Aku pun idok ler nak tunggu lama-lama. Orang dah lari tak kan aku nak berdiri kot. Join sama lari lah. Masa aku lari tu bulu roma aku tegak duh. Tak tahu sebab apa. Masa dekat sekolah dulu aku juara lumba lari tau. Diaorang yang lari dulu, aku yang kedepan. Haha.
Tengah lari-lari tu. Tiba-tiba. Depan mata aku sendiri aku nampak simpang yang kitaorang masuk tadi tu. Aku terus berhenti berlari. Sham pulak tiba-tiba brek emergency dekat sebelah aku. Terkejut aku. Aku ingat ke apa lah tadi.
"Eh j"
"Kan" Ucap aku dalam keadaan termengah mengah. Penat!
Aku terus membongkok kan badan. Nak pitam pun ada. Penat berlari.
"J"
"Ye"
"Bukan kita dah lalu ke dekat sini tadi?" Tanya ijat.
Aku yang bongkokkan badan tadi terus menegakkan badan. Lantas menganggukkan kepala.
"Tapi kan, kenapa kita tak nampak simpang ni eh tadi? Pelik"
"Entahlah. Jom balik. Aku penat" Ucap aku lantas keluar dari simpang mati tu. Aku bukan tak terfikir. Aku terfikir. Cuma aku tak larat nak fikir. Macam mana tu? Aku terus berjalan beriringan dengan yang lain."Eh kejap"
Semua memandang ke arah maria.
"Santi mana?"
Aku terus berpusing mencari santi. Tak lama tu aku nampak santi tengah duduk bercangkung membelakangkan kitaorang. Aku dengan yang lain terus melangkah ke arah santi.
"Kau buat apa?" Tanya aku lantas mencuit bahu santi dari belakang.
Santi hanya memandang ke arah aku lantas dia bangun berdiri.. dia senyum dan tak lama tu dia melangkah meninggalkan kitaorang. Aku memandang santi dengan pandangan yang pelik. Aku dengan yang lain turut melangkah meninggalkan tempat tu. Aku berpaling sekilas ke arah kanan. Memandang pokok bunga tu. Pokok bunga tu berwarna biru putih. Aku tak tahu apa nama bunga tu. Tapi yang aku pelik, hanya ada satu saja pokok bunga dekat tepi jalan tu. Idk lah.
Tak sampai beberapa minit, kitaorang sampai. Tapi yang peliknya sekejap betul sampai. Hurm! Dari jauh aku nampak tuan kadir, izuwann dan anuar. Yang lain-lain pun turut ada. Bila tuan kadir nampak kitaorang masuk pintu pagar, terus tuan kadir dan yang lain melangkah ke arah kitaorang.
"Apa yang berlaku?" Tanya tuan kadir.
Aku tak tahu soalan tu tuan kadir tanya dekat siapa. Aku hanya diam. Aku memandang izuwann. Izuwann buat muka. Tak tahu sebab apa. Anuar pulak muka memang muka tak senang duduk.
"Kami tersilap jalan tuan" Ucap ijat.
"Silap jalan? J?"
Aku berpaling ke arah tuan kadir. Lantas menganggukkan kepala.
"Kami masuk mungkin dunia lain. Tak nampak jalan keluar langsung." Ucap sham pulak.
"Maksud kamu?"
"Kami jalan dekat situ berkali-kali. Tapi jalan keluar tak jumpa."
"Kamu pergi mana sebenarnya? J?"
Aku terus angkat kepala. Kenapa eh kenapa eh sikit-sikit j j j j j? Dah tak ada orang lain ke? Geram pulak kita. Aku menghembus nafas. Aku berpusing dan naik atas bonet kereta. Penat berdiri. Nak duduk pulak. Nampak macam kurang hajar. Tapi... ada aku kesah?
YOU ARE READING
KISAH SERAM 'SIMPANG MATI'
HorreurDISINI AKU INGIN MENCERITAKAN KISAH SERAM YANG BERLAKU DEKAT DIRI AKU SENDIRI. KISAH INI ADALAH KISAH SEBENAR. STAY TUNED.