Hana dan Ika memerhati sahaja Zarin dan Wafa dari kaunter. Sampai-sampai sahaja pagi tadi dilihatnya Wafa sudah ada di dalam kedai dengan Zarin. Mereka berdua ralit sungguh berbual fasal bunga.
Wafa melihat bunga yang dihulur oleh Zarin. Warna kelopaknya pink pastel dan warna stamen dia kuning. Cantik!
"Haritu awak tanya pasal bunga yang represent selain love kan.. ni bunga dia, cantik tak?" Soal Zarin.
"Cantik, bunga apa ni ?" Soal Wafa.
"Peony flower. Awak rasa dia represent apa?" Soal Zarin pula.
Wafa memandang lama bunga di tangannya. Dia tiada idea langsung bunga ni represent apa. Kalau cantik mesti represent benda positifkan ?
"Friendship ?" Teka Wafa.
"Friendship stil consider love. Yes, bunga ni boleh consider as love jugak sebab sekarang ramai dah tak pakai negative meaning of this flower sebab dia cantik." Jawab Zarin.
"Dia represent negativity ? Is it jealousy ?" Teka Wafa lagi.
"Tak."
"Cheating ?"
"Tak jugak.."
"Entah lah tak ada idea. Hint." Pinta Wafa.
"Emoji warna merah." Balas Zarin.
Wafa terdiam. Emoji warnah merah ? Takkanlah represent marah ? Color pink dia soft kut.
"Anger ?" Teka Wafa dengan muka kurang yakin.
"Betul!" Balas Zarin. Wafa menunjukan bunga ni dengan muka tak percaya.
"Bunga ni ? Cantik warna pink pastel ni represent anger ? Punya lah soft like." Kata Wafa dengan tidak percaya.
"Yup, selain tu dulu orang guna bunga ni represent victorians. But nowadays, people use this flower to link with romance, married and shy." Terang Zarin.
"Hmm.. that's more better compare with anger! Like kenapa marah, warna dia sangat soft kut.." balas Wafa.
"Peony ni dia relate dengan legenda greek. Which is they belief that the meaning of the flower datang dari nama student, Paeon which student of Aesculapius, the god of medicine. One day, Paeon ni guna akar pokok bunga Peony tuk merawat Pluto, sebabkan talent yang ada pada Paeon, Aesculapis ni cemburu and try bunuh Paeon. Untuk selamatkan Paeon daripada dibunuh, Pluto tukarkan Paeon kepada Peony flower which is show yang Pluto ni concern akan Paeon and dia tak nak Paeon mati. Sebab tu dia represent compassion." Cerita Zarin.
"Wow, god pun tahu cemburu.." balas Wafa.
"Habis tu macam mana boleh jadi represent marah ?" Soal Wafa lagi.
"Based on other mitos, ada spirit of nature named as Paeonia. Paeonia ni is a beautiful spirit which attract la Apollo which is god of the sun. Paeonia nampak yang Aphrodite which is the goddess of love sedang tengok mereka berdua, dia rasa sangat malu. Lepastu, dalam marah Aphrodite yang nampak kejadian tu tukar the Paeonia into a red peony. That is how peony ni dapat nama and tu lah maksud disebalik bunga ni.. which is represent compassion, bashful and anger." Jawab Zarin dalam bentuk penceritaan.
"Even god of greek pun ada drama macam manusia." Balas Wafa.
"Kind of.. mostly flower punya meaning mesti ada relate dengan legenda greek." Sambung Zarin.
YOU ARE READING
Wafa Aqisha
RomanceKerana sebuah jambangan bunga, mereka ditakdirkan bertemu. Sebuah perbualan yang simple membawa ke titik perkenalan. Bagi Zarin ini merupakan satu kebetulan yang luar biasa kerana dia sudah lama sukakan Wafa. Jadi, tidak mungkin dia akan lepaskan pe...