26

3.9K 241 8
                                    

Najmina memandang hidangan di atas meja dengan mata yang bersinar. Wow!

Kenapa dia rasa dia nak sangat-sangat makan udang tu... macam tu makanan kegemaran dia?

Tak. Dia kena berpendirian.

Najmina membetulkan duduknya. Dia kena tenang dan tak tunjuk sangat lapar. Lagipun dia yang cakap dia tak suka makan udang, kan? Sebelum ni, lauk yang ada udang memang dia takkan sentuh. Tapi sekarang ni...

"Awak, nak tu," pinta Najmina sedikit berbisik.

Danish menoleh. "Okay," balas Danish lalu meletakkan mangkuk yang berisi udang masak lemak itu di hadapan pinggan Najmina.

Najmina tersenyum lebar.

"Mak dah agak dah yang Mina mesti suka punya apa yang mak masakkan," kata Puan Kalsom senang hati.

Najmina tersenyum manja. "Sayang mak!,"

Malu dia dah hilang. Sekarang ni dia nak makan lepas tu tambah nasi lagi. Kan dah kata yang dia lapar sangat.

~~~

Keesokkan harinya...

Danish memeluk Najmina dari belakang. Bahu isterinya itu menjadi tempat dagu berlabuh. Najmina dipeluk erat dengan penuh kasih sayang.

"Sayang, kenapa termenung ni?," tanya Danish; berbisik di telinga Najmina.

Najmina memegang tangan Danish yang bercantum di abdomennya. Dia bersandar dengan selesa pada badan Danish di belakang. Dia bersandar dalam pelukan hangat itu.

"Saya rindu keluarga saya," jawab Najmina perlahan.

Danish mengeratkan pelukan. Pipi mereka bergesel lembut. Sisi kepala isterinya itu dikucup penuh kasih.

"Saya rindu kucing saya," tambah Najmina lagi.

Danish tak tahu nak cakap apa untuk lega kan kesedihan Najmina jadi dia hanya diam untuk membiarkan Najmina meluah perasaan. Dia hanya setia mendengar.

"And saya rindu ketua saya,"

"Haip!," komen Danish tak puas hati.

Najmina tersengih mengusik. Dia saja je nak pujuk hati sendiri dengan cara berlawak. Dia tak nak rasa sedih sangat. Dan dia tahu Danish pernah cemburu pada Encik Fakrul.

"Jangan main-main dengan cemburu saya. Kalau saya serius nanti... Tamat nanti kerja awak atau Fakrul tu," ugut Danish.

Najmina terus berpaling ke tepi untuk memandang wajah Danish. Namun tanpa sengaja bibirnya terkena pipi Danish. Najmina terblushing.

"Nak kiss kata je lah. Saya on je," komen Danish mengusik.

Najmina kembali memandang hadapan.

"Saya sayangkan kerja saya," kata Najmina.

"Bukan Encik Fakrul tu?," soal Danish bersahaja.

"Tak ada makna. Encik Fakrul tu dah macam abang saya," jelas Najmina.

Danish hanya mengangguk. "Ohh tak apa lah kalau macam tu. Lagipun saya ni yakin dengan diri sendiri. Saya tahu awak sayang saya dan boleh sayang saya je. Lagipun... Hm, untuk cari tandingan saya susah tau," Danish saja angkat bakul.

Najmina hanya tergelak. 'Iya... Iya,' hati Najmina berbicara bosan. Kalau dah jatuh cinta pada Danish, memang susah nak pandang lelaki lain.

"Awak," panggil Najmina bila Danish di belakangnya hanya senyap.

"Hmm?," respon Danish.

"Awak nak tidur ke?," tanya Najmina bila Danish semakin bersandar ke hadapan.

The Fall TheoryWhere stories live. Discover now