pakko olla kiltti tyttö

89 23 0
                                    

Olin kiltti tyttö. Minua ei ollenkaan haitannut palvella niitä ihmisiä, jotka pyysivät minulta palvelusta. Olin kiltti tyttö. Menin huoneeseeni, jos minut sinne käskettiin. Olin kiltti tyttö. Pysyin hiljaa, koska minua ei haitannut kuunnella niitä solvauksia. Tai vaikka haittasikin, ainakin olin kiltti tyttö, enkä sanonut sitä ääneen.

"Joo, ei se haittaa mitään", hymyilin.

Hän oli taas tänään lyönyt minua. Nyt hän oli tullut pyytämään anteeksi, hän oli sanonut suuttuneensa turhaan ja ettei se ollut johtunut minusta. Se oli ollut kolmas kerta tällä viikolla.

Tottakai minä hymyilin hänelle ja annoin hänelle jälleen anteeksi. Tottakai minä puhuin hänestä ja hänelle kauniisti,  tottakai minä puolustelin häntä ja sanoin olevani kunnossa.

Hän sai lyödä minua, hän sai huutaa minulle, hän sai suuttua minulle turhaan ja saada minut itkemään, mutta vain piilossa, sillä hänen silmiensä edessä en saanut itkeä. Lopulta minä tulisin kuitenkin hymyilemään hänelle ja pysymään hänen kanssaan edelleen.

Mutta minua pelotti aivan helvetisti. Minua pelotti, että jos minä lähtisin, hän satuttaisi minua pahemmin. Jos puhuisin kenellekään, hän ehkä lukitsisi minut taloomme ilman puhelintani ja löisi minua. Siksi minä en uskaltanut lähteä.

Miten minä päädyin tähän? Oli pakko olla kiltti tyttö. Oli pakko olla tyytyväinen, oli pakko miellyttää. Kyllä minä pärjäsin! Kyllä minulla meni hyvin! Olin kunnossa! Ei mitään hätää! Kunhan kaikilla muilla oli kaikki hyvin! Kaikki ongelmat tänne vain, käsittelisin ne mielelläni puolestanne!

Ja siksi hän oli taas siinä sylkemässä minun päälleni. Minä olin aina ennenkin imenyt sen syljen itseeni kuin pesusieni. Olin imenyt kaikkien syljet ja kyyneleet itseeni kuin pesusieni. En halunnut olla vaivaksi, en halunnut valittaa, en halunnut olla vaikea. En halunnut tulla satutetuksi. Minä vain pysyin ihan hiljaa ja kiitollisena.

"Se on ihan okei", minä huomasin itseni taas sanovan, vaikkei se todellakaan ollut okei.

Ehkä minä kohta räjähtäisin, ja kaikki sisääni padottu viha leviäisi kaikkialle ympärilleni, eikä kiltti tyttö olisikaan enää kiltti tyttö.

NAINENWhere stories live. Discover now