"Kau gila, Dani? Kalau kena tangkap mampus tau!" Qal sudah mula fikir masa depannya yang kabur-kabur itu. Apa yang dikatakan Dani sangatlah tidak masuk akal baginya.
"Kau biar betul?" Ran bertanya hairan. Mereka bertiga sedang pakai kemeja untuk siap-siap ke kelas. Masing-masing memandang Dani penuh kejutan.
"Tolonglah aku. Kalini je. Layla dah bantu aku banyak wey. Dia jaga aku dari first aku datang sini so aku ingat nak repay apa dia buat tu. Aku nak tolong dia lari dari sini and jumpa Dalia."
"Kau ni, sayang pun jangan macamtu. Kau tahu kan Dalia pun dalam penjara juga macam kita? Nak keluar dari sini dah okay. Nak masuk sana macammana pula?" Ran bertanya. Risau nak buat benda buka-bukan macamni.
"Itu fikir kemudianlah. Kita buat benda ni dulu. Come on. You guys are my besties, right?"
"Ani...Dani..." Qal tergaru-garu kepalanya. Tapi dia rasa bersalah pula kalau tak terima. Dani sudah buat muka comel walau menggelikan.
"Aish, okay. Tapi pastikan plan kau ni berjayalah. Aku taknak kena tahan lagi 2 Tahun dalam ni." Qal akhirnya bersetuju. Dani sudah bertepuk tangan gembira. Ran pun nak taknak kenalah ikut.
"Fine. Kalau tertangkap kau kena mengaku salah." Tegas Ran. Dani angguk kepala bersetuju. Dia sayangkan Layla jadi dia nak tolong Layla walau benda ni menyakitkan hati dia.
"Hey." Fea yang berada dikatil atas menjenguk kebawah. "Nak ikut."
"Ikut...?"
"Aku nak bawa Dhyna lari pergi Thailand, kahwin dekat sana. Sini toksik. Babi. Habis girlfriend aku lunyai. Siallah. Eh? Aku ikut eh?"
Dani mengetap bibirnya. Dia perlahan-lahan anggukkan kepala. Dia tak kisah Fea nak ikut tapi dia kisahkan Dhyna. Dia risau Dhyna akan menyusahkan pelan nak lari keluar ni.
****************
Tamat kelas, Layla terus keluar dari kelas dan berlari ke kelas Bonnie. Dia tunggu Bonnie keluar kelas dan terus pegang tangan dia."Bonnie. I want you to help me."
"Help what?"
"You know how to drive right?"
"Yes, why?"
Layla senyum. Dia menjeling kearah warden berhampiran. Setelah dia melepasi warden tersebut, dia menarik Bonnie ketepi dan masuk ke lorong sunyi.
"I nak escape dari sini."
"Gila." Bonnie terus label Layla gila. Tapi Layla hanya ketawa mendengarnya. Layla menjengket kai untuk sama dengan ketinggian Bonnie dan merapatkan mukanya ke muka Bonnie.
"Please, Bonnie. I missed Dalia so much. I need her right now and lari dengan dia. That's it. Kita guna lori tu."
"I tried so hard to make Dani jauhkan diri dari you. To avoid you. Seems like, my effort is effortless."
Layla hanya tersenyum. "See? Your effort tak berguna lah Bonnie. Guna cara salah. I've told you she'll listen to me only. I janji I takkan sentuh you and takkan kacau you and janji juga akan tukar sel kalau I kena tangkap. Kita takka berjumpa lagi. You just kena tolong I keluar je."
Bonnie bercekak pinggang. Dia nak marah Layla tapi kata-katanya tak terkeluar. "...fine. What's the plan?"
"I nak bakar sekolah ni."
"Sah. You gila."
"I memang gila. Sometimes..." Layla memandang kearah satu pasangan yang sedang bergelak ketawa di koridor satu lagi. Matanya kelihatan sayu. "Kita mulakan plan ni lagi 2 hari, okay? Malam ni Dani and geng dia nak songlap kunci lori and something else."
"Okay."
