Schizophrenia(اسکیزوفرفی)

343 121 20
                                    

بچه‌ها لطفاً لطفاً لطفاً توضیحات رو با دقت مطالعه کنید 💜

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک بیماری روانی مزمن و جدی است که روی شیوه تفکر، احساس و رفتار فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد. این بیماری مانند دیگر بیماری‌های ذهنی شایع نیست ولی فرد مبتلا را می‌تواند ناتوان کند.

فردی که به اسکیزوفرنی مبتلاست در فکر کردن، نشان دادن عواطف ضعیف می‌شود. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دیگر مشکلات روانی مثل افسردگی، اضطراب و حتی اختلالات مصرف مواد اعتیادآور را نیز دارند.

این اختلال بر جامعه و به‌ویژه خانواده فرد مبتلا تأثیرات فراوانی می‌گذارد، زیرا این افراد بسیاری از توانایی های خود را از دست می‌دهند، این افراد دریافتن شغل و حتی مراقبت از خود دچار مشکل می‌شوند، از طرفی باورهای اشتباهی درباره اسکیزوفرنی شایع است و مردم رغبتی برای صحبت کردن و یا همراهی در درمان این اختلال پیدا نمی‌کنند.

علائم اسکیزوفرنی
هذیان: باورهای غلطی که بیمار بر آن اصرار دارد و با دلیل و برهان نیز نمی‌توان او را قانع کرد به‌عنوان‌مثال فرد بیمار باور دارد که می‌تواند ستاره‌ها را کنترل کند
توهم دیداری یا شنیدار: در اغلب موارد بیماران صداهایی را می‌شوند یا تصاویری می‌بینند که وجود خارجی ندارد
گفتار درهم: فرد نمی‌تواند صحیح هدف، منظور و یا خواسته‌اش را بیان کند
انزوای اجتماعی: دوری از محیط‌های اجتماعی مثل محل کار یا تحصیل
رفتار آشفته: مانند نامرتب لباس پوشیدن ، گریه کردن
بی‌احساسی: توانایی خود در بروز احساسات و عواطف را از دست می‌دهند

شیوع اسکیزوفرنی
معمولاً این بیماری در اواخر نوجوانی که سال‌های بحرانی اجتماعی یک نوجوان است شروع می‌شود طبق آماری که وجود دارد در حدود 40 درصد از مردان و 23 درصد از زنان مبتلا نشانه‌های بیماری تا قبل از 19 سالگی خود را نشان داد.

از هر ۱۰۰۰ نفر، تقریبا ۷ یا ۸ نفر در طول زندگی‌شان به اسکیزوفرنی مبتلا خواهند شد. در مردان اسکیزوفرنی معمولا در سنین 10 الی 25 سالگی و در زنان 25 تا 35 سالی بروز می‌کند.

همانطور قبلا هم اشاره کردیم اسکیزوفرنی بیماری مزمنی است که می‌تواند فرد را بسیار ناتوان کند، تشخیص به موقع بیماری می‌تواند برای بیمار تعیین کننده باشد، کلینیک اعصاب و روان آکسون با حضور روانپزشک و روانشناس متخصص اختلالات سایکوتیک می‌تواند در زمینه تشخیص برای مراجعین عزیز باشد.

شباهت و تفاوت اسکیزوفرنی با دیگر بیماری‌های روانی
نشانه‌های روان‌پریشی ممکن است در اختلالات دیگر نیز دیده شود مانند اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت مرزی یا مسمومیت یا جنون ناشی از مواد اعتیادآور. توهمات در اختلال توهم در اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال شخصیت دوری گزین نیز وجود دارد.

NyctophileDonde viven las historias. Descúbrelo ahora