"akak tahu Haura sedih, tapi perasaan mama papa pun Haura kena fikir" kata Nayli. "Haura faham, esok Haura nak jumpa dengan Zhaf nak bagitahu dia semua tu" balas Haura.
Sampai di rumah, Nawal perasan beberapa kereta di depan rumahnya. Dia dengan segera menuju masuk ke dalam rumahnya. Setelah dia nampak kehadiran Evelyn dan keluarganya dia menunjukkan muka menyampahnya. Evelyn dengan muka bersalahnya memandang Nawal lama.
"Nawal betul ke tak nak teruskan?" tanya puan Adin mama kepada Evelyn. Nawal melabuhkan punggungnya di sebelah puan Damya. Nawal memandang sekelilingnya, dia mengambil masa untuk menjawab soalan itu.
"ya aunty, saya nak putus dengan Evelyn" jujur Nawal. "sebab apa Nawal nak putus? sebab Evelyn tangguh wedding ke?" tanya puan Adin. Nawal memandang Evelyn yang menggeleng kepalanya agar Nawal tidak memberitahu hal sebenar. "sebab Evelyn curang dengan saya, saya nampak dia dengan lelaki lain kat Australia" tegas Nawal. Mata Puan Damya mula membesar mendengar kata anak lelakinya itu. Puan Adin menundukkan pandangannya, dia berasa sangat malu dan kecewa berdepan dengan Puan Damya dan Encik Naufal.
"so orang yang Evelyn suka tu suami orang? and isteri dia pregnant then Nawal yang tolong isteri dia?" kata puan Damya. Nawal mengangguk. "suami dia dah tahu ke?" tanya encik Naufal. Nawal menggeleng. "jadi apa plan Nawal?" tanya puan Damya. "Nawal ingat nak jaga Haura" balas Nawal. "jaga? maksud you?" tanya puan Damya lagi. "sebab dia kan nak mintak cerai dekat husband dia, so Nawal fikir if i can be papa kepada Daryan" jujur Nawal.
Setelah sedar dari tidur, Zhafran bersiap untuk pergi ke kerja. Tiba-tiba rumahnya dimasuk oleh seseorang. Akhirnya Haura dan Zhafran bertemu setelah berbulan tidak berjumpa. Daiyan yang memegang Daryan bersama dengan Haura.
"Haura?" Zhafran mendekati Haura tetapi Haura melangkah kebelakang. "ni Daryan, anak awak" kata Haura. Mata Zhafran terbeliak, dia terkelu. "a-anak?" tanya Zhafran. Haura mengangguk. "saya pregnant, time saya keluar rumah tu" ujar Haura. "k-kenapa awak baru bagitahu saya? kenapa awak tak call saya" tanya Zhafran. "dah berapa lama awak dengan Evelyn?" tanya Haura. "kenapa awak kahwin dengan saya kalau awak suka dia?" tanya Haura lagi. Zhafran tidak dapat berkata apa-apa. Dia cuba memegang tangan Haura, tetapi Haura melepaskannya. "s-saya boleh explain" kata Zhafran. "oh explain, takpe saya dah nampak mesej awak tu. Dah cukup untuk penyelesaiannya, and for your information Nawal dengan Evelyn dah putus tunang and now turn saya pulak" kata Haura.
"apa maksud awak?" tanya Zhafran. "saya nak awak lepaskan saya, itu yang terbaik buat saya dengan Daryan" jawab Haura. Zhafran melutut di depan Haura, Daiyan yang memegang Daryan itu cuma terdiam melihat kelakuan mereka. "Haura, saya mintak maaf." kata Zhafran. "saya je yang bodoh ingat awak akan hargai saya, saya je bodoh fikir awak betul sayangkan saya!" kata Haura. "ini pengakhiran kita, saya tak nak teruskan hubungan kita sebagai suami isteri lagi dah." ujar Haura.
Hari bermula dengan kesedihan tetapi Haura tetap tidak lemah kerana Daryan, dia menunggu jawapan Zhafran hari demi hari.
Nawal menunggu kepulangan Nadderan di airport, iba-tiba dia terserempak dengan Zhafran. Dia mendekati Zhafran dan menepuk bahu Zhafran.
"kau ingat aku kan?" tanya Nawal. "Nawal?" kata Zhafran. "aku dengan Evelyn dah putus" kata Nawal. "a-aku mintak maaf" balas Zhafran. "aku tak marah kau sorang, aku pun salah pergi tunang dengan orang yang tak ikhlas dengan aku" kata Nawal. "kalau kau tak nak lepaskan Haura, tolong jaga dia dengan baik. Atau lebih elok lagi kau hargai dia, Haura orang yang baik" ujar Nawal.
"the mistake that i make and most regret in my life. Cannot turn back" -Zhafran
YOU ARE READING
Yang Dihargai
Short Story"she need a freedom" -Nawal Akasya Kisah Nawal dan Haura yang disatukan bersama "saya nak awak lepaskan saya, itu yang terbaik buat saya dengan Daryan " -Haura Adelia "i know i salah, i'm sorry" -Evelyn