Yang Dihargai

266 30 8
                                    

Haura menunggu kepulangan Nawal, dia memasak makanan kegemaran Nawal. Nawal sampai di rumah, Haura menyapa suaminya. 

"awak tahu tak saya terasa bila awak cakap macam tu" usik Nawal. "sorry, saya ikutkan perasaan sangat" balas Haura. "kenapa tulis surat macam tu, sedih tau saya" kata Haura. "kalau awak tak baca surat tu, awak akan datang ke peluk saya kat airport tu" kata Nawal. Haura hanya tersenyum. 

Setelah berbulan mengisi masa bersama, Haura dan Nawal dianugerahkan seorang cahaya mata. Haura dijaga oleh Nawal sementara Nawal akan sibuk selama seminggu dengan penerbangannya. 

Nawal mengemas semua rumah, dan memasak makanan yang disukai Haura. Dia juga mengurut bahu dan kaki Haura. Haura berasa sangat lega kerana dia dan Nawal dapat hidup bahagia. 

Kini, mereka terpaksa berpisah buat sementara. 

"take care" kata Haura. 

Haura terpaksa tinggal dengan Puan Damya atas arahan Nawal. Nadderan juga memastikan Haura tidak membuat banyak sangat kerja di rumah, Haura dijaga seperti tuan puteri. Setelah selesai mandi, Haura turun di bawah untuk mengambil air. Dia terdengar guruh yang sangat kuat, sehingga membuatkan dia terkejut. 

"ladies and gentleman, the weather is not too good today. It is raining heavily but i hope everything is in good condition and make sure you all fasten your seat belt" kata Nawal. 

Hari menunjukkan akan hujan, tetapi Nawal tetap mencuba untuk mendarat. 

Haura terduduk, air ketubannya mula mengalir. "akak! Mama!" jerit Haura. Nadderan turun dari bawah, dan melihat Haura yang seperti mahu beranak. Dia memanggil Puan Damya, dan segera menghidupkan enjin kereta. 

Haura dibawa ke wad kecemasan, Puan Damya dan Nadderan menunggu di luar bersama Encik Naufal dan Daryan. Nadderan juga sempat menelefon keluarga Haura. 

"lagi sikit puan" kata Doktor itu. Haura menjerit kesakitan. Dia terbayang kehadiran Nawal sewaktu melahirkan Daryan. "tak boleh ni, kita bedah" kata Doktor itu. Nurse perempuan itu membius Haura, Haura dipengsankan. "kami akan bedah dia, dia baru dibius tadi." kata Doktor kepada Puan Damya. "tolong selamatkan cucu dan menantu saya ya doktor" balas Puan Damya. Doktor itu mengangguk. 

Haris dan Nayli juga baru sampai di hospital, Puan Zurin dan Encik Haazren masih tidak sampai kerana mereka masih dalam perjalanan ke Malaysia dari London. 

Nawal bersedia untuk mendarat, dengan lafaz bismillah dia selamat mendarat. Setelah selamat mendarat, dia dapat panggilan dari Nadderan tentang Haura. Dengan segera dia menuju ke hospital. 

Kini, masih tiada berita tentang Haura. Bayi itu masih belum keluar, Puan Damya mula risau. Dia menadahkan tangannya untuk berdoa kepada Haura agar cucu dan menantunya selamat. 

Sudah 3 Jam Haura di dalam bilik bedah, masih tiada tangisan bayi. 

Dalam perjalanan untuk ke hospital, Nawal dilanggar dengan sebuah kereta. Kepalanya dihentak kuat ke jalan, darah mula mengalir dengan banyak. Dia dibawa ke hospital dengan segera setelah kemalangan itu. 

"bayi selamat, tetapi kami tak dapat selamatkan ibunya" kata Doktor itu.  

Puan Damya terduduk menangis. Nayli memeluk Haris dan menangis. Setelah melawat Haura buat kali terakhir, Nadderan mendapat panggilan dari seseorang mengatakan tentang kejadian terhadap Nawal. Dia terduduk setelah mendengar apa yang terjadi terhadap Nawal. 

EPILOG

"saya nak cakap yang saya sayangkan awak, Haura" kata Nawal dengan memeluk Haura. "terima kasih sebab awak hargai saya" balas pula Haura. "nanti bila baby ni lahir, awak nak bagi nama apa" tanya Nawal. "urm? Dhia Umairah" kata Haura. "if boy?" tanya lagi Nawal. "haah lah, saya nak girl, baru complete but if boy saya okay je" kata Haura. Mereka tergelak. 

"Nawal? take care" kata Haura sebelum Nawal meninggalkan Malaysia atas urusan kerja sebagai juruterbang. 

"you too, jaga baby kita elok-elok." balas Nawal. 

Nawal dibawa ke wad ICU, Nadderan dan keluarganya sampai di hospital. 

"Nawal? Haura dah tak ada. Tolonglah sedar" kata hati Nadderan. 

Puan Zurin dan Encik Haazren sampai di Malaysia, Puan Zurin menangis tak terhenti. Daiyan juga masih terkejut dengan semua yang terjadi kepada Haura. 

"Nawal macam mana?" tanya Encik Haazren. "masih tak sedar" kata Haris. "baby selamat kan?" tanya Hazrin. Haris mengangguk. 

EPILOG

"kalau apa-apa jadi kat Nawal, Haura boleh ke jaga Daryan dengan anak kita ni?" tanya Nawal. "janganlah cakap macam tu, kalau Haura yang" kata Haura. Belum sempat Haura menghabiskan ayatnya Nawal memegang tangan isterinya. "sorry, tak cakap dah" ujar Nawal. "semua yang kita lalui bersama, sakit sama-sama. Nawal nak hilangkan sakit tu dari Haura" kata Nawal. "how?" tanya Haura. "bahagiakan Haura" kata Nawal. 







Yang DihargaiWhere stories live. Discover now