19/ SAKLANAN-PETRA

151 21 18
                                    

Kitabın ismi: Saklanan - Petra serisi
Kitabın yazarı: Dilarazelik
Bölüm sayısı: 30
Durumu: Bitti
Tür: Fantastik

Bölümdeki tüm incelemeler benim şahsi fikirlerimdir. Anlayışınız için teşekkürler.

Ayrıca kitap incelemesi 5 kritere göre bölünecek ve kitap o kriterlere göre değerlenecektir.
Bu kriterler:
1. Konu/Hikaye
2. Karakterler/Karakter gelişimi
3. Betimleme/Sunum, Anlatım.
4. Sürükleyicilik
5. Yazı/İmla kuralları.

Sonuç olarak kitaplar şu şekilde değerlendirilecektir.

📑Yırtık Kitap - (olmamış bir kitap.)
🥉Bronz Kitap - (ortalama bir kitap.)
🥈Gümüş Kitap - (iyi bir kitap)
🥇Altın Kitap - (çok güzel bir kitap)
💎Elmas Kitap - (muhteşem bir kitap)
⭐Şaheser Kitap - (şaheser bir kitap)

<><><><><><><><><><><><><><><><><>

Eheh. Yeni puanlamayı beğendiniz mi?

Neyse. Hadi kitaba geçelim.

1. KONU/HİKAYE.
Petra, yeni dünyanın en kalabalık metropolüdür. Yeni dünyada artık yeni bir düzen sağlanmıştır. Ütopik bir cemiyet kurulmuştur. Kimse kimsenin huzurunu bozamaz. Amber de bu şehirde yaşayan sıradan bir kızdır. Fakat onun hayatı, trende yaşadığı talihsiz bir olaydan sonra değişecektir...

İlk olarak şunu söylemek istiyorum. Her zaman mekan tasviri çok önemli diyordum ya, işte onu burada gördüm. Petra şehri çok güzel şekilde tasvir edilmişti. Şehrin yüksek binaları, ütopik cemiyeti, her şeyi güzel şekilde işlenmiş ve tasvir edilmişti.

Hikayenin kendisinden bahsedecek olursak... İyi bir hikaye. İyi.

Aslında hikayeyi gördüğümde beklentilerim çoktu hikayeden. Ama ilk bölümlerde nedense o beklentinin karşılığını alamadım. Çoğu kitapta olduğu gibi genç bir kız normal hayatını yaşarken birden başına talihsiz bir olay gelir ve esas oğlan gelerek o genç kızı durumdan kurtarır. Ama henüz bu kitapta Amberi Kurtaran adamın esası olan olduğunu bilmiyorum olmaya da bilir. yani ilerideki bölümlerde böyle devam etmiyor ve sizi yani okuyucuları etkilemeyi başarıyor. Ve hikayenin iki zaman üzerinden gitmesi, yani bize belli olmayan kısımların flashback sayesinde aydınlatması baya iyi olmuş.

Saklanan-Petra'yı diğer kitaplardan farklı kılan bir şey daha var. Asıl olaya ilk bölümden girilmesi.

Bazı kitapları incelediğimde ve hikayeyi eleştirdiğimde yazarlardan böyle bir cevap alıyordum. "Ama asıl hikaye daha sonra başlıyor."

Aslında buna ne doğru, ne de yanlış diyemem. Çünkü bu tamamen yazarın tercihine bağlı bir şey. İsterse ana olaya daha ilk bölümde girebilir, isterse ilerideki bölümlerde konuyu sabırla, yavaş yavaç açabilir. Ama burada bir mesele var: İşleniş. Hikayenin asıl konusu eğer ilerideki bölümlerde başlıyorsa, okuyucu daha ilk bölümden konuyu merak etmeli ve asıl hikaye başlayana kadar hikayeyi okumalı. Bazı kitaplardaysa böyle bir şey yok. Mesela atıyorum, siz bir kitabın konusunu çok merak ettiğiniz için okuyorsunuz, savaş mesela. Ama ilerideki bölümlerde konu bambaşka yere sapıyor ve artık kitabın, ilk bölümlerdeki konuyla alakası olmadığını görüyorsunuz. Bu da bir nevi yazar hilesi aslında.

Ama Saklanan-Petra bunların aksine dürüst yazılmış bir kitap. Takdir ediyorum.

