Airport
"Nawal?" dipanggil oleh seorang perempuan. Nawal berhenti dan mencari suara itu. Tiba-tiba bahunya disentuh dari belakang.
"akak? bila balik" tanya Nawal. "baru sampai tadi, Nawal ada flight ke" tanya Nadderan. "Dania? are you happy to be in Malaysia?" tanya Nawal sambil menundukkan kepalanya. "probaly, but it's too hot to be here" kata Dania. "kenapa abang tak ikut" tanya Nawal. "dia punya cousin kahwin" kata Nadderan. "Nawal punya flight petang, jom Nawal hantarkan rumah mama" ujar Nawal. "it's okay, takkan u nak ulang-alik airport ke rumah. Grab ada" balas Nadderan. Nawal mengangguk faham, dia sangat gembira melihat kepulangan kakaknya setelah lama tidak berjumpa.
"Nadderan! it's good to see you again" jerit Nawal. Nadderan pusing dan melambai tangan kepada Nawal.
Setelah berada di hospital selama seminggu, Haura kini dapat pulang ke rumah. Telefonnya berdering, dia mencapai telefonnnya dan melihat semua panggilan dari Zhafran yang tidak diangkat. Haura mengendahkan panggilan Zhafran.
"apa nama anak Haura ni?" tanya puan Zurin yang mendukung bayi. Semua mata memandang Haura. "Daryan bin Zhafran" jawab Haura. "Haura yang pilih ke? sedap nama tu" kata Nayli. "esok papa dengan mama balik London, ikut nak" tanya encik Haazren. "yela Haura tak habis pantang lagi, then Zhafran pun tak tahu pasal ni. I'm not sure but i think mesti gaduh kan" kata encik Haazren. "Haura okay je, cuma not now Haura akan cerita hal sebenar. Daiyan ada boleh jaga Haura" balas Haura.
Puan Zurin dan Encik Haazren serba salah untuk meninggalkan anak perempuan mereka keseorangan di Malaysia. Mereka berdua sebagai business woman dan business man yang sibuk bekerja di London itu, tidak pernah lupa akan anak-anak mereka dimana sahaja mereka berada.
"i risaulah, wife i dah lama tak balik. Call tak angkat" kata Zhafran. "then kenapa you tak cari kat rumah kawan dia kalau risau sangat" tanya Evelyn. "dia kata nak spend time tu yang i tak kacau sangat, dorang dari kecik dah rapat" ujar Zhafran. "don't worrylah, dia dah besar pandailah dia jaga diri." balas Evelyn.
Evelyn dan Zhafran diperhatikan seseorang dari jauh. Dia menangkap gambar mereka untuk kepastian.
Loceng rumah ditekan banyak kali. Haura bergegas ke pagar untuk membuka.
"kau tak bawak kunci ke?" tanya Haura sebelum membuka pagar. "awak buat apa kat sini?" tanya Haura. "saya nak bagi barang ni, saya beli untuk Daryan" kata Nawal. "mana awak tahu saya kat sini? Daiyan eh bagitahu" tanya Haura. Nawal mengangguk. Haura mengambil barang itu, lalu menutup semula pagar itu. "thank you, kalau awak nak jumpa Daryan nanti datanglah lagi bila Daiyan ada" ujar Haura. "ok, saya balik dulu. Kirim salam kat Daiyan" kata Nawal.
Sampai di rumah, Nawal menuju ke pintu rumahnya. Belum sempat menarik pintu, tangannya dipegang seseorang.
"hi" tegur Evelyn.
"ada apa datang?" tanya Nawal. "i nak jumpa you lah. Kak Nad ada kat rumah kan" kata Evelyn. "dia keluar dengan parents i, so you balik jelah" tegas Nawal. Evelyn tersentap, dia pelik dengan kelakuan tunangnya. "kenapa you macam marah i?" tanya Evelyn. "i penat, lagipun kita tak boleh berdua-duaan lama-lama" kata Nawal. Evelyn mengundurkan dirinya jauh dari Nawal, lalu dia membuka pintu keretanya dan meninggalkan rumah itu.
"loved? that word is scared me.Maybe she mean loved can change and that's how she leave me" -Nawal Akasya
YOU ARE READING
Yang Dihargai
Historia Corta"she need a freedom" -Nawal Akasya Kisah Nawal dan Haura yang disatukan bersama "saya nak awak lepaskan saya, itu yang terbaik buat saya dengan Daryan " -Haura Adelia "i know i salah, i'm sorry" -Evelyn