Satu minggu setelah pemergian serentak ibu, ayah dan anakku, aku memberanikan diri menjejakkan kaki ke rumah ayahku. Aku cuma menatap wajah mereka ketika mereka siap dikafankan di hospital sebelum aku bergerak pulang ke rumah sewaku.
"Assalamualaikum," ucapku perlahan.
Dulu ruang hadapan rumah ayahku penuh barang anakku, kini semua telah dikemas. Memberi ruang untuk orang-orang yang datang membuat tahlil arwah di rumah ayahku."Waalaikumsalam," sahut Haris, suami Manja.
"Baru datang ke?" soal Manja seakan memerli. Aku diam. Aku bergerak masuk bilikku.
Kakiku terhenti bila melihat katil, buaian dan mainan anakku. Aku sebak sendiri. Aku memegang barang itu dengan perasaan yang bercampur. Aku mengambil beberapa helai baju anakku lalu memeluknya. Air mata ku jatuh lagi. Aku menangis teresak-esak."Tak payah lah nak menangis bagai, eloklah anak kau mati. Tak adalah memalukan," Manja bersuara lagi. Telingaku berdesing.
"Kau kenapa cakap macam tu Manja?" soal Maria.
"Betul lah, memalukan keluarga je ada anak luar nikah," sehabis Manja bersuara, dia terduduk.BUK!
Sebiji penumbuk hinggap di pipinya. Aku melihat dia terduduk, aku duduk di atas perutnya, sebiji lagi penumbuk hinggap di pipinya.
"Jangan...Jangan cakap anak aku bukan-bukan kalau kau taknak duduk ICU harini!" aku menengking. Maria segera menarikku. Haris pula segera mendapatkan isterinya. Manja memegang pipinya, tau sakit!
"Sabar dik, sabar," Maria menenangkan aku. Nafasku turun naik, tanganku menggigil, aku menumbuk dinding bagi melepaskan amarah ku. Semua terkejut melihat perbuatan aku."Kau kahwin dengan jantan sial ni, sikit pun aku tak bunyi. Jantan kau ni dah beromen dengan aku, sikit pun aku tak bantah. Bila aku lahirkan anak luar nikah, macam-macam kau cakap," lantang aku bersuara.
"Anak aku patut mati kan, apa perasaan kau kalau anak kau pulak yang mati," sambung ku lalu pergi ke anaknya yang berusia 2 tahun. Aku mencengkam lehernya, tak kuat pun, sengaja aku nak provok Manja."Adik, jangan," jerit Maria. Wajah Manja bertukar pucat lesi.
"Ad..adik,jangan buat anak aku macam tu," gagap suara Manja.
Aku melepaskan cengkaman.
"Lagi sekali kau cakap buruk pasal arwah anak aku, kau tau padahnya. Jangan fikir mulut kau yang lancang tu aku takut," aku memberi amaran sebelum masuk bilik."Awak kenapa cakap macam tu?" tanya Haris.
"Saya tak tahu, saya geram dengan dia tak datang tahlil arwah ibu dan ayah," balas Manja.
"Hilang ibu ayah tu memang sakit, tapi dia hilang anak dia sekali. Awak tengok anak awak sakit pun awak dah sedih kan?" balas Haris lagi. Manja menunduk. Ye dia salah!.......................
Bacaan yassin untuk tahlil arwah hari-7 telah pun selesai. Masing-masing mengambil makanan untuk memenuhi perut. Aku sekadar duduk di penjuru, melihat orang-orang yang hadir dengan pandangan yang kosong.
"Eh itu kan anak arwah Sarah yang ada anak luar nikah kan?" kedengaran salah seorang tetamu menyoal.
"Haah, tapi anak dia pun mati sekali dengan Sarah dengan Hamid tu,"
"Tu lah, ada anak luar nikah ni memang bala kan?" Aku bangun menuju tetamu itu. Aku berdiri di hadapan mereka. Tak cakap banyak, aku mencekak kolar baju kurung dia.
"Anak aku ada buat hal dengan kau ke tua?" tanyaku. Riak wajahnya berubah. Serta-merta suasana jadi kecoh
"Aku tanya anak aku ada buat hal dengan kau ke!" kali ni aku menengking.
"Tak.. tak ada," gagap dia jawab.
"Dah tu, kenapa kau nak cakap dia tu bala?" aku tanya lagi.
"Min... mintak maaf. saya lancang sangat," aku melepaskan dirinya. Aku menolak dia sekuat hati.
"Kau datang sini kalau saje nak isi perut kau yang kebulur tu aku tak kisah. Tapi bila kau cakap macam-macam pasal arwah anak aku, baik kau blah," tegas nada suara aku.
"Kau pun makcik, kau kena ingat eh. kau tu ada anak perempuan, pastikan anak perempuan kau tak lahirkan anak luar nikah macam aku. Aku tengok anak kau pun sama teruk je dengan aku," ucap aku sambil memandang tajam tetamu disebelah dia. Aku meninggalkan mereka yang menahan malu akibat kelancangan mereka berkata-kata.Aku masuk ke bilik dengan tangis yang ku tahan. Aku memegang erat baju Qayyum.
"Mama mintak maaf sayang. Mama bawa awak ke dunia yang awak tak sepatutnya rasa. Sampai awak tak ada pun dia orang cakap bukan-bukan pasal awak. Eloklah awak pergi sayang, semoga awak bermain gembira di taman syurga sayang. Mama reda awak pergi," ucap aku, air mata merembes lagi. Aku menangis semahunya. Aku menekup mukaku di bantal, aku menjerit semahunya. Ahh! Sakitnya hilang orang yang aku sayang!
" Adik, "pintu diketuk. Aku bangun lalu mengelap air mataku. Aku membuka pintu.
"Apa?" Maria di hadapanku.
"Nak cakap sikit. Keluarlah," ucap Maria lembut. Aku membuntuti Maria. Aku duduk di sofa ruang tamu.
"Aku faham dik, kau sedih sangat bila anak kau meninggal. Kalau aku, aku pun belasah makcik-makcik tadi. Tapi aku nak cakap, jangan asyik terbawa emosi. Kawal sikit emosi kau dik," Maria menasihatiku. Aku tunduk.
"Aku rasa kau tak perlu lah datang sini, banyak sangat kenangan arwah anak kau. Esok kau balik semula ke rumah sewa kau ye," sambung Maria.
"Halau adik ke?" aku menyoal.
"Tak. aku tak halau. Kau boleh datang sini bila-bila je. rumah ni pun aku dah bincang, aku taknak sesiapa pun ambik rumah ni. Biar rumah ni jadi rumah pusaka. Rumah untuk kita berkumpul. Tapi nak datang tu, biarlah emosi kau dah stabil. Dah elok, kita pun boleh happy macam dulu, "panjang lebar Maria menerangkan. Aku mengannguk faham, ada betul juga apa yang dia cakap. Maria berlalu kedapur. Memberi ruang untuk aku berfikir agaknya."Awak," aku mendongak.
"Elhan,"
YOU ARE READING
S U N D A L
RomanceMedina, gadis liar yang akhirnya mengandung anak luar nikah membuatkan dia bingung dengan keadaannya. Dalam masa yang sama, dia masih melakukan perbuatan terkutuknya bersama lelaki berlainan. Nak tau lebih? Vote & enjoy! 🤗