Aku bekerja seperti biasa. Dengan kandungan ku mencecah hampir 8 bulan, aku tak mampu lagi untuk bergerak banyak. Perutku dah tidak boleh disorok. Jelas ditatapan semua orang.
Aku tidak sedikit pun berasa malu, cuma aku sedih bila tiba tiba teringatkan nasib manusia kecil ini.
Aku dah tidak lagi ke klinik Permata, aku telah menukar ke klinik ibu dan anak dibawah klinik kerajaan, kerana aku tak mahu jumpa Helmi lagi.
Aku mula membeli sedikit demi sedikit barang keperluan aku ketika pantang nanti, juga barang keperluan mausia kecil ku. Aku tak bimbang soal siapa menjaga aku ketika pantang, kerana Mog sudah mencari orang yang arif dalam bidang pantang.
Aku diberitahu manusia kecil ku ini adalah lelaki. Betapa sukanya aku, aku sudah siap-siap memikirkan namanya.
Sedang aku sibuk mencari barang keperluan anak aku, aku disapa oleh orang yang cukup aku kenali.
"Adik,buat apa kat sini," tergamam aku. Melihat kakak ku berada dihadapanku.
"A..aku cari barang," jawabku gagap.
Akak aku memandang aku atas bawah, matanya tertancap di perut ku.
"Kau.. kau mengandung?" tanya nya lantang.
Aku mengangguk. Akak ku yang sedar anggukan ku, wajahnya mula memerah. merah padam macam udang kena bako! Alu seriau.
"Jangan cakap ibu ayah. Kau diam-diam je," ujarku perlahan sebelum meninggalkan akak ku yang menahan kemarahan.................
Ting tong
Bel rumah ditekan banyak kali. Aku bergegas melihat gerangan yang menekan bel rumah aku. Macam nak roboh!
Aku cam muka gerangan tu. Akak aku yang sulung dan nombor dua terpacak diluar rumah. Bersama ibu aku!
"Aduhhhh," aku menepuk dahi. Risau mula menyelubungi. lambat lambat aku bukak pintu.
"Ada apa ni tekan bel rumah orang macam nak roboh," soal aku. menutup gusar dihati.
"Lambat sangat bukak, taknak jemput kitorang masuk ke?" soal kakakku yang sulung.Aku pun lambat lambat bagi diorang ni masuk.
"Dah berapa bulan?" tanya Kakak sulungku. Namanya Maria. Manakala Kakak keduaku namanya Manja.
Aku sekadar menggunakan isyarat jari. menunjukkan 8 bulan.
"8 bulan baru kau nak bagitau?" Manja mula menyinga
"Aku tak bagitau, kau yang terjumpa aku," ujar ku.
"kau jangan nak loyar buruk eh, kalau aku tak jumpa kau, sampai beranak la kitorang taktahu," balas Manja lagi.
"Dah la, kenapa nak marah-marah adik kamu ni," ibuku menenangkan suasana.
"Dah macam ni pun nak back up lagi ke? memalukan keluarga. Siapa bapak dia? Asal kau tak kawin dengan bapak budak tu?" Manja betul betul menyinga.
Aku mengeluh panjang.
"Aku taktau ni anak siapa, macam mana aku nak kahwin dengan bapak budak ni?" soal aku hilang sabar. 'Cakap baik baik tak boleh ke sial, aduhai' Aku gumam sendiri.
"Hah!" serentak mereka menyebut.Maka, dengan itu bermula lah ceramah terhadap aku sepanjang hari. Aku reda.
YOU ARE READING
S U N D A L
RomanceMedina, gadis liar yang akhirnya mengandung anak luar nikah membuatkan dia bingung dengan keadaannya. Dalam masa yang sama, dia masih melakukan perbuatan terkutuknya bersama lelaki berlainan. Nak tau lebih? Vote & enjoy! 🤗