"Saya nak minta sangat pasal lunch tadi kalau awak tak selesa. It was a chaos. Parent saya memang macam tu. Pantang jumpa, asyik nak perang mulut. I wonder if they really did loved each other back then because all they do now was hating each other. Again, saya minta maaf tau Eim sebab awak kena hadap my family drama."
"It was an interesting lunch indeed but don't be sorry. Aku okey je. Aku suka ayah kau. Mama kau pun ramah. Dan berita baik untuk kau, dia orang cakap aku lulus sebagai teman lelaki kau."
"Awak cakap apa dengan papa saya tadi? Saya harap dia takde cakap benda peliklah dekat awak."
Risau pula aku kalau papa cakap benda merapu dekat Eimran. Contohnya, tolong jaga Aileen. Klise sangat.
"Tak ada apa sangat. Mostly pasal bisnes je. He gave me few tips in business and the rest is men talk."
Aku angguk faham. Kemudian aku senyap. Ada sesuatu yang mula singgah di benakku. Persoalan yang tak pernah tinggalkan fikirkan walaupun sudah beribu kali aku cuba kuburkannya. Terkadang aku tak mampu untuk tahan diri dari memikirkan tentang hubungan keluargaku yang jelasnya sudah retak seribu.
Menyaksikan perjalanan kisah mama dan papaku adalah sesuatu yang menakutkan. Lahirnya aku ke dunia merupakan bukti perkongsian cinta antara mama dan papa. Tapi aku turut menyaksikan bagaimana cinta yang pernah dikongsi mereka bertukar menjadi kebencian. Aku mula faham dan belajar yang hati manusia begitu cepat berubah. Hati manusia adalah sesuatu yang penuh dengan ketidakpastian. Dan bagi aku kenyataan itu adalah sangat menakutkan.
Dan aku juga tak mampu untuk tahan diri daripada berfantasi apa rasanya hidup aku jika cinta itu masih wujud dalam hati mama dan papa. Apakah kami mampu hidup bahagia seperti keluarga yang lain?
"Kau termenung fikirkan apa?"
"Just thinking what would it feel like if things were different. You know, with my parents."
"Aileen, kau okey?"
"Saya okey." Fasa sedih aku sudah lama berakhir. Ia sudah tamat sewaktu aku remaja lagi. Cuma ada sedikit rasa terkilan yang bersisa mungkin. Aku toleh ke arah Eimran dan nampak dia tengok aku dengan pandangan sayu. Inilah sebab aku jarang bercerita tentang kisah keluargaku.
"Oh, please do me a favor. Don't give me that pity look. I'm fine."
Marahku sebab aku sangat tak suka bila mana aku diberi pandangan kesian. Simpati, aku tak suka.
Cara dia pandang aku terus berbeza setelah aku berkata demikian. Tiada lagi pandangan sayu. "Okay, no pity look. But how about some sweets?"
"Sweets?" keningku ternaik. Bunyi macam menarik. Lagi-lagi bila dilanda angin sendu seperti sekarang.
"Buka dashboard."
Awalnya aku ragu-ragu tapi aku ikutkan jua arahannya. Dashboard aku tarik. Eh?
YOU ARE READING
One Sweet Mistake [TERBIT]
RomanceDalam hidup Nur Aileen, masalah dia cuma satu. Aunty Nora. Mak cik kesayangannya itu tak henti-henti aturkan blind date buatnya. Untuk mengelak, Aileen minta Eton yang pandai melukis untuk wujudkan seorang 'boyfriend jadian' untuknya. Tapi tanpa Ail...