Part 5 : Nice to see you again

42.8K 331 11
                                    

Adelia memarkir kereta di garaj Mummy Aini. Terus dia keluar bersama buku planner dan catalog butiknya. Kaki di atur ke pintu. Kelihatan Mummy Aini sudah menunggu. Dihadiahkan senyuman manis.

"Wah mummy, you look so stunning laa!" Ujar Adelia menyapa terlebih dahulu sambil menghulurkan sebelah tangan untuk bersalam.

"Hahaha. Mulut manis. Kenapa dah lama tak datang jenguk kami? Mummy rindu Adel tau tak?" Ujar Mummy Aini sambil menarik Adelia dalam pelukannya.

"Aaaa mummy, mummy... Adel mintak nyawaaa.. aaa lemas.." Sengaja Adel bergurau dan bernafas tercungap-cungap menunjukkan yang dia benar-benar lemas.

Bahunya ditepuk perlahan sebelum pelukkan dilepaskan. Adel ketawa kecil. "Adel ni... Mummy betul-betul rindu ni. Tak sporting lah." Ujar Mummy Aini berjauh hati. Bibirnya di cebik.

"Tau laa mummy rindu. Im sorry okay. Gurau aje. Ni bape lame nak duduk depan pintu ni? Lenguh dah kaki Adel ni." Ujar Adelia lembut untuk memujuk Mummy Aininya. Mummy Aini merupakan sahabat baik mamanya. Semasa kecil selalu mereka sekeluarga berkunjung ke rumah Mummy Aini. Adelia yang merupakan anak tunggal seronok dapat berkawan dengan anak-anak Mummy Aini. Sekarang kalau lalu bertemu bahu pun die tidak akan kenal. Lepas SPM Mummy Aini terus menghantar anak-anaknya belajar ke luar negera. Tujuannya supaya anak-anaknya tahu berdikari.

"Mummy cakap dengan siape tu? Kut ye pun, ajak lah borak kat dalam." Tegur satu suara dari dalam rumah. Macam pernah dengar laa. Siape ye??

"Ohh. Jom masuk-masuk. Jemput masuk. Mummy lupa pulak. Adel lah ni, macam tak biasa pulak. Tunggu dijemput pulak. Ke Adel nak mummy bentang red carpet?" Ujar Mummy Aini sambil kalut menarik tangan Adelia masuk ke dalam rumah.

Aik, aku pulak yang salah?? Haish mummy ni. Ade-ade je. Mata Adelia mencari suara garau yang menegur Mummy Aini sebentar tadi. Kosong. Dilabuhkan punggung gebunya di sofa mewah berwarna keemasan itu.

"Bikkkk! Buat air. Anak angkat saya datang ni." Jerit Mummy Aini kuat. Aduhh, boleh pekak telinga ni. Adelia masih tersenyum meskipun dalam hati sudah mengutuk.

"Mummy, ape jerit-jerit ni. Kalau papa ade, mesti dah kena bebel dah." Suara garau yang menegur Mummy Aini tadi muncul dari arah dapur. Adelia mengangkat muka, ingin melihat tuan empunya suara. Maigod! Abang hensem. Apesal ade kat sini pulak? Adrian yang turut memandang Adelia juga menunjukkan riak terkejutnya. Namun, cuma seketika sebelum tersenyum sinis. Mane kau nak lari little bunny?

"Sebab mummy tau papa takdelah mummy jerit. Saje nak test vokal. Padu lagi ke tidak. Ni kamu nak kemana? Tak ke pejabat ke harini?" Soal Mummy Aini apabila melihat Adrian memakai jean dan ber t shirt sahaja.

"Tak mummy, kan harini kita ade tetamu." Usai menjawab, Adrian melabuhkan punggung di sebelah Adelia. Hmm.. wangi.

"Kamu jangan macam-macam Ad, ni anak kawan mummy ni. Jaga perangai kamu." Tegur Mummy Aini. Serba salah apabila melihat Adelia sudah seperti cacing kepanasan.

