sudah sebulan berlalu. selepas hari dia dihantar oleh tengku ameer dan tengku uwais. dan dalam masa sebulan itu jugalah, tengku uwais seperti menjauhkan diri daripadanya. alasannya? entah dia pun tidak tahu mengapa.
setiap kali nadirah ingin berbual dengannya, dia akan mengelak ataupun menjauhkan dirinya daripada nadirah. banyak cara yang nadirah lakukan untuk mendapat perhatian tengku uwais tetapi tetap tidak menjadi.
sampaikan setiap kali dia lelah, nadirah akan mengadu dengan tengku ameer. dan disebabkan kejadian tersebut itu juga, hubungan nadirah dengan tengku ameer semakin rapat.
" abang.." panggil nadirah ketika melihat tengku uwais sedang membaca buku dibilik bacaannya.
tengku uwais mendengus sebelum kembali fokus dengan buku ditangannya. nadirah sedikit tersentak dengan respon yang dia dapatkan. tapi dia masih bersikap biasa.
" abang, tengah baca apa tu??" tanya nadirah. kan kalau dia tanya ' abang tengah buat apa tu' tak pasal-pasal dicop buta oleh tengku uwais.
"not your business" kata tengku uwais.
makin terasa nadirah dengan jawapan tengku uwais. dia mendekati dan memusingkan kerusinya menghadap kearah nadirah.
" now i cant stand it. tell me what is the problem? did i do something wrong? if there is a problem just let me know. dont make me look crazy!!" marah nadirah.
"enough Ira!!! aku tengah serabut sekarang. jangan serabutkan lagi otak aku. sekarang aku nak kau keluar dari bilik aku ni. get out!!!" marah Tengku Uwais seraya menolak tubuh Nadirah agar menjauhi dirinya.
terkesima Nadirah dengan perbuatan tengku uwais tadi. tidak pernah tengku uwais berkasar sebegitu dengannya. Dengan hati yang rapuh, nadirah terus keluar dari bilik Tengku Uwais tanpa langsung berpaling kebelakang. Tengku Uwais merenung Nadirah yang keluar dari dari pintu biliknya. dia memegang kepalanya. Serabut. dia melempar buku ditangannya.
kesal dengan tindakannya. Habis semua peralatan didalam biliknya disepahkan. Buku-buku dilemparkan ke lantai. kaca dari pasu bunga juga berterabur dilantai.
tiba-tiba rasa mencengkam dikepalanya. dia memegang kepalanya. hampir-hampir saja dia terjatuh diatas kaca yang pecah diatas lantai itu. mujur ada tangan yang memegangnya.
dia mendongak keatas. rupa-rupanya Tengku Ameer yang memegangnya. dia menepis pegangan Tengku Ameer tetapi tidak berjaya." lepaslah!!" marah Tengku Uwais.
tetapi Tengku Uwais berdegil. tetap saja dia memegang tangan Tengku Uwais dan memimpinnya ke sofa terdekat.
" kau asal?? kau ada masalah ke uwais? kalau kau ada masalah, cuba kau ceritakan dekat aku. mana tahu aku boleh tolong." kata tengku ameer.
tengku Uwais senyum sinis." betul kau boleh tolong?" tanya tengku uwais
" aku cuba setakat yang aku mampu." kata tengku ameer
"aku suka Ira." kata tengku Uwais. terkejut tengku ameer dengan pengakuan tengku uwais itu. tapi masih mengawal riak mukanya.
" lepastu?" tanya tengku ameer berpura-pura tidak terkesan dengan pengakuan dari tengku uwais tadi.
" aku nak jadikan dia isteri aku. kau tak ada masalahkan?"duga tengku uwais.
tengku ameer sedaya mengawal riak mukanya. tetapi tengku uwais lagi bijak membaca riak mukanya.
