pun tak berapa sihat sangat. Nasib anak sulung nya yang kini berumur 14 tahun dah boleh diharap untuk jaga adik-adik.

    " Oh mak kau! Rima! Unnie ingatkan harimau putih mana sesat ke rumah unnie ni.." Marah ryujin memukul bahu rima. Byul diangkat. Dia risau byul akan cari gaduh dengan reenu. Harimau putih milik rima.

    " Ria dengar ada orang tu keluar tanpa kebenaran lagi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

    " Ria dengar ada orang tu keluar tanpa kebenaran lagi.. Tu yang cari." Beritahu rima kenapa dia ke sini. Ryujin mencebik. Macamlah dia tak tahu jalan balik ke istana. Bukannya besar sangat kerajaan angel ni. Tak sama macam kerajaan demon.

   " Ada tanya mina unnie sama ada malam ni jadi ke tak?" Tanya ryujin ketika mereka dalam perjalanan. Rima menangguk. Maknanya adalah dia tanya tu.

   " Tapi bukan malam ni. Malam esok. Malam esok ada majlis dekat istana demon. Senang kita nak ke sana.." Kata rima pula. Ryujin mengangguk-angguk tanda faham.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


THE  ANGEL AND THE DEMONWhere stories live. Discover now