4 ♡

178 29 28
                                    

Jam di dinding tepat menunjukkan pukul 7:20 pagi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Jam di dinding tepat menunjukkan pukul 7:20 pagi. Lisa masih lagi nyenyak tidur di atas katil. Langsung tak sedar yang dia sudah lewat untuk ke sekolah.

Jisoo dari dapur berlari anak menuju ke arah bilik Lisa. Pintu bilik Lisa dibuka segera. Tubuh Lisa digoncang lembut, mengejut adiknya itu untuk bangun daripada tidur.

"Lisa! Bangun! Dah lambat dah ni." kata Jisoo. Lisa masih lagi tidak memberi sebarang respon. Macam kayu, tak bergerak.

"Lisa! Bangunlah cepat!" kata Jisoo. Nada suaranya ditinggikan sedikit. Lisa bangkit daripada tidur dan memandang ke arah jam dinding. Matanya membulat.

"Aku dah lambat!" jeritnya. Dia memandang Jisoo dengan pandangan yang menakutkan.

"Eh! Kau ni tak reti nak kejutkan aku ke hah?!" tengking Lisa kepada Jisoo.

Jisoo menundukkan kepala. "Lisa, unnie dah kejutkan tadi tapi Lisa tak bangun." balas Jisoo.

"Memanglah aku tak bangun dah kau kejut aku macam pari-pari!" marah Lisa. Nafasnya turun naik.

"Unnie minta maaf." kata Jisoo perlahan.

Lisa mencengkam bahu Jisoo. "Maaf! Maaf! Maaf! Itu je lah yang kau tahu. Kalau aku kena marah dengan pengetua nanti macam mana?! Eh, lagi satu. Kau bangun awal kan? Kenapa tak kejut aku dari tadi?!" tengking Lisa lagi. Jisoo cuba untuk menepis tangan Lisa. Tapi, Lisa lagi kuat mencengkam bahunya.

"Unnie tak sampai hati nak kejut Lisa sebab Lisa nampak penat. Lagipun, unnie siapkan sarapan untuk Lisa tadi." jelas Jisoo. Lisa melepaskan cengkamannya dan mengeluh berat.

"Kau ni memang tak boleh pakailah! Macam ni ke kau nak jadi kakak aku, nak jaga aku?!" kata Lisa pedas kemudian pergi keluar dari bilik menuju ke tandas untuk bersiap ke sekolah.

Air mata Jisoo menitis. "Unnie cuma ingat pesan mendiang omma dan appa je." kata Jisoo perlahan.

👭

Jisoo menuang air teh panas ke dalam cawan sambil tersenyum kecil. Dia duduk di meja makan menunggu Lisa untuk keluar dari bilik. Seketika kemudian, Lisa keluar dari bilik dengan beg sekolahnya.

Jisoo segera bangun dan menghampiri Lisa. "Lisa, mari sini, sarapan." pelawa Jisoo.

Lisa memusingkan badan menghadap Jisoo. Dia menolak bahu Jisoo. 

"Kau dah la tak kejutkan aku, sekarang ni kau nak buat aku jadi lagi lambat ke?" soal Lisa yang cuba menahan api kemarahannya.

"Kalau macam tu, unnie isi dalam bekas. Nanti Lisa makan di sekolah ye?" kata Jisoo. Dia berlari anak ke arah dapur untuk mengambil bekas. Nasi goreng yang dimasaknya tadi dimasukkan ke dalam bekas.

Lisa menunggu Jisoo sambil menyilang tangannya. Jisoo tersenyum ke arah Lisa sambil membawa bekal yang diisi dalam plastik. Bekal itu dihulurkan kepada Lisa.

"Oh, bekal eh?" tanya Lisa dibalas dengan anggukan Jisoo.

Lisa membuka bekal tersebut kemudian dibaling ke arah Jisoo. Jisoo terkejut dan terduduk. "Lepas ni kau tak payah nak buat baik dengan aku! Aku benci kau!" jerit Lisa kemudian pergi dari situ.

Jisoo terduduk dan menangis.

"Apa yang Lisa dendam sangat sampai berubah jadi macam ni?"

👭

✅ She Is A Gift • Lisa & JisooWhere stories live. Discover now