Hubungan Haura dan Nawal makin regang, mereka tidak seperti dulu. Setelah pergaduhan itu, Nawal jarang pulang ke rumah.
Dalam perjalanan ke rumah Daiyan, telefon Haura berbunyi. Panggilan daripada orang yang tidak dikenali, dia menjawab dan mendengar suara seorang perempuan. Setelah berbual di telefon, dia menuju ke suatu tempat.
"kak Nad ceritakan semuanya dekat saya" kata Syaza. "kenapa awak nak Nawal kahwin dengan saya?" tanya Syaza. "sebab saya rasa mungkin Nawal ada perasaan lagi dekat awak" kata Haura. "saya tak rasa macam tu, saya rasa dia dah sayangkan awak." ujar Syaza. "saya memang kesian dekat Nawal, first dia tak jadi kahwin sebab saya koma. Then dia tak dapat kahwin sebab Evelyn curang, and now dia dah ada awak" balas Syaza. "oklah, saya tanya awak. Apa perasaan awak bila Nawal tak ada dekat dengan awak?" tanya Syaza. Haura hanya diam.
Haura menuju ke keretanya seperti orang yang tidak bermaya. Tiba-tiba dia terlanggar seseorang. Matanya melihat lelaki itu, Zhafran. Fikirannya kenapa bukan Nawal yang dia terlanggar, kenapa lelaki yang membuat hidupnya teruk.
"Daryan sihat?" tanya Zhafran. "jangan tanya apa-apa pasal saya atau Daryan. Kenapa awak okay hah? Kenapa saya yang teruk sekarang ni?" kata Haura. Zhafran terus pergi dan tidak memandang Haura. Haura masuk ke dalam kereta, dia minum air untuk melegakan tekak yang kering. Telefonnya berbunyi, dia mengeluarkan dari beg dan melihat nombor yang menelefonnya. Nombor yang tidak dikenali, dia mematikan telefonnya.
Belum sempat menarik gear, dia melihat ramai orang berlari ke arah sesuatu. Dia keluar dari kereta untuk melihat. Haura ternampak ramai orang berkumpul dan menanya kepada mak cik di gerai. "kenapa ni?" tanya Haura. "ada sorang lelaki pengsan" balas mak cik itu. Haura mendekati orang ramai itu dan nampak Zhafran yang terbaring di jalan itu.
Kini, Syaza sudah dibenarkan pulang dari hospital. Nawal membantu Syaza mengemas barang-barangnya sementara Puan Sara membayar bil hospital. Syaza melihat Nawal yang tidak bercakap apa-apa itu.
"saya jumpa Haura semalam" kata Syaza. Tangan Nawal berhenti dari mengemas, dia memberi perhatian kepada Syaza yang sedang bersuara. "awak cakap apa kat dia" tanya Nawal. "just nasihatkan dia" kata Syaza. "nawal, walaupun awak yang terasa. Apa kata awak pujuk dia dulu, sampai bila nak macam ni? You guys suami isteri" lembut Syaza.
Nawal berfikir panjang, jadual dia sangat padat pada minggu ini. Dia tidak dapat berjumpa dengan Haura.
Sampai di airport, Nadderan memeluk Nawal yang akan terbang selama 3 hari.
"tolong jaga Haura dengan Daryan" kata Nawal. "jaga diri, pasal Haura jangan risau. Akak akan pujuk dia" balas Nadderan.
Sampai di rumah, Haura ternampak surat di atas meja makan. Dia membuka dan tiba-tiba air matanya mengalir.
'saya mintak maaf if saya tak boleh bahagiakan awak, tapi bila saya tengok awak penat saya hilang terus. Saya ikhlas cintakan awak, Haura. Saya boleh tunggu awak bila-bila seminggu,sebulan, setahun saya sanggup tunggu. Tolonglah cintakan saya semula'
Surat yang ditinggalkan Nawal untuk Haura membuatkan Haura berasa serba salah, dia menelefon Nawal tetapi tidak diangkat. Dia membaca mesej daripada Nadderan yang mengatakan Nawal akan tinggalkan Malaysia selama 3 hari. Haura mengambil Daryan dan kunci kereta, dengan segera dia menghidupkan enjin kereta dan menuju ke lapangan terbang.
Nadderan perasan kehadiran Haura yang sedang berlari sambil mendukung Daryan.
"akak! Nawal dah pergi ke?" tanya Haura. Nadderan mengambil Daryan dari Haura. "dia baru pergi" kata Nadderan. Haura berlari mencari Nawal. Di depan pemeriksaan dia ternampak Nawal. "Nawal Akasya!" jerit Haura. Nawal pusing ke belakang setelah mendengar namanya dipanggil. Haura berlari ke arah Nawal dan memeluknya dengan kuat. Beg roda ditangan dilepaskan.
"saya mintak maaf, Nawal" kata Haura masih memeluk Nawal dan menangis. "saya tahu saya pentingkan diri, saya sedar yang saya pun cintakan awak" kata Haura. Semua mata memandang Nawal dan Haura yang berpelukan di tengah-tengah jalan. Nadderan berasa lega melihat mereka sudah berbaik. "saya maafkan awak, orang ramai pandang ni." kata Nawal. Haura mengelap air matanya. Nawal memegang tangan Haura.
"thanks Haura, sebab berbaik dengan Nawal" kata Nadderan. "Haura mintak maaf akak" ujar Haura. "it's okay, now bila Nawal balik akak mengharapkan sorang lagi anak" usik Nadderan.
"i tried to change everything but now i realize i am just following my own feelings" -Haura Adelia
YOU ARE READING
Yang Dihargai
Short Story"she need a freedom" -Nawal Akasya Kisah Nawal dan Haura yang disatukan bersama "saya nak awak lepaskan saya, itu yang terbaik buat saya dengan Daryan " -Haura Adelia "i know i salah, i'm sorry" -Evelyn