Aku terharu. Aku dapat 83% dalam subjek matematik.
Tapi yang aku tak fahamnya, kenapa aku kat sini? Kat Mamak Muthu? Dengan diorang? Amna, Amni, Syazira, Najmi, Naqib?
Diorang fikir aku sepupu diorang?
"So, Najmi dan Naqib... apakah rancangan kamu berdua ketika cuti nanti?" Amna bertanya.
"Bernafas."
"Aku tak sangka kau boleh jadi sepupu aku."
"Aku lagi tak sangka dia boleh jadi kembar aku," Syazira mencelah. Manakala Naqib selamba menghirup air teh aisnya.
"Pusing Kuala Lumpur je lah," Najmi menyatakan cadangan.
Tak, kenapa aku kat sini? Kenapa aku kena join?
"Syarifah? Kau nak pergi mana je time cuti?" soal Amna.
"Aku tak pasti lagi. Tengoklah kalau abah aku tak busy, dia bawak aku dengan kakak abang aku jalan-jalan."
"Ala, maksudnya kau tak dapat ikut kitoranglah nanti?"
"Pergi mana?"
"Pusing KL."
"Tak tahu."
"Tapi kan Amna, Syarifah ni sepupu kita ke?" Syazira mengeluarkan soalan.
"Saudara seislam."
"Ha yelah, kau ajak semua islam kat mamak ni pergi ikut kau," Najmi bersuara.
"Assalamualaikum!" Aku menekan loceng rumah Mak Yam.
Bukan sebab nak, tapi sebab terpaksa. Mama suruh aku hantar laksa johor yang Mama buat. Angah pun kenalah teman. Tak akan nak biar aku sorang je. Kang aku tersesat, dia juga yang kena cari aku.
"Waalaikumussalam! Meh masuk," Mak Yam membuka pintu pagar rumahnya. "Kenapa datang rumah Mak Yam ni?"
"Ni, laksa johor Mama buat. Mama suruh bagi Mak Yam sekeluarga," Angah menjawab.
"Lah, susah-susah je," Mak Yam mengambil bekas laksa yang dihulurkan aku. "Jomlah masuk. Makan biskut dulu ke."
"Lasagna?" aku bertanya perlahan.
Kepala aku diluku Angah, "amboi ?"
"Lasagna? Ada, ada! Ada kat dapur, kamu makanlah."
Aku tersenyum girang. Wah, after dua hari mengidam lasagna, akhirnya dapat juga.
"Qayyum mana, Mak Yam?" tanya Angah kepada Mak Yam.
Eleh, nak ajak main game lah tu.
"Qayyum? Dia pergi hospital, ada appointment," Mak Yam berkata sambil mengeluarkan lasagna dari dalam peti sejuk.
"Appointment? Qayyum sakit apa?" Angah menghidupkan televisyen. Dia punya selamba tu macam ni rumah dia.
"Kamu tak tahu lagi? Mak Yam ingat dia dah bagitahu yang dia ada kanser."
"Kanser?" aku dan Angah bertanya serentak. Tapi aku sekali dengan package tersembur lasagna.
"Eh, laksa ni mak kamu buat dengan apa ya?" Mak Yam menukar topik. "Sedap ni."
Kami berdua mula membuat riak muka risau.
Qayyum tak pernah cakap pun dia ada kanser?
"Mak Yam... kanser apa Mak Yam?"
Mak Yam kelihatan serba salah untuk keluarkan suara.
"Mak Yam..."
Riak muka Mak Yam tiba-tiba bertukar, "ye... dia ada hidap kanser. Mak Yam... tak nak hilang anak Mak Yam." Suaranya bergetar. Tangannya yang membawa bekas laksa, diletak atas meja. Terus dia berpaut pada meja di sebelahnya itu. Setitis air mata keluar dari mata Mak Yam.
Alamak, aku tak pandai pujuk orang.
"Mak Yam, kitorang minta maaf pergi tanya macam-macam pulak. Tapi Mak Yam, jangan sedih. Mungkin ni ujian Allah kan?" Angah memujuk tapi sebab dia lelaki, dia suruh aku yang peluk Mak Yam.
"Mak Yam taknaklah hilang semua anak Mak Yam... Allah uji Mak Yam macam ni, tapi astaghfirullah, Mak Yam tak..." suara Mak Yam bertukar perlahan. "Mak Yam tak kuat."
Kami hanya setia mendengar bicara Mak Yam.
"Mak Yam pernah fikir, kenapa Allah nak ambil anak-anak Mak Yam. Kenapa tak ambil Mak Yam je? Kenapa mesti nyawa anak-anak Mak Yam? Ambil jelah nyawa Mak Yam. Mak Yam pun dah penat hadap semua ni. Mak Yam penat... Yang bongsu dah tak ada, lepas tu sekarang giliran Qayyum pula yang sakit... Macam mana Mak Yam nak kuat?"
"Allahu, Mak Yam," Angah bersuara simpati. "Allah bagi ujian kat kita untuk tengok jauh mana kita boleh sabar. Mak Yam sabar je. Kita kena doa banyak-banyak supaya Qayyum sihat," Angah memujuk.
"Mak Yam dah doa dah. Dah doa banyak-banyak, kenapa macam ni lagi?"
"Mak Yam, kita tak boleh putus asa dalam berdoa. Mungkin Allah buat macam ni sebab Allah sayang Qayyum. Mungkin sebab ada sesuatu yang lain yang Allah nak tunjukkan. Mak Yam kena sabar je ya? Lagi banyak Mak Yam sabar, lagi banyak Allah suka."
Aku bersyukur Angah ikut aku. Ya, aku baru nak bersyukur aku ada abang.
Mak Yam mengelap air matanya yang mengalir. Sedaya upaya Mak Yam cuba menahan tangisannya daripada terus mengalir. "Kamu berdua doakanlah ye dia sembuh? Mak Yam minta maaf sebab susahkan kamu berdua."
Kami berdua membalas dengan anggukan.
"Dah, Syarifah pergi sambung makan. Syarif, kamu sambunglah tengok tv," Mak Yam menamatkan perbualan.
Ha, cenggini barulah Mak Yam.
a/n ; tbh, aku tak reti buat cerita sedih lolol bye.
YOU ARE READING
BIASA | FAL The Series ©
Ficção Adolescentehidupnya normal, shalala. eh kena pindah sekolah sebab ayahnya punya hal kerja. dah pindah sekolah, member semua complicated sampai dia pun pening nak tidur je. tipu je. tak reti tulis sinopsis -_-|| ۫ ׅ ◌ first book .