Ada banyak cara untuk memilih parfume. Tapi kenalah tahu some basics.
Ada 6 jenis (class of) parfume. Semuanya mengikut berapa banyak parfume oil (pati minyak wangi) di campurkan kedalamnya.
Makin banyak bermakna, makin kuat bau nya, makin tahan lama dan makin mahal.
So, pilih kesesuaian mengikut suasana (dress to occasion).
Contoh :
# Kalau untuk seharian selepas mandi, cukup lah After Shave Splash (untuk lelaki) atau Eau de Franche atau Eau de Cologne.
# Keluar jumpa kawan atau pergi kerja - Eau de Toilette atau Eau de Parfume.
# Dating seharian atau special occasion - Parfume Extract (concentrated).
Ada banyak panduan untuk memilih jenis-jenis parfume.
Di sini saya memberi panduan mudah. Panduan yang saya gunakan.1) Cari jenis parfume yang nak digunakan
Ada dua jenis parfume (parfume based) :
Organik dan bukan organik.1a) Bahan organik
Apabila based oil parfume dicampurkan dengan minyak organik yang lain.
Bahan organik yang polular digunakan sebagai bases oil adalah :
i) Ambergris
Ambergis sebenarnya adalah muntah ikan paus jenis Sperm. Di gelar emas terapung kerana ia terapung dan akan hanyut ke pantai. Bau busuk selepas dua minggu akan bertukar jadi bau yang sangat wangi.
Bacarrat Rouge 540 adalah jenama yang popular.
ii) Oud (Gaharu)
Based parfume ni popular di Asia Barat.
Antara jenama terkenal adalah Versace Pour Home Our Noir Eau de Parfume.
iii) Bergamot (Limau Purut)
Jenama popular adalah Le Labo Bergamote 22 Eau de Parfume
Acqua di Parma Blu Mediterraneo Bergamot Eau de Toilette dan lain-lain.
iv) Neroli
Sejenis Bunga seperti bunga melati.Creed Neroli Sauvage Eau de Parfume adalah salah satu jenama popular.
v) Patchouli
Sejenis bunga berwarna purple.vi) Vetiver
Vetiver adalah sejenis rumput gajah (tinggi boleh melebihi kita, banyak terdapat di negara kita). Bauanya menghasilkan wangian yang indah.Jenama popular adalah
Miller Harris Vetiver Insolent Eau de Parfumev) Orris Root
Akar berbentuk ubi dari pokok bunga Orris.Jenama popular adalah Dunhill Signature Collection : Indian Sandalwood
vi) Tonka Beans
Biji Tonka menghasilkan haruman yang wangi dan menjadi based parfume oil untuk banyak jenama, antaranya :
Jenama Jean Paul Gaultier Le Male
1b) Bukan Organik
Parfume yang bukan organik dihasilkan apabila based oil parfume (contoh based oil telah diberikan tadi) dicampurkan dengan haruman hasil makmal (lab scent).
Kebanyakan kita mengunakan parfume jenis ini.
Beza ketara antara parfume organic dan non-organik adalah bila kita gunakan.
2) Memilih parfume
Memilih parfume mengikut instinct (naluri) kita.
Bila kita cuba masa membeli, kita boleh dapat feeling daripada bau wangian parfume tu. Pilih yang selari dengan naluri kita.
Parfume dari organik oil, kita akan terasa sangat selesa apabila parfume menyentuh kulit kita. Kita Akan terasa fresh.
Parfume dari jenis bukan organik, tidak bertindak sedemikian.
3) Harga parfume
Belilah ikut budget.
Parfume organik berharga ribuan. Sedangkan yang bukan organik hanya ratus sahaja. Tidak perlu berhabis untuk sebotol wangian.
Selalu ingat ....
Wear to occasion (pakai mengikut keadaan).4) Lab Parfume
Sekarang ada parfume murah yang dihasilkan daripada makmal. Sebenarnya ia sejenis minyak hasil daripada proses kimia di makmal
Parfume jenis ini "copy cat" bau parfume yang mahal. Walaupun ada beza, cukup untuk kita gunakan sebagai parfume harian.
Cuma uji dahulu sebab sebahagiannya tidak sesuai dengan kita contoh - menghasilkan kegagalan pada kulit kita (sebab ia sebenarnya larutan kimia).
5) Spray parfume
Dekat mana nak sapu atau spray parfume?
Ha... Senang jer
Simple guide adalah ....
Spray di kawasan yang selalu kena cium, kecuali bibir (mabuk nanti siapa cium).
Contoh .... Tengkuk, ketiak, siku, belakang teliga berdekatan pipi dan lain-lain tempat.Kawasan yang kena cium tu adalah juga kawasan yang berpeluh dan mengeluarkan bau badan.
Kalau saya .... kat peha, kaki, tapak kaki dan dalam kasut pun saya spray.
Semoga readers mendapat manafaat lepas baca panduan saya ni.
YOU ARE READING
KU ABADIKAN SEKALUNG INGATAN UNTUK KENANGAN 2
Short StoryMenukar momen dalam kehidupan menjadi momento kehidupan