Perangai sebenar

723 26 0
                                    

Layla masuk kedalam wad tersebut. Wad dekat sekolah je. Hanya beberapa langkah dari dorm. Dia masuk pun seorang diri je.

Layla menyelitkan rambutnya ke telinga dan membetulkan alas kaki didepan pintu. Setelah elok, dia berjalan kearah Dhyna, gadis malang yang disimbah minyak panas itu. Mesti sakit sangat. Kena sikit pun dah menangis, apatah lagi disimbah begitu.

"Hello, Dhyna." Layla senyum, mengusap rambut Dhyna kebelakang. Sebelum ni Dhyna dibawa ke hospital 5 hari. Ibu bapa dia pun datang melawat tapi sekarang dia dikurung dalam bilik gelap ni seorang diri.

"Ha- ya..." Dhyna yang mula ada masalah nak bercakap itu menarik tangan Layla. Muka dia habis kena balut dan berbau ubat saja. Layla hanya tersenyum.

"Good. Now you can't talk." Layla mengusap wajah Dhyna. Dulu wajah ni cantik sangat. Dia jaga baik-baik dan tak pernah lupa skincare routine tapi tengok sekarang apa jadi.

"Ha- ya. Ha waha ga ha-t."

"Aku tak faham apa kau cakap, Dhyna. Diam jelah." Balas Layla selamba. Dia menolak Dhyna kebelakang kejadian berjalan kearah loker dan mengambil ubat milik Dhyna. Dhyna sumpah dia terkejut bila Layla kata macamtu.

"Aku datang sini untuk ganti warden pemalas tu." Ujar Layla lalu mengambil semua ubat yang diperlukan. Dia kemudian meletakkan ubat diatas meja sebelah katil Dhyna dan membuka pin yang mengunci pembalut Dhyna.

"Aku akan uruskan kau sementara. Mandi lepastu tukar pembalut, okay? Ke kau taknak mandi?"

Dhyna memandang Layla geram. Dia hanya geleng kepala tanda taknak mandi. Layla pun angguk dan terus buka pin dimuka Layla. Bila dia tarik, ada macam lendir yang melekat dipembalut dan itu buat Layla tersenyum gembira.

"What a smell... kau mesti fikir Tomin yang buat semua benda ni kan? Actually aku yang suruh dia simbah kau. Dia kata sebab dia nak keluar dari sini dan masuk penjara je terus. That's it."

Dhyna menepis tangan Layla bila Layla kata macamtu. "Hahan hentuh."

"Jangan kacaulah! Aku nak cepat ni. Aku nak jadikan kau sebagai permulaan segalanya. Aku nak keluar dari sini and for sure, aku nak guna semua orang yang ada dekat sini."

"Ha-ya. Hyu he-ghei-zi."

"I'm crazy? Haha." Layla ketawa kecil. "Yes, I'm crazy.  I stabbed my bestfriends before I came here. I helped my girlfriend killed people. I...don't scared of anything, I guess. Bonnie pengsan haritu teka siapa buat? Dia tu annoying. Gila. So aku just hentak kepala dia dekat sinki sampai pengsan and hilangkan semua jejak."

Dhyna diam. Okay, dia kena warning semua orang fasal Layla. Layla memang betul-betul gila dan Dhyna yakin dia akan buat lebih lagi dari ni.

"Hwai?" Dhyna bertanya. Layla diam seketika untuk menghabiskan kerjanya kemudian dia bercekak pinggang.

"Sebab..."

Pintu bilik dibuka.

"Sebab I sayang you lah Dhyna. Sedih tahu tak you kena warded macamni? Aish. You rehat betul-betul tau? Nanti boleh public sex lagi." Smooth like butter je Layla ni tukar topik. Fea yang masuk kedalam rasa sejuk sikit hati dengar apa Layla katakan. Nasib baik ada perempuan baik macam Layla ni.

"Layla, it's okay. I can take care from here. Thanks."

"Really? Okay. Have a good day with your girlfriend. You too, Dhyna. Love you." Layla memeluk leher Dhyna erat. Sebaik dia keluar, Dhyna terus alihkan mukanya kearah lain dan taknak pandang .

"Why?"

Dhyna diam. Tak menjawab. Fea ketika itu hanya melepaskan keluhan berat dan membelai rambut Dhyna.
"Don't worry, sayang. I love you as the way you are. Not for your appearance. Sekarang pandang I, okay? I tolong you tukar pembalut."

Dhyna diam lagi. Namun kalini dia mengambil bantalnya dan ditutup mukanya pula. Adeh. Macam lama je dia akan berada dalam wad ni layan kerenah manja Dhyna.

Tapi betullah. Dhyna mesti dah insecure sangat-sangat dengan muka dia.

"Sayang. I promised. I'll kill Tomin for you no matter what."

**************
Layla masuk saja dalam dorm, masih ada yang bercerita fasal kejahatan Tomin yang sanggup simbah minyak panas ke muka Dhyna. Dani tak kenal pun siapa Tomin dan tak rapat dengan Dhyna so dia banyak diamkan diri.

Kalau mereka tahu siapa dalang sebenarnya.

"Dani. I nak cakap dengan you." Ujar Layla lalu duduk disebelahnya. Dani yang ketika itu sedang meregangkan badan terpandang akan Layla.

"Cakaplah."

"Tandas."

Sebut saja tandas, semua memandang. Aish, gatal betul. Dani dah anggap Layla ni kepunyaan dia dah walaupun tak rasmi jadi dia jealous jugalah bila Layla dipandang-pandang begitu.

"Okay. You pergi dulu. Nanti I datang. Alang-alang I pun nak mandi."

"Right, okay. I'll wait in a bathroom."

Dani hanya menunjukkan isyarat okay dan melihat Layla berlalu pergi. Ketika itu jugalah Qal dan Ran menyapa Dani dari katil sebelah.  Diorang kat situ sebab nak berbual dengan Dani tadi.

"Dia ajak pergi tandas~ woo~" Qal sudah mengusik. Dani hanya tersenyum. Nampak pipi dia merah sikit tahan malu.

Dani bangun dari katil dan membuka bajunya untuk ditukar dengan kain batik. "Pray for me! Aku nak try top dia harini!"

"Goodluck broo!"

***************
Pukul 3 petang macamni memang jarang orang mandi. Bilik mandi pun sunyi dari biasa. Hanya ada 3-4  orang je dalam ni. Kebanyakannya sorang-sorang jelah takde kawan.

Dikala itu juga kelihatan Layla yang berdiri didepan pintu tandas sambil bersandar pada pintu dan dikuis-kuis kakinya.

"Layla. Hai!" Dani melambai kearah Layla. Layla senyum nipis. Layla tak pakai kain batik pula. Terlepas peluang dia nak seluk kain.

"Dani." Layla kehadapan sikit dan sudah tidak bersandar pada pintu kemudian dia memeluk Dani erat.
"Girlfriend I, Dani. Dia sakit. Dekat hospital."

Dani terdiam. Girlfriend?

Ouh, yes. Lupa pula Dani yang Layla ni memang dah berpunya.

"Dani. I tak kira, Dani. I rindu dia sangat-sangat Dani. Tolong I keluar dari sini, please. Dapat jumpa dia 5 saat pun okay, Dani. Please."

Dani diam. Aduh. Apa nak buat? Dani sukakan Layla tapi Layla dekat sini buat permintaan nak jumpa girlfriend dia? Habislah.
"I..."

Misson: Juvana ✅Where stories live. Discover now