Yang Dihargai

219 18 5
                                    

"Haura, cuba Haura cerita elok-elok" lembut Nayli. 

"itulah aku kata, kau memang selfish. Elok sangatlah rahsiakan dari keluarga sendiri" tegas Hazrin. "tapi Haura cakapkan nanti Haura explain semua bila dah ready" balas Haura. "oh ha yela, sekarang tak ready lagi ke" tanya Hazrin. "macam ni jela, aku nak tahu jawapan kau. Kau nak cerai atau nak stay dengan dia?" tegas Hazrin. 

Haris dan Nayli melihat Haura. 

"senang abang cakap, cerai? serius?" kata Haura. "then kau ada plan apa-apa ke" tanya Hazrin. "kau tak tahu betapa sedihnya aku bila dapat tahu dia ada orang lain. Semua mesej cinta dia dengan perempuan tu aku baca. Daryan pun lahir, bila semua ni jadi" kata Haura. "kalau kau sedih cerita kat orang, biar semua tahu, tolong kau. Apa susah sangat Haura Adelia!!!" jerit Hazrin. 

Daiyan cuma terkaku melihat dua beradik itu yang menenking sesama sendiri. Haris tidak dapat berkata apa-apa. 

"kau tak faham, kau takkan faham aku" balas Haura. "hhmph" menyampah Hazrin. "ikutlah Haura, aku malas nak gaduh lagi dengan kau." kata Hazrin lalu keuar dari rumah itu. Daiyan membawa Haura pulang. 

"so you dengan Evelyn? ada apa-apa berita ke" tanya Nadderan. "nope" balas Nawal. "next week i nak balik dah, tak tahulah bila dapat balik Malaysia lagi" kata Nadderan. "Nawal rasa dia tak ikhlas sukakan Nawal" ujar Nawal. "straight to the point" kata Nadderan. "i saw Evelyn dengan suami orang" balas Nawal. 

Nadderan tidak menunjuk apa-apa reaksi. Dia cuma mengangguk seperti sudah dapat teka. Nadderan tidak berkata apa-apa, dia cuma memandang Nawal yang cuma menundukkan kepalanya. 

"aku bukan apa, but aku sokong dengan kata abang Hazrin." lembut Daiyan. "yela, sampai bila kau nak lari dari Zhaf lambat laun dia tahu jugak" kata Daiyan. "memang aku dah buat keputusan, tapi aku tak sure betul ke tak untuk aku minta cerai kat dia?" ujar Haura. 

Sampai di airport, Nawal meletakkan beg di atas troli dan membawanya. Nadderan memegang tangan Nawal dan memandangnya beberapa saat. Tiba-tiba seorang perempuan mendekati mereka. 

"have a safe flight kak Nad" kata Evelyn. Nadderan dengan muka berangnya memandang Evelyn. Nawal perasan dengan kelakuan kakaknya lalu dia menyapu lembut bahunya. 

"Dania? hope to see you again" kata Evelyn lagi. 

Dania yang berumur 10 tahun itu juga menunjukkan muka tidak suka kepada Evelyn. 

"oklah Nawal, akak pergi dulu. Hati-hati drive balik and kirim salam kat mama papa" kata Nadderan. "ok kak insyaallah, nanti dah sampai call tau" balas Nawal. "urm kak ni ada buah tangan sikit from Malaysia. Evelyn beli kat pavi semalam" ujar Evelyn. "susah je, thank you" menyampah Nadderan.  Nadderan dan Dania bergerak meninggalkan Nawal dan Evelyn. 

"mana you tahu akak i balik harini?" tanya Nawal. "i pergi rumah mama tadi, dia yang cakap. Kenapa you tak bagitahu i?" kata Evelyn. "peting ke?" balas Nawal. "wait kenapa dengan you?" tanya Evelyn. "ok, i pun malas nak tunggu lama-lama" ujar Nawal. "i tak nak teruskan pertunangan kita, jadi i nak putus. So tak payahlah you nak tangguh lagi weddding tu sebab i dah fade up dengan you" jujur Nawal. Evelyn tersentap. "you ada lelaki lain tapi you tetap nak teruskan hubungan kita, WHY??" marah Nawal. Evelyn tidak dapat berkata apa-apa, dia terkelu. 

"lelaki tu dah kahwin, and you tahu tak wife dia pregnant" kata Nawal. "Nawal, i know i'm salah but i tak boleh putuskan tunang kita" ujar Evelyn. "dahlah, you dengan alasan bodoh you tu boleh simpan je. Kita putus faham" kata Nawal. 

Haura memandu ke suatu tempat, lalu telefonnya berbunyi. Panggilan dari akak Nayli yang tidak dijawab dan mesej yang tidak dibaca. Sampai di destinasi, Haura keluar dari kereta dan duduk di sebuah pondok kecil itu. Tiba-tiba dia ternampak Nawal duduk didepannya. 

"Daryan sihat?" tanya Nawal. Haura mengangguk. "awak sihat?" tanya Nawal. Haura menggeleng. "kenapa dia kahwin dengan saya kalau dia lagi sayangkan perempuan tu" kata Haura. "dan kenapa dia tunang dengan saya kalau dia lagi sayangkan lelaki tu" ujar Nawal. "saya dah putus dengan dia" kata Nawal. 

Bagi Haura kehadiran Nawal membuatkan dia jadi tenang, terasa ingin meluahkan semua isi hatinya dan perasaan yang terluka kepada lelaki yang tidak lama dikenalinya. 





Yang DihargaiWhere stories live. Discover now