Dia dah takde

602 31 0
                                    

"Ni rumah siapa?" Soal Bonnie hairan apabila Layla suruh berhenti didepan sebuah rumah moden yag besar dan luas. Layla tak menjawab dan hanya turun dari lori sambil mengikat rambutnya.

"Ni rumah dia ke? Gilalah! Besarnya!" Luah Qal teruja. Tak disangka-sangka yang Layla ni kaya sebenarnya. Mereka tengok saja dari dalam lori. Gempak gila rumah dia siap ada kolam.

Dani turun dari lori dan berjalan perlahan mengikut Layla dari belakang. Layla mengambil satu shovel dan berjalan kearah pintu rumah. Dia terus buka pintu rumah dan kelihatan Jenna, ibunya yang sedang menangis di meja makan.

"Hai mama." Layla senyum. Shovel disorokkan dibelakang badannya.

Jenna mengangkat kepala bila dengar suara Layla. Terus dia berdiri dan memeluk Layla erat-seeratnya.  "Syukur! Mama dengar fasal sekolah kamu and mama risau sangat! Kamu datang sini dengan siapa? Naik ap-" Jenna diam bila nampak Dani diluar rumah. Dani tersenyum awkward dan menundukkan kepalanya.

"...kamu ke Dani?" Soal Jenna lalu berjalan menghampiri Dani. Dia memegang kedua-dua tangan Dani.

Okay. Macammana dia kenal Dani?

"Y-yes. Saya Dani..."

Jenna seperti terkejut. Tangannya mula menggigil. "Mama nak telefon mommy kejap. Kejap je."

Jenna melepaskan tangan Dani lalu berjalan kearah telefon rumah disatu kabinet. Layla mengikut Jenna dari belakang. Dani terbeliak bila dia rasa ada benda akan jadi.

"Layla, jangan..."

Layla mengangkat shovel miliknya keatas kemudian apabila dia hampir menghentak kepala ibunya, Dani menolaknya kelantai dan mereka berdua mula bergelut.
"Layla! You dah gila ke?! She's your mom!"

"GO AWAY! It's my family!"

"WHICH I SHOULD PROTECT!"

"No! You don't have to!"

Jenna menggigil tangan. Dikala itu keempat-empat bibiknya keluar dari dapur. Bila nampak Layla, mereka terus tarik Jenna masuk kedalam bilik dan kunci diri sendiri.

Kepala Dani akhirnya diketuk dengan shovel. Layla yang mula naik angin mengetuk-ngetuk pintu dengan shovel miliknya. "Aku cuma nak jumpa Dalia! Bagi aku jumpa dia!"

"Layla...sabar..." Dani memegang kepalanya yang berdarah. Tajam woo shovel tu. Dia merangkak perlahan kearah Layla. Betul kata Bonnie. Dia patut jauhkan diri dari Layla. Dia lagi bahaya seperti yang dikatakan.

KRAKK!

"AHH!"

Wanita didalam bilik sudah menjerit ketakutan apabila shovel itu berjaya memecahkan pintu. Layla betul-betul mahu jumpa dengan Dalia.
"Layla, ni mama, Layla! Mak kandung kamu!"

"I don't give a fuck! You ruined my childhood! You don't give a fuck when I screamed for help! You ruined my empathy and sympathy! You ruined everything! Cuba mama bagitahu saya mak mana yang basuh anak sendiri dalam mesin basuh?! Cuba tanya diri sendiri mak mana yang sanggup panggang tangan anak dia atas frying pan sampai terbakar dan masak?! Tell me! Tell me motherfucker! Tell me!!"

Layla meluahkan sepenuh perasaannya. Tak sangka banyak sangat yang dia lalui masa dia kecil hingga jadi begini. Sampai tak rasa apa-apa bila dia buat macamni. Dani pun jadi kelu bila Layla luahkan macamtu.

"Layla, mama minta maaf! Mama minta maaf, okay? Mama sakit masa tu sayang! Tolonglah faham!" Kedengaran suara Jenna yang menangis teresak-esak. Masing-masing begitu takut dengan Layla. Dia tiada belas kasihan langsung.

"Buka pintu nilah bodoh! Bawa aku pergi jumpa Dalia!"

"Dalia dah takde!!" Akhirnya Jenna memberitahu juga perkara sebenar. Layla terdiam seribu bila Jenna kata macamtu.

"Dalia dah takde, sayang. Dia dah mati dalam sel sebab ulat makan organ dia. Dia makan organ kotor dan benda tu makan diri dia semula. Dia mati dalam sel sebelum sempat dia dipenjarakan. That's it. Sayang, please..."

"She died all years and you didn't tell me?"

"Mama nak kamu keluar dari sel tu. Itu sahaja, sayang. Mama taknak kamu buat kecoh. Sebab tu mama tak bagitahu. Mama minta maaf."

"You...!" Layla berpaling kearah Dani yang sudah pengsan. Dia berjalan kedapur dan menarik sebuah tong gas.

"Aku akan bakar rumah ni! Siaplah kau!"

"Layla! Wait!" Bonnie, Fea dan Qal berlari masuk kedalam rumah tersebut. Fea perlahan-lahan jalan kearah Dani yang pengsan. Mereka terlalu lambat. Dani dah pengsan.

"Layla, sabar...jangan buat macamtu, okay? Kita...kita boleh duduk elok-elok, bincang elok-elok, okay?" Pinta Bonnie. Risau dia tengok Layla yang dah naik hantu ni.

Layla mengetap bibirnya. Dia mengusap wajahnya dan mula mundar-mandir didapur itu seperti orang hilang akal. "Oh my fucking god....I just want to kill everyone. Everyone in this fucking house. They killed Dalia."

"Ya, ya tahu. Kita...kita kena bincang dulu, okay? Tell us what makes you angry. Please?" Rayu Bonnie. Tipulah dia tak menggigil. Nampak macam relaks tapi dia risau mati juga ni. Layla boleh letupkan rumah ni bila-bila masa je.

"No, you tak faham. You takkan faham how much I love Dalia, hoping to meet her and when I'm ready to meet her, she died. She's fucking die without me by her side. Without me!"

"I know. I memang takkan faham. Sampai bila-bila i takan faham apa you rasa, Layla. Let's talk.  Let just talk, okay?"

Air mata Layla bergenang. Dia mengalirkan air mata bermula dari mata kiri dan perilakunya seperti orang yang ada anxiety.
"I nak bunuh...I nak bunuh korang semua...I nak bunuh Dani...dia nampak macam Dalia..."

Dikala Layla dan Bonnie berperang demi hidup dan mati, saat itu juga sebuah kereta Lamborghini merah dan beberapa buah kereta polis menuju kedalam rumah.

"Sayang." Azva, ibu kepada Layla berlari masuk kedalam dan terhenti apabila melihat anaknya menangis teresak-esak.

"Sayang..."

"Mommy... Dalia... Dalia dah takde...."

Azva menyeluh. Dia perlahan-lahan anggukkan kepalanya mengiyakan kata-kata Layla. Benda yang semua orang tak suka dengar.

'dia dah takde.'

Misson: Juvana ✅Where stories live. Discover now