( 14 ) - Jebon 007

160 11 37
                                    


Hmm, bersempena dengan Astro wujudkan satu channel  khas bernama '007' yang menayangkan semua 25 filem James Bond sepanjang 15 Oktober hingga 7 November, maka aku ambik kesempatan ini untuk buat satu entry  pasal hero fantasi karya Ian Fleming tu.

Aku memang peminat tegar filem James Bond 007. Semua filem tu aku dah layan lebih dari 5 kali kot, tengok di panggung wayang, VCD, DVD  atau kat Astro. Paling best  layan filem lama klasik dari tahun 1962 hingga 1990. Filem James Bond baru tak best  sangat..hee. Sebab, babak action  dalam filem sekarang banyak guna CGI. Babak filem lama plak guna stunt  sebenar & memang real, bukan buat-buat. Contohnya babak aksi 'Acrostar' Jet  dalam filem 'Octopussy' kat bawah ni. Best  giler.


Aku punya le minat filem James Bond ni sampaikan boleh hafal & kenal semua filem tu, tahun berapa dikeluarkan & siapa hero, orang jahat, side kick  jahat, Bond girl  & sebagainya. Pergh.. dahsyat, kan?

Kat sini aku senaraikan beberapa trivia yang aku buat research  sendiri. Juga, aku akan senaraikan filem & pelakon yang paling best  pada pendapat aku. Mungkin orang lain ade pendapat yang berbeza. Manusia tak sama!


• Pelakon James Bond paling best :

1 - Roger Moore

2 - Pierce Brosnan

3 - Sean Connery

4 - Timothy Dalton

5 - George Lazenby

6 - Daniel Craig


• Filem James Bond paling best :

1 - Octopussy

2 - Live And Let Die

3 - A View To A Kill

4 - Licence To Kill

5 - The Living Daylights

6 - The World Is Not Enough

7 - Moonraker

8 - The Spy Who Loved Me

9 - You Only Live Twice

10 - For Your Eyes Only

11 - Tomorrow Never Dies

12 - Thunderball

13 - GoldenEye

14 - Diamonds Are Forever

15 - Never Say Never Again

16 - The Man With The Golden Gun

• hal𝓉 •Where stories live. Discover now