🏹الفصل الثاني🏹

2K 63 11
                                    

وفي هدوء تام بحضور جميعهم ويترأس كبيرهم حامد الشاذلي وهو يدب بأطراف اصابعه علي تلك الطاوله بخفه تسبق تلك البركان مماثله تماما لتلك العاصفه .. ابتلع ريقه وهو ينظر بحده ويردف بجشع :

_أنا قررت ان كمان يومين فرح سهر علي خالد ورحمه علي عاصي وزي ما قولت قررت خلاص.!

بينما يشعر كل منهم بإعصار واشعال كالحديد الملتهب وعقله في ملكوت آخر فمنهم من يريد الامتلاك ومنهم من يريد الفرار !!!!

فهو يخضع امامه كبير وصغير فمن الذي يراجع حامد الشاذلي في احدي قراراته فهو لم يلفظ شئ ولم يحصل علي اجابته!!
قانونه الخضوع في القرارات .. قاسي كمن ليس له نقطة ضعف واحده ..!!
ينهي تلك الاجتماع المقيد القرارات المميته وبالحروب الامتناهيه بين كل منهم في اشتباك مظلم !!
اخذت رحمه تقدم كلتا قدميها للهروب من هيئته الغير راغبه في رؤيتها وقلبها يرتجف بين ضلوعها غير قادره علي تنفيذ تلك الحكم عليها ...!

وفي ناحيه اخري بعد تلك الاشتباك الحادث..
تجلس حنان وهي في حاله من الزهد لحزن ابنتها من ذلك القرار ..!!!
لتردف عبير المصاحبه لنفس حالتها :

_ خلاص يا حنان هنعمل ايه وبعدين متنسيش ان خالد وعاصي احنا ال مربينهم بعد موت امجد واحلام الله يرحمهم ودا ال مخليني موافقه لأن شايفه حبهم للبنات

خرجت الأخري من صمتها وهي تردف :

_ الله يرحمهم بس بردو دي بنتي الوحيده ازاي تتجوز واحد مش عايزاه ازاي ...

_ الحاجه الوحيده ال مطمناني عليهم انهم بيحبوهم يعني مستحيل هيزعلوهم في يوم وبعدين يا حنان المفروض احنا ال نصبرهم ونبقي معاهم مش كدا ولا أيه ..؟؟
_ عندك حق يلا نطلع نطمن عليهم ونشوف ال ورانا .

###############

كانت سهر تنتظره في اعلي المبني وهي علي حافة السقوط ودموعها تتجمع في بؤره عيناها بطريقه مؤلمه ؛ بينما يصل هو وبداخله فتات فهو يعلم لما طلبت منه الصعود ..

_ خالد

وكأن الحديد الملتهب ينصهر امامها لمجرد سمعاها تتفوه باسمه وهي تنظر في عينيه وتستكمل حديثها بهذلان متضاعف :

_ خالد أنا مش عايزاك

_بس أنا عايز نفسي ال مش بلاقيها غير وانتي معايا

ابتلعت ريقها لتتفوه بكلمات صنعت احداثها في خيال كاذب :

_ انا مرتبطه بشخص غيرك

قاطعها بنظره مخيفه حالكه من بؤرة عيناه جعلتها تبتلع ريقها بصعوبه وهي تستطرد رد فعله المخيف من مخيلتها لكنه لا يجعلها تنتظر وصفعة يده الخشنه تحتل بشرتها ؛ جعلتها ترتجف حرفياً بينما كلماتها جعلته يحترق داخليا أكثر مما اعتاد عليه منها جعلت عيناه تشتد سواداً وقلبه ينفرها حتماً !!!!!!!!

معشوقتي متمردهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن