Lilith, Adam a Eve- mytologie

46 3 0
                                    

Lilith

Podle mezopotámských mýtů i některých židovských gnostiků, kabalistů, mystiků, astrologů a spiritistů byla Lilith první žena. Tak jako Adam byla stvořena ze země. Z jejího spojení s Adamem vzešel Asmodeus a nesčetně dalších démonů, kteří sužují lidstvo. Vypráví se však, že spolu Adam a Lilith nedokázali žít v míru, neboť Lilith odmítla při souloži zaujmout polohu, při níž byla nucena ležet pod Adamem. Na jeho naléhání mu odpověděla: "Proč bych měla ležet pod tebou? I já jsem byla stvořena ze země a jsem ti rovna!"

Lilith byla stejně jako Adam stvořena ze země. Jejich soužití bylo zpočátku pokojné, ale brzy ho naplnily strasti. Nejčastěji zmiňovaným problémem je to, že Lilith údajně odmítala ležet pod Adamem při souloži.

Proč by přeci měla ležet pod ním, když byla stejně jako on stvořena ze země, a je mu tak rovna?

A tak se jí chtěl Adam zmocnit násilím. Po nedlouhé době Lilith pochopila, že s ní Adam nebude nikdy jednat jako s rovnocennou bytostí, a v zoufalství vyslovila nevyslovitelné jméno Boží, vznesla se a zmizela.

Adam prosil Boha, aby mu ji pomohl najít a přivést zpět. Bůh tedy poslal tři anděly (archanděl Michael, archanděl Gabriel a archanděl Natael), aby ji našli a přivedli. Našli ji v blízkosti Rudého moře, kde se stala nevěstou jiných bytostí, a předali Boží varování, že pokud se nevrátí, tak denně zemře sto jejích démonických dětí.

Ona se však vzepřela a rozhodla se, že se nevrátí, a v důsledku toho se z ní stal pro ně zlý démon. Její děti umíraly protože měli hmotná těla která nesmrtelnost vylučovala. Poté se buď přerozovala dále nebo z nich vznikaly entity pod různými jmény.

Podle některých byl tento mýtus z Bible vyřazen, ovšem přímý důkaz není. Vzhledem k povaze a rozdílnosti textů (Lilith vs. biblický zákon) je představa o vyřazení Lilith z Bible považována ze velmi nepravděpodobnou a je držena spíše malými skupinami (gnostici, kabalisté...), nežli v židovství/křesťanství obecně či odborných kruzích (vysoké školy, učenci).

Legenda také říká, že to Lilith byla oním hadem, který podal Evě jablko. Ovšem totéž se říká i o Samaelovi. Proto se v mnoha artefaktech můžeme shledat se zobrazením Lilith jako napůl ženy a napůl hada.

Aby se Lilith pomstila za smrt svých dětí, zabíjela novorozeňata a rodičky. "Přísahám při Božím jménu živoucím a jsoucím, že když zahlédnu vaše jména nebo znamení, nechám to dítě být." Odtud je zvyk psát jména andělů do medailonků malých dětí.

Podle pověstí se začala mstít tím, že vraždila novorozence, či sváděla ve snech muže a posléze je připravovala o rozum nebo zabila. U kojenců se tomuto jevu říká "syndrom náhlého úmrtí". Dříve se věřilo, že u chlapců je rizikových prvních osm dnů života a u dívek prvních dvanáct. Dnes ovšem víme, že je tato doba o něco delší - asi sedm týdnů. Tento syndrom vede ke smrti dítěte bez zjevné příčiny. Po narození dítěte zřejmě ještě nefungují správně všechny důležité orgány a dítě umírá. Děje se tak většinou v noci, kdy dítě neruší žádné vnější podněty. Jeho dech i tep se zpomalí, jeho tělíčko začne pomalu chladnout, až nakonec zemře, snad jako by ztratilo vůli žít.

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lilith

Poznámka: článek je zkopírován z Wikipedie (viz odkaz výše), nejsem jeho autorem, ačkoliv první dva odstavce jsem lehce přepsala. Článek také není pořádně ozdrojován, informace výše jsou užívány jen pro účely fikce.


Adam a Eva

Bůh tvoří člověka z hlíny země, vdechl mu život. Pro člověka vysadil krásnou zahradu (na východě v Edenu, vytékaly odtud 4 řeky), s množstvím rostlin s plody dobrými k jídlu. Uprostřed zahrady rostly dva stromy – strom Života a strom Poznání dobrého a zlého. (Ne poznání toho, co je dobré a zlé – to člověk jako bytost rozumná měl od začátku - ale aby sám určoval, co je dobré a co zlé, a dělat cokoliv se mu zachce...).

Adam, první člověk, byl sám. Bůh přivedl před Adama všechna zvířata, aby je pojmenoval. Ale člověk potřeboval někoho druhého, kdo by mu rozuměl. Bůh na Adama seslal spánek, vyndal mu jedno žebro a z něj utvořil ženu – Evu. Když ji Adam spatřil, řekl: To je kost z mých kostí! (Měl radost z té blízkosti – a tak je to i dodnes mezi mužem a ženou, když se zamilují – jako by našel každý tu půlku sebe, která mu chyběla!) Oba byli nazí, ale jeden před druhým se nestyděli.

Had ale jednou řekl ženě: „Máte zakázáno jíst ze všech stromů v zahradě?" „Ne, můžeme, jen ze stromu uprostřed zahrady jíst nesmíme, abychom nezemřeli.". „To vůbec ne, nezemřete, naopak otevřou se vám oči a budete jako Bůh!" Žena se dala zlákat, jedla a dala i Adamovi. A hned se jim otevřely oči, uvědomili si, že jsou nazí. Udělali si sukně z fíkových listů.

Bůh se procházel v zahradě v denním vánku, uslyšeli jeho krok – a schovali se mezi stromy. Bůh zavolal: „Kde jsi?" a člověk odpověděl „Schoval jsem se před tebou, protože jsem nahý." „A kdo Ti to řekl, že jsi nahý? Ty jsi jedl ze stromu, ze kterého jsi měl zakázané jíst?" Adam s Evou pak vysvětlovali, jak to celé bylo: a svalovali vinu vždycky aspoň trochu na někoho jiného – Adam na Evu, Eva na hada. Bůh potrestal všechny – hada, Adama i Evu. Jejich život už neměl být tak jednoduchý, jako předtím. Bůh jim udělal kožené suknice a vyhnal je ze zahrady. Od teď měli těžce pracovat - aby přežili, museli se snažit, aby jim něco vyrostlo ze země, co by mohli jíst. Před zahradu Eden postavil Bůh anděla s plamenným mečem, aby se nikdo nemohl vrátit a sníst také ovoce ze stromu Věčného života.

Zdroj: https://biblickepribehy.weebly.com/03-adam-a-eva.html

Poznámka: článek je zkopírován z Biblických příběhů (viz odkaz výše), nejsem jeho autorem. Článek také není pořádně ozdrojován, informace výše jsou užívány jen pro účely fikce.

Bez AdamaKde žijí příběhy. Začni objevovat