BAB 20

1.1K 75 5
                                    

"Sekejap" Ucap zubir tiba-tiba sambil dia mendongakkan kepala memandang sekeliling.

"Kenapa?" Tanya anuar.

"Kita sesat ni" Ucap zubir.

"Tak mungkin." Ucap tuan kadir.

Aku terus duduk dekat tepi pokok dan bersandar. Kaki aku rasa sakit yang teramat sangat. Lutut aku dan siku aku luka. Leher aku sakit yang teramat sangat. Nak pusing pun susah. Aku memandang ke arah izuwann. Pelik. Bukan ke dia dengan ustaz emir ke?.

"Izu!"

Izuwann berpaling ke arah aku.

"Iye?"

"Macam mana kau boleh dengan si zubir ni?"

"Oh panjang ceritanya. Nanti dah keluar dari sini aku cerita ye."

Aku hanya menganggukkan kepala. Aku terus sandarkan kepala aku dekat bahu izuwann. Penat!. Belum sempat aku nak pejamkan mata. Tiba-tiba.

"Nek!" Panggil aku perlahan.

"Kenapa tu?" Tanya zubir.

"Shhh. Diam" pinta anuar.

Nenek aku hanya tersenyum dan dia menujukkan arah jalan keluar dari hutan ni.

"Situ" Ucap aku.

"Cepat-cepat." Ajak anuar.

Izuwann terus papah aku bangun. Kitaorang terus berjalan. Nenek aku didepan. Sesekali nenek memandang ke belakang. Yang lain-lain tak akan sesekali nampak kehadiran nenek. Aku hanya tersenyum memandang nenek. Setengah jam kemudian, aku dengan yang lain selamat keluar dari kawasan hutan tersebut. Sebelum nenek menghilangkan diri, aku sempat ucapkan terima kasih dekat nenek.

"Jaga diri baik-baik ya cu".

Aku hanya menganggukkan kepala dan tersenyum. Akhirnya aku tak sedarkan diri. Aku tak ingat aku sedar pukul berapa. Yang aku tahu maria iza puan junaidah menangis dekat samping aku. Aku terus bangun duduk. Kepala pening lalat.

"Ya allah j!! Kau hidup lagi rupanya!!" Jerit maria lantas peluk aku dari tepi.

"Bila aku mati?" Tanya aku.

"Uii suara kau. Rock gila. Sham yang cakap" sampuk puan junaidah.

"Ha? Serius lah?"

"Iye. Tak tipu" Ucap maria lagi.

Aku terus bangun dan berjalan ke arah pintu. Ramai para bomba dan medik dekat luar. Santi? Mana santi? Mata aku melilau mencari santi.

"Santi mana?" Tanya aku dekat zarul.

"Ustaz emir tengah ubat kan dia dekat sana."

Aku terus menuju ke kantin. Aku melihat ustaz emir berubatkan santi. Tak lama tu alhamdulillah santi pulih. Aku terus menuju ke arah ustaz emir dan tuan kadir untuk tanya apa yang terjadi. Cerita punya cerita, rupanya si santi ni ada saka. Saka keturunan. Itu pun sebab family dia datang dan kasi tahu. Allahuakbar. Santi di bawa pulang pada hari yang sama. Aku dengan yang lain-lain pulang ke esokkan hari. Masa aku dengan yang lain-lain hantar santi ke kereta aku perasan perubahan pada wajah dan senyuman santi. Terus aku berpaling ke arah lain.

Malam itu masa aku dengan yang lain menjamu selera izuwann buka cerita. Macam mana dia boleh ada dengan zubir sedangkan pada awal-awal tu dia dengan ustaz emir. Rupanya cukup 2 jam diaorang keluar dari hutan dan aku tuan kadir dan zarul still tak keluar. Sebab itu zubir ajak izuwann dan anuar untuk mencari kitaorang. Dan rupanya kitaorang dah termasuk lebih dalam ke dalam hutan tersebut. Tapi itu lah. Alhamdulillah syukur kepada allah, tiada kematian ketika itu. Sampai sekarang aku tak tahu apa yang terjadi kepada santi. Aku doakan semoga santi dalam keadaan yang baik dan diredhai ALLAH S.W.T.

TAMAT

KISAH SERAM 'SIMPANG MATI'Where stories live. Discover now