"Iyee. Bakal menantu mummy jugak." Jawab Adrian sambil memeluk bahu Adelia. Adelia sedikit tersentak. Maigodd. Die buat hal pulakkk. Aku datang sini nak kerjaa. Apa dose aku harini, Ya Allah.

"Ehh, kamu berdua dah kenal ke? Adel? Betul ke ni? Kamu ade ape-ape ke dengan Ad?" Aduh, dah macam peluru berpandu pulak. Bertubi-tubi soalan. Jage kau. Nak main sangat kan. Lets play the game. Adelia menarik senyum. Diletakkan tangan di atas paha Adrian.

"Aah mummy, dah kenal. Dah lama dah. Tak sangka pulak die ni anak mummy, sebab die cakap die ni anak yatim piatu." Usai itu Adelia mencubit peha Adrian. Lalu menyambung sambil memandang muka Adrian yang sudah terkulat-kulat itu.

"Apalah you ni biy, you cakap you anak yatim piatu. Mak ayah dah takde, kesian mummy. Tak patut tau you tipu i." Adelia berpura-pura marah.

"Apa kamu ni Ad? Sanggup kamu kata Mummy and papa dah takde? Anak jenis apa kamu ni?? Kesian Adel ditipu hidup-hidup." Mummy Aini sudah mengeleng kepala. Kesal dengan tindakan anaknya. Adrian yang mendengar kata-kata ibunya sudah serbe salah. Boleh tahan melawan sweety ni.

"Mummy, Ad minta maaf. Ad tak niat pun macam tu. Cuma Ad takde idea lain nak ayat Adel dulu. Itu yang buat ayat kesian. Maafkan Ad, my." Ujar Adrian sambil bangun melutut di kaki mummynya.

"Iye lah. Mummy maafkan. Jage Adel baik-baik. Tinggalkan perangai buruk kamu tu." Ujar Mummy Aini sambil menggosok kepala anak bujangnya itu. Whattt??? Terbeliak bijik mata Adelia mendengarnya. Semudah itu? Habislah akuuu.. Adrian sudah tersenyum kemenangan. Dikenyit mata kepada Adelia. Siap lah sweety.

"Thanks my. Muahh" dikucup dahi mummynya sebelum bangun dan kembali duduk disebelah Adelia sambil melingkar tangan di bahunya.

"Ni kakak kamu mane? Dah lame Adel tunggu" tanya Mummy Aini sambil memerhati ke tingkat atas.

"Eh, kakak dah keluar ke pejabat lah pagi-pagi lagi. Urgent katanya. Die mintak Adel duduk tunggu sini sekejap. Tengahari ni dia balik. Boleh makan tengahari sekali" What? Suruh aku datang. Tapi tuan badan takde. Dengan mamat ni duk peluk-peluk. Ade ni basah panty aku. Depan mak dia pun nak meraba. Jari tu dah sampai tepi dada aku tuu. Mak die boleh senyap je? Denyut dah ni. Haishh.

"Oh gitu. Kalau gitu Adel duduk lah dulu. Mummy nak ke dapur. Kalau nak baring, cakap kat Ad. Nanti Ad tunjuk bilik tetamu. Dah pukul 11 ni. Harini biar Mummy yang masak." Ujar Mummy Aini seraya melenggang je dapur. Bukan main happy lagi.

Terus Adelia menjadi patung batu. Dia kini tinggal berdua dengan Adrian. Apa patut dia lakukan? Janganlah dia buat bende pelik-pelik kat sini.













*Hai, selamat hari raya gais. Sorry dah lama tak update. And part kalini takde keju-keju punya sebab korg tak voted pun. Sedihh. So sis takde semangat nak tulis yang chessy walaupun dalam kepala dah pikir macam-macammm. Ehmm 😋😋 so jangan lupa vote banyak-banyak yee. Hehehe.

Gold Digger High Class.Where stories live. Discover now