"Danish Lee! Mama memang tak nak masuk campur dalam hidup Danish sebab mama percayakan Danish tapi mama tak sangka Danish buat mama macam ni! Siapa perempuan ni? Apa Danish buat ni sayang?," tanya Datin Tiasa Ainur itu dengan nada kecewa dan sebak.
Danish mengosok tengkuknya. 'Aduhai,' fikir Danish.
Najmina berdiri statik di ruang tamu ini sambil menunduk memandang lantai. Dia berasa takut. Danish menarik tangan Najmina dan menariknya supaya menghadap Datin Tiasa.
"Mama, ni isteri Danish," kata Danish dengan tenang.
"Dah nak masuk lapan bulan,"
"Mengandung?," tanya Datin Tiasa terkejut.
Mata Najmina membulat. Terkejut.
"Lapan bulan dah kami kahwin. Kami kahwin di kampung. Danish yang nak kahwin dengan Najmina. Bukan ada sebab tak elok pun. Mak yang tolong buatkan majlis kita orang. Kecil-kecilan je," terang Danish.
Datin Tiasa sedikit tenang. "Kenapa kamu tak bagitahu mama papa?," tanya Datin Tiasa.
"Sorry, mama. Forgive me?," pinta Danish sambil tersenyum bersalah.
Datin Tiasa menggeleng kecil. "Yalah. Yalah. Nasib baik akak tahu," komen Datin Tiasa merujuk kepada Puan Kalsom. Datin Tiasa percayakan Puan Kalsom sepenuh hati.
Bila Danish berkahwin di sana, Puan Kalsom ada. Jadi bagi Datin Tiasa... Danish tak kahwin senyap-senyap. Cuma lambat bagitahu dia. Dan kalau Puan Kalsom restu mereka berdua, maknanya pasangan ini baik untuk masing-masing.
"Nanti buat majlis di sini pula. Besar-besaran. Danish kena umum perkahwinan ni biar ramai orang tahu. Nama kamu tu terkenal dengan gelaran buaya darat. Ni bila dah kahwin ni, jangan kekalkan pula gelaran tu. Biar semua perempuan yang berminat untuk patah hati di luar sana tahu pematah hati ni dah berpunya. Dah kahwin," pesan Datin Tiasa serius.
Danish tersengih cuma. "Ya. Ya,"
"Nanti bawa isteri kamu datang rumah untuk mama papa berkenalan," arah Datin Tiasa.
Danish hanya mengangguk bosan. Datin Tiasa menoleh pada Najmina. Gadis itu dipandang atas bawah. 'Hm... Cantik orangnya,' rumus Datin Tiasa melalui pemerhatian. 'Tapi yang penting hati,' fikirnya. Dia nak perempuan yang boleh jaga dan sayang Danish. Dan yang paling penting... Dapat berikan perhatian kepada Danish; bukannya macam dia yang tak dapat beri semua itu. Dia tahu peluang untuk dia itu sudah terlambat.
"Najmina ya?," tanya Datin Tiasa dengan nada ramah.
Najmina mengangguk dan tersenyum kecil. Dia kekok dan berdebar. Datin Tiasa tersenyum.
"Najmina jaga anak mama yang banyak ragam ni elok-elok ya?," pinta Datin Tiasa dengan nada lembut.
Najmina hanya mampu mengangguk. Dia tak tahu nak jawab apa pada permintaan itu. Najmina tersenyum halus. Rasanya dia perlu jawab ini...
"Baik, mama,"
Danish tersengih lebar dengan kecomelan isterinya ketika itu. Datin Tiasa mula sedar yang Najmina mampu buat anaknya itu tersenyum begitu. Dia rasa senang hati dan tenang.
"Terima kasih, sayang. Mama balik dulu ya. Mama tak nak ganggu pasangan suami isteri ni," kata Datin Tiasa dengan ceria.
Dia ingin beredar.
Namun Najmina bersuara perlahan. "Mama, nak salam," pinta Najmina dengan sopan. Dia tersenyum malu.
Datin Tiasa tersenyum manis. Huluran salam menantunya itu disambut mesra. Kemudian tanpa Najmina sangka, Datin Tiasa menariknya ke dalam pelukan erat. "Terima kasih, sayang," luah Datin Tiasa terharu.
Terima kasih sebab mampu buat Danish buka peluang untuk dibahagiakan. Datin Tiasa yakin Danish bagi Najmina bahagiakan dia kalau melihat dari pandangan Danish pada Najmina. Datin Tiasa rasa lega. Lega atas banyak perkara.
Yang penting, Danish tidak berkahwin dengan salah seorang kekasih-kekasihnya yang minta kaki dan tak cukup kain. Nauzubillah. Kalau tak boleh hancur hidup anak lelakinya itu. Mujur Danish masih waras.
"Mama balik dulu! Jangan lupa bawa menantu mama balik rumah papa mama. Ingat!," pesan Datin Tiasa buat entah kali ke berapa sebelum beredar.
"Ya. Ya," balas Danish.
Pintu rumah ditutup. Danish menarik nafas lega.
~~~
"Saya takut sebenarnya tadi sebelum saya tahu yang mama awak sweetheart," luah Najmina dengan nada lega.
Danish tersenyum. "Kenapa pula nak takut?,"
"Yalah kan. Kita kahwin tak bagitahu family awak," jawab Najmina.
Danish hanya gelak. "Family saya okay dan tak kisah sangat sebab tu saya tak teringat nak bagitahu dia orang dulu," balas Danish.
Najmina hanya mengangguk. "Ohh macam tu," komen Najmina.
"Saya takut lah nak pergi rumah family awak," luah Najmina bila teringat.
Danish tersenyum. Dia memegang kedua-dua belah bahu Najmina.
"Jangan takut. I'm with you. Will always with you. Lagipun tak ada sebab nak takut. Macam yang awak tengok tadi. Mama saya lembut sangat orangnya. Papa saya pun nak dekat sama je perangainya. Nanti bila awak dah kenal mereka awak akan mula selesa. Dia orang supporting. And 3000 percents, I'm guarantine that they will love you. Well, my mama already are," pujuk Danish. 'Just like me,' tambah Danish di dalam hati.
Anak mata coklat Danish dipandang. Automatik Najmina tersenyum. Hati dia terus tenang. Macam biasa... Nada memujuk tu. Magis. Terus tenang hati Najmina.
"Okay,"
"Nanti bila kita berdua sama-sama free... Kita pergi lah," kata Danish.
"Baik," balas Najmina ceria.
"Sekarang ni awak rehat dulu. Esok dah kena masuk kerja. Penat naik kereta pun belum habis lagi, kan?,"
Najmina mengangguk dan buat gaya mengantuk.
"Nak tidur," kata Najmina.
"Jom," ajak Danish mengusik.
"Okay babai!," Najmina melambai dan melangkah meninggalkan Danish sendiri di ruang tamu itu. Dia masuk ke dalam biliknya.
'Huaa. Penatnya,'
Najmina menjatuhkan badannya ke atas katil. Dia nak tidur. Esok dah kena kerja semula. Haih.
YOU ARE READING
The Fall Theory
Romance[Completed] 𝙸𝚗𝚝𝚛𝚘𝚞𝚍𝚞𝚌𝚒𝚗𝚐... Danish Lee bin David Lee. The Sweet Playboy. "I know why you fell. Because it's a warning before you fall in love with me," 'Because you are you and I love you,' Pertama kali si playboy itu buat ungkapan sede...