Basketball

825 32 0
                                    

"saya dah buat baik bertahun-tahun tapi hanya sebab kes Naddy tu saya kena stay sini lagi 2 Tahun. Mama, can't you just do anything?" Soal Layla pada Jenna yang memandang Layla risau itu.

"I can't do anything. Mommy pun taknak ikan jamin kamu, sayang. Dia tak bagi."

"Ah, fuck it. Saya nak jumpa Dalia, mama. Dalia. Dia sambung tahanan sebab dia bunuh kucing dalam tu kan? Mama nampak tak apa yang tengah jadi? Kitaorang tak sesuai duduk dalam ni."

Jenna mengeluh. Dia memegang kedua-dua tangan Layla erat. "Jangan cakap macamtu sayang. You'll get out, Layla. Sooner or later. You'll meet Dalia one day. I promised."

"Hm. Sooner or later but 2 years more. Aish." Layla mendongak kepala memandang siling. Dia sebenarnya cuba nak faham keadaan Jenna tapi dia tak faham.

Jenna yang tak tahan sebak, menangis teresak-esak dihadapan Layla. Berharap agar Layla tak mendesaknya lagi namun Layla suka pula dengar suara tangisan Jenna tu.
"Dahlah. Takpelah. Saya jumpa manusia yang serupa macam Dalia dalam ni."

"Se- serupa?" Jenna mengelap air matanya.

"Nama dia Dani. In case anything happen, you know her name."

"What could be happen, Layla?"

"I don't know." Layla berdiri. "Remember when I stabbed Dalia with knife? Maybe the same thing will happen."

"Layla. Fikir baik-baik Layla. 2 Tahun je lagi and you boleh keluar, Layla."

"2 Tahun lama sangatlah orang tua." Layla senyum. Dia menjilat ibu jarinya dan memandang Jenna dengan pandangan psiko. Apa yang Layla katakan tu memang benar-benar buat Jenna risau.

Risau dia timbulkan kekecohan didalam sekolah dan bertambah lagi waktu tahanan dia.

****************
"YESS! STRIKE!" Kumpulan Dani yang berahlikan Qal, Ran, Amalina, Farah, Gaby dan Jaja itu bersorak gembira apabila Dani berjaya memasukkan bola kedalam jaring.

Kumpulan Fea terdiri daripada geng Bonnie sebelum ni hanya tersenyum. Mereka takdelah jahat nak marah-marah. Kebanyaka dari diorang ni join Bonnie sebab kena paksa je.

Fea berjalan kearah Dani dan menghulurkan buku lima. Dani kemudian menghulurkan buku limanya juga dan saling menyatu.

"Must be cool in front ladies, man." Ujar Fea sambil tersengih. Dia nilah pujaan gadis-gadis dalam geng Bonnie tapi sayang dah berpunya.

"True." Dani senyum. Sempat dipandang kearah Layla yang hanya memandangnya dari tadi. Rasa segan pula dia pandang-pandang macamtu.

"Sayang, buat betul-betul." Girlfriend Fea, Dhyna berjalan kearah Fea. Dia merangkul leher Fea lalu dicium mulutnya untuk memberi semangat. Digosok lagi perut Fea.

Ceh, mentang-mentang Fea ada abs.

"Okay! Sambung!" Fea menjerit teruja. Terujalah dah dapat ciuman dari girlfriend. Semua orang berada dalam posisi semula dan bola dilambung oleh Natasya.

Mereka tak guna format basketball yang betul tapi guna kaedah sekolah ni sendiri untuk main basketball. Kira okaylah kan.

Meriah juga padang riadah ni waktu petang. Bawah pokok ada yang jamming, main gitar lagi nyanyi-nyanyi. Gitar tu ambil dari bilik muzik. Yang bestnya waktu nilah warden hanya duduk lepak bawah pondok tak jaga jadi macam-macam aksi tak senonoh ada dekat sini.

Ada kes nanti baru gerak diorang tu.

Layla melihat sekeliling. Rasa macam dia sorang je yang perasan lori dekat luar. Lori sama yang digunakan untuk angkut dia dan Dani mula-mula dulu.

Itu mesti dia.

Layla berdiri. Dia berjalan senyap-senyap keluar dari padang itu berjalan terus ke pintu pagar sekolah. Memang tepat sangkaannya.

Bonnie dah keluar dari hospital hanya dalam 2 hari je kena warded.

Layla berlari kearah Bonnie yang kepalanya kena balut itu dan memeluknya erat. "Bonnie! I missed you so much."

Bonnie diam. Namun tangannua memegang bahu Layla kemudian menolaknya kebelakang. Dia okay saja namun dia rasa trauma bila nampak Layla. Terus ditolak Layla ketepi dan meneruskan perjalanannya.

"Bonnie." Layla memanggil sekaligus langkah Bonnie terhenti.

"...you kalau sentuh Dani lagi I buat lagi teruk dari ni tau." Pesan Layla. Dia berjalan kearah Bonnie dan mengusap kepalanya. Bonnie diam saja dan berjalan serentak dengan Layla.

Layla nampak maca innocent tapi dalam fikiran dia tiada siapa tahu.

Layla teman Bonnie ke dorm dan bagi dia berehat kemudian berjalan semula ke padang tadi. Kelihatan kumpulan Fea sudah bersorak gembira kerana memenangis pusingan kalini.

Layla berjalan kearah Dani dan mencium bibirnya. "Kalah?"

"Alah, takpe! Saya dah 6! Diorang baru 5!"

"Good. Ini sebagai penambah semangat awak." Layla mencium mulut Dani dan menyeluk seluarnya. Selamba je eah. Lagipun diorang ni pun dah biasa benda ni jadi depan mata.

Taknak mengalah, Fea tarik Dhyna, girlfriend dia itu untuk beri servis yang sama untuk naikkan semangat sehinggalah Dani dan Fea masing-masing tumbang atas lantai court.

"I wonder macammana rupanya kalau kita buat public sex." Ujar Dhyna perlahan lalu berpaling kearah Layla. Layla hanya tersenyum dan angkat bahu.

"Let's do it."

"What about warden?" Tanya Dani.

"It's okay! Buat je! Kitaorang cover!" Qal bersuara kemudian dia mengajak ramai-ramai orang duduk menghalang pandangan warden dari melihat aksi mereka berdua.

Gila. Public sex dekat sekolah. Sekolah ni memang lain dari yang lain.

"Yes! Sayang, do me!" Dhyna bertukar tempat dengan Fea. Dia baring diatas lantai tetapi Dani still atas lantai. Dia tak pandai jadi top jadi biar Layla yang diatas.

Pengalaman seterusnya mungkin tak dapat diungkapkan dengan kata-kata kerana ianya sangatlah indah.

Misson: Juvana ✅Where stories live. Discover now