27) Melombong Emas

66 11 56
                                    

Setahun setelah survive ICU dengan dua NDE, aku dan Z menghabiskan masa untuk menyelesaikan semua trading losses akibat krisis subprime bond di Amerika Syarikat yang menyebabkan semua jensi pasaran keewangan jatuh.

Krisis tersebut bersambung dengan krisis keewangan negara Eropah - Portugal, Italy, Greece, Spain (nickname - PIGS).

Krisis bermula dengan Greece yang menyebabkan kejatuhan besar pasaran yang dipanggil peristiwa Black Friday.

Semua berlaku ketika aku di ICU dan selepas itu diikuti dengan halusinasi beberapa bulan kerana kesan dadah ICU yang kuat.

Kontrak pembelian/penjualan di pasaran kewangan pula tanpa arahan stop lost membuat semuanya hancur bagiku.

Selepas kenyakinan datang kembali, aku dan Z mengambil masa lebih enam bulan untuk menyelesaikan semua kontrak dan kerugian. Kebanyak

Mengambil lebih 6 bulan, menghabiskan masa di Kuala Lumpur, Singapore, Hong Kong dan terutamanya di New York dan Toronto.

Setelah semuanya selesai, aku kelelahan untuk membuat apa-apa pun.

Setelah dua bulan Z berkata "Lu kata kat Toronto nak buat benda lain. Kita nak buat apa?"

Lambat-lambat aku menjawab :

Aku : Wa ingat nak mine (melombong) lah.

Z : Mine? Mining?

Aku : Yup.

Z : Gold?
Aku : Yup

Z : Lu tau ke cara-cara nak mine?

Aku : Tak.

Z : Ok. Macam ni lah, Lu cerita habis-habis camne plan lu.

Aku menceritakan bagaimana perjumpaan dengan Uda (Kira kawan satu gang bersama Z, Arin, Nasir dan yang lain) dua minggu lepas. Uda kebetulan membawa sepupunya yang aktif mencari emas.

Dari situ aku buat follow up dengan Zizi. Menghabiskan banyak masa berjumpa dan phone call.

Zizi hendak meneroka kawasan baru di Jemaluang, Mersing. Di kawasan sempadan hutan simpanan berdekatan dengan laut.

 Di kawasan sempadan hutan simpanan berdekatan dengan laut

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Dia bersetuju aku (dan Z) ikut. Ekpedisi dua minggu. Dia juga akan mengajar teknik-teknik mencari kawasan emas serta teknik melombong cara kecil-kecilan.

Sebelum itu, skill asas penting seperti mendulang mesti di kuasai (Zizi ajar semasa ekspidisi).

Asasnya semasa ekspidisi itu, kami pergi dahulu mencari anak air (saliran air kecil yang masuk ke sungai yang di panggil anak sungai.

Di situ, kami mengambil tanah di dalam sungai (mengunakan scope) dan letak di dalam kuali (kuali biasa bersaiz sederhana yang untuk memasak) dan mula proses mendulang (hanya aku dan Z sahaja sebut "menkuali").

KU ABADIKAN SEKALUNG INGATAN UNTUK KENANGAN 2Where stories live. Discover now