*****************
Dani, Qal dan Ran sudah bersiap-siap. Benda ni memang soal hidup dan mati. Layla kata dia dah setkan semuanya so tinggal ambil jelah. Iye-iye je. Risau juga.Dani keluar saja, seperti biasa Blue sudah kelihatan didepan dorm tapi kalini Blue pura-pura tak nampak dan main phone didepan dorm.
"Dalam laci pengetua belah kiri. Hati-hati ramai warden. Warden Syafura okay."Menggigil pula mereka ni nak buat kerja gila ni. Mereka angguk saja kepala dan terus bergerak laju ke tangga. Sampai ditangga, terserempak pula dengan warden namun cepat-cepat mereka turun dari tangga dan bersembunyi. Nasib baik masa ni warden tengah check phone.
Phew. Nervous siot.
Warden turun je, mereka naik semula keatas pelan-pelan. Mereka ada kunci bilik pengetua yang Layla bagi. Entah dari mana dia dapat kunci pun tak tahu. Malas nak bertanya.
Nasib bak bilik pengetua sebelah tangga je. Laju mereka masukkan kunci dan cuba buka pintu. Namun sebab nervous sangat, kunci jatuh atas lantai. Tergesa-gesa habis nak buka.
"Hoi, buat apa tu?" Satu lampu disuluh ke arah mereka bertiga. Laju Ran buka pintu dan masuk kedalam dan dikala itu warden sudah berlari mengejar mereka.
Masuk dalam bilik yang gelap, warden tersebut menyuluh mencari gadis-gadis itu. Apabila tangannya hampir mencapai suis lampu, mukanya ditekap dengan kain dari belakang dan pintu ditutup serta dikunci rapat.
Qal menumbangkan warden tersebut atas lantai. Meronta-ronta warden itu minta dilepaskan kerana sesak nafas tapi mereka biarkan saja. Takkan mati punyalah.
Dalam 3 minit struggle, akhirnya warden itu pengsan kerana kekurangan oksigen. Qal dan Ran terus tarik dia dan diikat mulut serta tangannya.
Dani mengambil lampu suluh ditangan warden itu lalu digunakanya untuk mencari kunci lori. Layla kata, kunci lori ada tergantung di cermin dan warnanya hitam. Ada tag bertulis 'LRN 667'.
Dani melihat satu-persatu kunci tersebut. Apabila sudah jumpa, dia ambil kunci itu dan simpan dalam poket.
"...betul ke apa kita buat ni Dani?" Soal Ran yang masih tak yakin dengan misi ni. Misi ni boleh jadi besar kalau tertangkap, tahu?
"Kau taknak jumpa mak kau?" Dani bertanya. Ran terus senyap. Dia dah berbulan tak jumpa mak dia sebab sebelum ni mak dia kecewa dengan dia. Nak lawat kesini memang susah sebab dia bukan dari keluarga senang jadi pertanyaan Dani buat dia hilang arah sekejap.
"...aku seleweng duit pun kena kurung." Ujar Qal perlahan. Dia mula menyoal kewujudan sekolah jenis ini diwujudkan.
"Aku...aku kena tuduh bunuh kawan aku." Kata Ran pula.
"Dan aku memang membunuh walau tak sengaja. We were fighting and I suddenly pushed her onto the wall which is, it has nails." Jelas Dani. Dia mengambil pula beberapa helai uniform pekerja dan kemudian memandang kearah warden tersebut.
"Kita kena guna baju dia. Tak cukup. Serius tak cukup."
"Dani, serius? Nak biar dia berbogel?"
"Untuk apa lagi kita dirikan sekolah macamni? Aku nak keluar dan cari kerja. Ubah hidup aku. Aku dah 18 Tahun."
"Kalau itu keputusan kau, Dani. Aku sokong. Jom bogelkan dia."
YOU ARE READING
Misson: Juvana ✅
Misteri / ThrillerDani masuk Juvana kerana kesalahan menyeleweng wang Haram. Dalam perjalanan ke juvana sendiri, dia berjumpa dengan Laila yang khabarnya telah bersubahat dalam membunuh 3 orang manusia. Dia juga pernah bercinta dengan seorang pembunuh yang telah memb...