" hai everything~~~" ucap nadirah. setelah itu dia mengambil tempat duduk disebelah tengku uwais. tengku uwais meletakkan dua senduk keuw teow ketas pinggan nadirah." wah.. my favouritelah.." kata nadirah sambil mengambil sudu dan menyuapkan kedalam mulut.
terangguk-angguk kepala nadirah menghayati makanan yang dimakan." wah, sedap betul. sapa yang masak ni??" tanya nadirah. dia melihat tengku uwais, mamat tu hanya jungkitkan keningnya menyatakan dia yang masakan.
" erkk.. menyesal puji. tarik balik eh... tak sedap langsung. masin.." kata nadirah. dia berpura-pura membuat muka seprti menahan masin tetapi hakikatnya tak pun. berlakon je lebih minah ni.
" eh, siapa kata abang yang masak? tu neneklah yang masak."kata tengku uwais.terbatuk nadirah yang tengah teguk air. dia melihat tengku uwais yang sedang tersengih menahan tawa.
" uhuk,uhuk.. lah nenek rupanya yang masak patut sedap semacam. kau nak rasa tak bang?? sedap giler.. rugi kau tak rasa." kata nadirah sambil menyuapkan makanannya ke mulut tengku uwais dengan agresif. puas hatinya melihat muka tengku uwais yang kelat.
" oit, apa ni. habislah muka aku nanti. jatuh saham aku nak pergi pejabat nanti." marah tengku uwais
" hek eleh. macamlah muka tu hensem sangat."
" eh kau tahu apa. nak tahu tak, abang hari-hari dapat bunga tau. hari-hari jugaklah diorang try nak ngorat abang." kata tengku uwais dengan angkuh. nadirah hanya buat tk dengar.
" membongak je koja abang. dahlah. orang dah lambat ni. jumlah" kata nadirah. dia meletakkan pinggan kesingki dan menyalam ku syarifah. setelah itu mereka pun bertolak ke sekolah.
sampai je kesekolah nadirah terus turun dari kereta setelah berterima kasih kepada tengku uwasi. baru saja beberapa langkah nadirah keluar dari kereta, tengku uwais memanggilnya." ira, nanti abang ambil eh." kata tengku uwais. nadirah hanya mengganguk.
dia pun terus masuk kedalam sekolah. perlakuan mereka berdua diperhatikan oleh seseorang dari jauh. dia menahan marah dan geram kerana melihat nadirh sedang berbahagia sedang dia...setelah itu dia pun hilang dari dalam semak samun itu.
------------------------------
dalam kelas
Nadirah sedang menyiapkan kerja sekolahnya. Dia lupa nak siapkan semalam sebab ikut sangat permintaan dua ketuk Tu nak tengok movie. Al-hasil, tiga-tiga tak siap buat.
Tiba-tiba ada seseorang mengetuk pintu iaitu hazim dari kelas sebelah. Termegah-megah dia untuk menyampaikan sesuatu.
"Ira, ira.. ada orang nak jumpa kau. Dia cakap dia ayah kau. Sekarang dia tengah buat kacau dekat bilik guru. Cepat ira." Kata hazim termegah-megah.
Nadirah tersentak apabila perkataan ayah disebut. Cepat- cepat dia bangun Dan berlari ke bilik guru.
Terdengar riuh-rendah Dari bilik guru itu. Sesampai nadirah disitu, kelihatan ayahnya sedang duduk sambil memegang signboard bertulis "nadirah anak yang tidak tahu malu dan tidak mengenang jasa"
Hampir menangis nadirah dibuatnya. Sampai hati ayahnya berbuat begitu kepadanya. Dia menghampiri ayahnya Dan Cuba mengangkatnya.
"ayah bangun yah. kita bincang dekat luar." kata nadirah. dia memegang tangan ayahnya tetapi ditolak olehnya. nadirah mula hilang sabar melihat lakonan ayahnya. dia menarik kembali ayahnya tetapi akhirnya ditengki oleh ayahnya.
"sakitlah!! kau memang anak tak guna. menyesal aku tolong besarkan kau. bsik ksu msti je dengan mak kau tu." kata encik rashidi
tiba-tiba " PANG!!" satu tamparan hinggap dipipi encik rashidi.nadirah mencerlung melihat kearah ayahnya.
"stop it ayah!! you are to much!! papa boleh nak hina apa-apapun dekat ira tapi bukan dekat mama ira. mama meninggal lepas tahu papa curang dengan perempuan tak guna tu. papa jaga ira?? so funny. papa ingat tak apa yang papa buat dekat ira sebelum nenek kutip ira tepi jalan haritu?? papa ingat tak?!! papa layan ira macam sampah!! macam ira ni bukan anak papa. tapi kalau anak tiri papa tu papa layan dia macam puteri raja. ira pula, papa gunakan dan ambil kesempatan atas kebaikan nenek. papa suruh ira minta duit dengan nenek lepas dapat papa tak bagi satu sen pun dekat ira!! haritu papa halau orang macam anjing kurap and sekarang papa datang and mengaku ira anak papa?? bukan ke haritu papa cakap ira bukan anak papa dah lagi??" luah nadirah.
setelah sekian lama dia pendam semuanya dalam hati, akhirnya keluar juga. encik rashidi masih mengerasaskan badan. langsung tak menunjukkan perubahan setelah mendengar semua luahan hati nadirah tadi.
nadirah mengesat air matanya yang mengalir keluar." berapa papa nak??" tanya nadirah.
encik rashidi mula bangun." ikut aku" katanya. mereka pun pergi ke kawasan yang sedikit sunyi. encik rashidi berpaling dan tersenyum sinis kearah nadirah.
" aku nak rumah tu balik. suka hati nenek kau je ambil rumah tu. and aku nak duit RM15000." kata encik rashidi tanpa rasa bersalah.terkejut nadirah dengan jumlah yang diminta oleh ayahnya.
" papa dah gila ke?? RM15000 bukan sikit pa.. apa papa nak buat dengan duit tu?? and rumah pulak, sejak bila nenek rampas rumah tu? ira tak tahu pun." kata nadirah
"arghh!! kau tak payah buat blur kau tu. yang penting aku nak duit and rumah aku. duit tu kalau boleh aku nak harini terus." kata encik rashidi ( ish!! tak kenang budi betullah orang tua ni🤬. bab kata p.ramlee " dah tua pun bodoh.)
tercengang nadirah." papa gila ke. orang tak ada duit banyak tulah. and orang tak ada kena mengena pasal rumah tu." marah nadirah. gila!! ini semua kerja gila.
"argh!! aku tak kisah. tu kau punya pasal. ahlong bagi aku masa 3 hari je. kalau dalam masa 3 hari aku tak bayar diorang nak penggal kepala aku. kau tak kesiankan aku ke??kau sanggup tengok papa kau mati kena penggal?? macamtu??" kata encik rashidi
nadirah mengeleng. dia mula gelisah. walaupun ayahnya perlakukan dia tidak adil, dia tetap masih sayangkan papanya."okey ira akan usahakan duit tu. " kata nadirah putusencik rashidi yang tadi menunjukkan ekspresi sedih, terus senyum setelah mendengar kata nadirah." ni baru anak aku." kata encik rashidi dan memeluk nadirah.
serta-mrta nadirah terbuai dengan pelukan tersebut. sudah lama dia tidak merasa pelukan seorang bapa. seketika nadirah baru tersedar. dia mula menolak pelukan dari papanya. encik rashidi tersenyum sinis." aku tahu mesti rindu nak peluk akukan. asal tak peluk lama lagi?? jual mahal sangat kau ni."
nadirah hanya memandang kearah lain." dahlah papa. pergilah balik. orang akan uruskan nanti. orang nak masuk kelas dulu." kata nadirah dan berpaling untuk pergi.
"orait my princess" kata encik rashidi dan terus beredar dari situ. terpana nadirah apabila papanya memanggilnya begitu. sudah lama setelah ibunya sakit ayahnya tak memanggil dengan panggilan tadi. dia cuba menahan tangis dia dari pecah lagi.
nadirah menuju kedalam tandas dan melepaskan semua tangisannya. dan disebalik dinding tandas ada yang memerhati adengan itu..
bersambung...
------------------------------
uishh.. geramnya dengan nadirah ni. asal dia terima ayah dia tu. ya allah asal aku yang aku yang geram ni. tak puas hati tullah dengan nadirah. cengeng tul. dah jenis hati lembut. arghhh,.. ayah dia pun satu hal. suka ambik kesempatan dalam kesempitan tul.
actually sorry sebab lambat update. idea kurang and kena study for exam. ni pun dapat ilham masa tengah study exam. exam brape minit je lagi tapi sempat pulak tulis cerita. hope u guys enjoy my cerita. thank for ur guys support and dont forget to vote and comment. thanks!!!
YOU ARE READING
Pujaan hati tengku
FantasyMengisahkan tentang seorang gadis yang selalu dibuli dan dihina oleh orang sekeliling dan seorang putera diraja yang disanjung dan dihormati oleh semua orang si gadis seorang yang gemok dan selalu diejek badak air. Manakala si sang putera pula digel...