Leen & Eim | 1

2.7K 234 89
                                    

Aku yang baru nak menyedut frappucino itu terus terbantut

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aku yang baru nak menyedut frappucino itu terus terbantut. Ada keluhan halus yang terbit di bibirku saat mendengarkan permintaan mak cik kesayanganku. Aku ingatkan topik ni dah mati setelah aku tunjuk 'boyfriend' aku pada mak cik
aku tempoh hari. Tapi nampaknya aku silap besar, tak habis lagi rupanya isu teman lelaki misteri aku.

"Hari tu kan Leen dah tunjuk. Buat apa nak tengok banyak kali?" bebelku sebelum aku sambung hirup minuman berkafein yang masih banyaki. Aku suka rasa pahit dan manis frappucino ini. 

"Aunty dah tak ingat rupa dia macam mana? Leen bukannya nak bawa jumpa aunty. Entah-entah betul ke tidak dia tu pakwe Leen."

Uhuk! Aku tersedak bila dengar telahan Aunty Nora. Bahaya.

Tak nak terus timbulkan syak wasangka. Aku seluk beg dan cari iPhone 14. Jumpa, aku terus gesek ibu jari sana sini atas skrin telefon mencari sekeping gambar dalam galeri. Jumpa yang dicari, aku tolak telefon pada Aunty Nora.

"Nah aunty tengok lah puas-puas." Aku buat muka bosan.

"Tak ada gambar betul ke Leen? Aunty nak tengok gambar betul dia bukan lukisan hitam putih ni," rungut Aunty Nora. Yalah, dia minta untuk tengok si buah hati pengarang jantung aku, hanya lakaran hitam putih juga yang aku tunjuk padanya. Kalau aku pun, susah nak percaya.

"Dah cakap kan pakwe Leen tu pemalu. Dia tak suka bergambar," terangku cuba meyakinkan akan penipuan yang aku sendiri cipta.

Lelaki yang terlakar di kanvas putih itu tidak wujud pun. Hanya diwujudkan sebagai alasanku untuk menolak semua blind dates yang telah diatur mak cik aku.

Awalnya, aku menurut saja permintaan Aunty Nora untuk bertemu janji dengan lelaki-lelaki yang telah dipilih. Tapi semuanya aku tolak mentah-mentah. Ingatkan bila dah ditolak Aunty Nora akan putus asa tapi makin banyak pula blind dates yang diaturnya.

Sudahnya terpaksalah aku mewujudkan seorang teman lelaki jadian. Dengan bantuan Eton, sahabat baik dunia akhirat aku yang ada bakat melukis potret. Maka terhasillah teman lelaki jadian Nur Aileen.

Sejak dari itu, Aunty Nora asyik menyoal pula bila boleh bertemu mata dengan 'si dia'. Macam mana nak jumpa kalau 'si dia' itu tak wujud pun.

"Takkanlah pemalu sampai nak jumpa aunty pun tak boleh. Macam mana nak minta restu papa Leen nak kahwin nanti."

"Nantilah fikir pasal kahwin. Leen bukannya tua sangat lagi." Aileen membela diri.

Apalah sangat 26 tahun, dah sibuk nak kahwin. Ella relaks aje kahwin umur 40. Suami sayang je. Bahagia saja aku tengok. Fazura pun lagi tua dari Fattah. Elok saja Fattah sayang dekat Fazura. Tak jadi masalah pun.

"Kawan Leen dah ramai tau yang kahwin."

"Eton pun single lagi," balasku selamba.

"Hah, eloklah korang berdua. Boleh buat kawan dekat rumah kebajikan nanti bila dah tua," bebel Aunty Nora. Ni kalau Eton ada sebelah aku sekarang, memang dengan dia sekali kena tazkirah fasal jodoh dengan mak cik aku.

One Sweet Mistake [TERBIT]Where stories live. Discover now