" kau kata kau boleh tolong aku. kenapa sekarang kau diam? kau tak sanggup nak beri Ira dekat aku?? sebab kau dah sayang dekat dia? come on. takkan dekat kawan pun kau nak berkira? kata kawan sehidup semati." bidas tengku uwais.
tengku ameer kehilangan kata-kata. dia tidak tahu bagaimana hatinya sekarang. perasaannya bercelaru. tidak menduga dengan pernyataan yang diberi oleh tengku uwais.
" aku dah agak dah. kau lebih memilih hati kau berbanding hati kawan kau sendiri. dahlah. kau keluar dari bilik aku." kata tengku uwais.
" oh, satu lagi. esok aku balik london. mungkin nanti aku akan duduk sana terus. so, kau tak perlu risau yang aku akan rampas kekasih kau tu. dah, tu je. keluarlah kau. semak je tengok muka kau." kata tengku uwais dan terus berlalu pergi dari bilik bacaannya.
makin terkesima tengku ameer dengan pernyataan tengku uwais tadi. dia cepat-cepat mengejar langkah tengku uwais. " uwais tunggu! kita tak habis bincang lagi."
tengku uwais masih meneruskan langkahnya tanpa berpaling. dengan pantas, tengku ameer dapat menyamai langkah tengku uwais. dia menolak tengku uwais ketepi supaya dia berhenti.
" kau asal tolak aku ni?!" marah tengku uwais.
" asal kau nak balik london? kenapa kau tak beritahu aku. and kalau sebab alasan tu kau tak bercakap dengan aku dengan ira, okey. aku akan lepaskan ira. asalkan kau terus tinggal dekat sini." kata tengku ameer.
tengku uwais mendengus.dia kembali memegang bahu tengku ameer."aku sakit meer. aku sakit!! faham tak?! masa aku dah tak lama." kata tengku uwais bersama mata ,merah menyala menahan tangis yang dari tadi ditahan.
terkesima tengku ameer dengan pernyataan tengku uwais tadi." wha..what?? kau sakit? kau sakit apa? asal kau tak pernah beritahu aku pasal ni?kenapa!!!" marah tengku ameer.
"biarlah meer.. asalkan kau dah tahu. and aku tahu yang kau sangat sayangkan aku kan sampaikan kau sanggup bagi orang yang kau sayang dekat aku. tapi tak apa. kau ambil lah ira tu. jaga dia dengan baik,like macam mana aku jaga dia selama ini. aku dah tak lama. aku takkan selamanya ada dengan dia. aku just harapkan kau yang jaga dia dengan nenek. bye.. ada masa, marilah melawat aku dekat sana eh. aku masuk bilik dulu. nak pack barang.asalamualaikum." kata tengku uwais dan terus berlalu kebiliknya.
terdiam tengku ameer disitu. tidak tahu mahu beriak bagaimana. dia sendiri terkejut dengan kenyataan kawannya itu. baru saja dia ingin mengejar tengku uwais lagi, tengku uwais sudah menutup dan mengunci pintunya.
dia cuba membukanya tetapi tidak berjaya." uwais. aku tahu kau dengar ni. aku janji akan jaga ira dengan nenek macam mana kau jaga diorang. aku akan sayangkan ira. semoga kau cepat sembuh walaupun aku sendiri tak tahu kau sakit apa. aku balik dulu ye. esok aku jumpa kau. aku hantar kau ke airport eh? bye.. asalamualaikum." kata tengku ameer dan terus melangkah pergi meninggalkan rumah agam tersebut.
dan pada masa yang sama, disebalik pintu bilik itu, tengku uwais sedang menangis. meluahkan segala rasa yang dia pendam selama ini. tidak lama setelah itu, dia terlelp bersama air mata yang masih mengalir itu.
continue..
____________________________________________________________________________
hai guys!! lama dah tak update kan? sorry naik lori tau. busy nk stpm.bye chingu
YOU ARE READING
Pujaan hati tengku
FantasyMengisahkan tentang seorang gadis yang selalu dibuli dan dihina oleh orang sekeliling dan seorang putera diraja yang disanjung dan dihormati oleh semua orang si gadis seorang yang gemok dan selalu diejek badak air. Manakala si sang putera pula digel...