Saklanan-Petra kitabı bittiği için tavsiyede bulunmam pek doğru olmaz. O yüzden ne gördümse, sadece onları yazdım.

2. KARAKTERLER/KARAKTER GELİŞİMİ

Fantastik kitaplarında çok klasik bir şey vardır. Ana karakter belirli sebeplerden dolayı olağanüstü gücünü kullanamaz ve bu onu zayıf kılar. Bu hikayede onu görmediğim için çok sevindim açıkcası.

Ana karakter, yani Amber hiç bir özelliği olmayan çok ama çok sıradan bir kız. Kitabı okuduğumuzda karşımıza "Masum kızdan güçlü kıza çevrilen bir kız" prototipi çıkıyor karşımıza. "Esas oğlan" prototipi de öyle. Yani ana karakterleri pek beğenmediğimi söyleyemem açıkcası. Çünkü bana göre pek özel bir yanları yok.

Ama potansiyelli karakterler. Kitaplarda ve filmlerde karakterin gelişimine yer açacak en önemli 3 unsur vardır: Mekan, Zaman ve Çevre.

Petra nasıl bir yer? İnsanlar ve ana karakterler üzerinde etkisi ne? Gelecekteki dünya ne kadar değişti? Ya insanlar ne kadar değişti?

Bunlar çok önemli sorular. Hikaye bu soruların hepsine cevap vermiş. Ama yine de bu cevaplar çok yüzeyseldi ve okuyucuda pek etki bırakamıyordu.

3. BETİMLEME/SUNUM, ANLATIM.

İşte buna diyecek bir sözüm galiba yok. Hikayenin betimlemeleri ve anlatımı çok başarılı olmuş. İster mekan tasvirleri, ister karakterlerin dış görünümü, isterse de ruhsal betimlemeler hepsi gayet yerinde ve güzel bir şekilde işlenmişti. Hikayenin sunumu da Amber'in ağzından çok güzel bir şekilde anlatılıyordu.

Aslında şimdiki genç nesil yazarların neredeyse hepsi hikayelerini yazarken çok güzel şekilde betimlemeler yapıyor ve bunlar insanın içine işliyor. Bu durum beni aslında çok sevindiriyor

Petranın renkli atmosferi, karakterler arasında olan ilişkiler ve ütopik bir cemiyet bayağı iyi cümlelerle yazılmış ve anlatılmıştı.

Ve hikayede en çok beğendiğim şey: Hikaye kesinlikle kafa karıştırıcı değildi!

4. SÜRÜKLEYİCİLİK

Bir hikayenin sizce sürükleyici olması için gereken en önemli şey nedir? Konusu mu? Hikayesi mi? Yoksa karakterleri mi? Aslında hepsi, ama en önemli şey hikayesi ve onun işlenişidir. Kitabınızın konusu zaten çok az bir kitleye hitap ediyorsa daha başlamadan çok büyük bir okuyucu kütlesi kaybettiniz demektir. Ama elinizde kalan diğer has okuyucularımızın ve kaybetmek istemiyorsanız kitabınızın konusunu ve hikayenizi çok güzel bir şekil işlemeniz lazım.

Bir de bu kriterlerin arasında pek fazla bilinmeyen bir şey de vardır. O da kitaptaki esas problem. Ana karakterin başına gelen problem gerçekten ciddiye alınacak bir şey mi? Okuyucu okurken onu hissedecek mi? İşte bu çok önemlidir. Ve evet, bu kitabı okurken Amberin daha ilk bölümden başına gelen talihsiz olayı hissettim ve onun bu durumdan nasıl kurtulacağı bende merak uyandırıyordu.

Bahsettiğim diğer konulardan zayıf kalsa da gerçekten ana karakterin başına gelen ve ana karakterin o problemden (conflict) kurtulmak için çözüm yolu araması durumu kurtarmıştı.

5. YAZI/İMLA KURALLARI.

Yazı/İmla kuralları da neredeyse kusursuz. Kitabı birkaç gün önce okuduğum için neyin nerede yanlış yazıldığını tam hatırlayamıyorum ama bildiğim tek bir şey var; Kitabı okuduğumda sadece ama sadece tek bir hatayla karşılaşmıştım. O yüzden de Yazı/İmla kuralları mükemmel diyebilirim.

Sonuç olarak benim kitaba puanım:

🥈Gümüş Kitap - (iyi bir kitap)

BookscoreHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin