Anubis - Inpu (Egypt) Jedným z najstarších a najuznávanejších bohov panteónu starovekého Egypta je Boh Anubis. Jednou z funkcií Boha Anubisa je trest hriešnikov v pekle egyptského podsvetia.
Boh Anubis je tiež zodpovedný za múdrosť, karmu, odmeny a tresty, ktoré človek získal vo svojom pozemskom živote. Je to Boh Anubis, ktorý rozhoduje o tom, ako dlho bude človek žiť na Zemi, určuje, kto by mal odísť a kto nesplnil svoje úlohy.Boh Anubis bol zobrazený starovekými Egypťanmi ako muž s vlčou hlavou. Symbolizuje ochranu, lov, spojenie s mŕtvymi, lojalitu a oddanosť.
Kňazi Boha Anubisa boli najzdravší ľudia v starovekom Egypte. Je to preto, že Anubis je tiež zodpovedný za opačný aspekt smrti - života.
Za Boha mŕtvych a strážcu múmií považovali Anubisa.V starovekom Egypte sa im nepáčia šakaly, pretože sa často prehrabávali v hroboch. Ľudia dúfali, že tieto kroky ukončia dezifikáciou. Boh mŕtveho Anubisa tak získal vzhľad psa alebo šakala. Skutočnosť, že sa psy túlali v noci medzi hrobmi, naznačovala, že tieto zvieratá chránia v noci mŕtvych.
Nástenná maľba zobrazuje Anubisa, strážneho boha múmií, v ľudskej podobe s hlavou psa. Podľa tohto obrázku mumifikujúci kňazi nosili aj masky šakalov z maľovanej hliny, pretože Boh bol považovaný za špecialistu na balzamovanie. Spočiatku bol Anubis ochrancom múmií pred zlými silami. Neskôr, keď Osiris pôsobil aj ako boh mŕtvych, sa Anubis stal služobníkom a viedol následné váženie sŕdc (duše) na súde s mŕtvymi.
Posvätné božie zvieratá, psy a šakaly, ktoré boli držané v susedných budovách chrámu, boli tiež po ich smrti zabalzamované a mumifikované.
Hieroglyf, ktorý odkazuje na boha Anubisa, má význam "tajomstva". Boh je tu zobrazený ako zviera ležiace na tajomnej krabici. Pravdepodobne to môže byť krabica, sarkofág alebo nádoba, v ktorej boli uložené vnútornosti.Jedna z možností hláskovania ukazuje Boha na obraze muža s hlavou psa. Tento hieroglyf môže tiež odkazovať na akéhokoľvek iného boha pod rúškom psa, ako je Upuout, boh Assyuty alebo Hontamenti, boh Abydos.
Patrón nekropol a balzamovania, Anubis bol zobrazený s čiernym telom, ktoré nie je typické pre šakala v prírode a spojené s farbou mumifikovaného mäsa a plodnosťou egyptskej krajiny, ktorá nesie renesanciu. Podľa legendy bol šakalia-hlava Boh syn Osiris, narodený bohyňi Neftida (podľa iných verzií - krava Hesat alebo dokonca mačka Bastet), a balzamovanim tela zavraždeného Boha, vynašiel proces mumifikácie. Spolu s Isis, Neftida a Toth, Anubis umýval telo zosnulého posvätnou vodou, ktorá stelesňuje silu jeho dcéry, bohyne Kebhut.
Úloha Anubisa, správcu nekropoly, sa odrazila v jeho dvoch hlavných epitézach, "pán posvätnej krajiny" a Henty The Little Man, "prvý z božského psíka"; druhý epitet poukázal aj na jeho spojenie s miestnosťou, kde sa konala mumifikácia a pohrebná komora hrobky.
Rovnako bežný bol ďalší boží titul, Tei ju ef, "ten na jeho kopci", ktorý zdôraznil úlohu Anubisa, strážcu hrobov, ktorý loví votrelcov z kopcov opustených nekropol. Obraz Anubisa ležiaci na deviatich cudzích zajatcoch symbolizujúci zlo je už dlho zobrazený na pečatiach Strážcov Údolia kráľov, ktorých odtlačky pokrývali opevnené vchody do hrobiek faraónov.Modlitby k Anubisovi sa našli na stenách hrobiek šľachticov starovekého kráľovstva; v "Pyramídových textoch" kde sa spomína ako ochranca zosnulých, vykonávateľ vŕb osirisov na svete iným, "oznamujúc jeho rozkazy."
Kult Anubis sa stal obzvlášť populárnym v Novom kráľovstve a The Late Times; často bol zobrazený na diaľničných známkach k textu "Kniha mŕtvych" a obrazoch hrobiek faraónov a ich predmetov. Odteraz je Anubis považovaný za veľkého sprievodcu duše zosnulého v posmrtnom živote, bohom, ktorý privedie zosnulých na trón Osirisa vo veľkom "Diablovi dvoch právd".
V egyptskom svetonázore bol Anubis úzko spojený s rôznymi oblasťami mágie. Texty ho niekedy nazývajú "Pánom Bau", a tvrdia, že pod jeho velením sú légie subjektov, ktoré môžu byť benevolentné a agresívne. Zvlášť často sa meno Anubis používalo v rituáloch magickej ochrany a predpovedí. Kult Anubis prekvital v mnohých mestách Horného a Dolného Egypta, najmä v Kinopole a Assiute, kde sa stotožnel s miestnym bohom Upuatom. Spolu s egyptským náboženským presvedčením sa kult Anubis infiltroval do iných krajín vo stredozemskej oblasti. Obraz Boha mal vplyv na koptickú kultúru: v koptských choráloch je dodnes "vlčí hlas" a v koptskom múzeu v Káhire je ikona s obrazom dvoch svätých s hlavami šakalov.
KAMU SEDANG MEMBACA
Mýty a Iegendy
AcakMýty a legendy zo sveta divov a nadprirozených miest. Záhady a bájné bytosti. 9.apríla 2021 1# v mythology 💙 2# v legendy💜 2# v mýty 💛 1# v mýty 💜 1# v legendy💛 ❤️Love you all 😍