Episod 17

37 3 0
                                    

Int. Dapur Villa Seri Megat Arjuna - malam

Watak : Suraya, Mariam, Lily, Darina

LUSA, Shahrizal akan membawa aku  ke kampung kelahirannya di Johor Bahru. Kehidupan di Kuala Lumpur amat menyeronokkan. Namun, ikatan kasih sayang ahli keluarga terutamanya saudara kita yang jauh, tidak mungkin dibiarkan. Apatah lagi, saudara kita itu adik beradik ibu bapa sendiri.

Mariam { Cuit pinggang Darina }
Arinnnn... Arin lapang tak sekarang?. Akak nak cakap sesuatu dekat Arin.

Darina { Berhenti basuh pinggan }
Cakap lah Kak Mariam. Arin dengar je ni.

Mariam mengangguk kepala ke arah Suraya dan Lily. Aku tidak layan apa mereka bertiga hendak rancangkan.

Mariam { Tersengih }
Arin dengan Tuan Megat, agak rapat jugak kan?. Kitorang selalu nampak Arin, Tuan Megat berbual dekat luar sambil-sambil duduk di bangku.

Darina { Mengesat tangan pada apron}
Ya... kami agak rapat juga lah. Tapi saya tak ada apa-apa hubungan dengan Abang Shah.

Suraya { Pegang tangan Darina }
Serius ke?.  Kami nampak korang mesra je?.

Darina
Mungkin mesra sesama abang dan adik?

Lily
Tak mungkin lah.... .

Mariam
Kami nak carikan Tuan Megat teman wanita. Tuan Megat anak yatim piatu. Sebelum Arin muncul, Tuan Megat selalu termenung berjam-jam, bersedih.

Darina { Tak faham }
Jadi? Darina nak kena pujuk Abang Shah ke supaya jangan sedih-sedih lagi?.

Lily { Merapatkan kedua-dua tangan @ buat gaya 'minta maaf' }
Kami nak Arin jadi teman wanita Tuan Megat. Please?

Darina
Hah?!

Suraya
Hari tu, akak terdengar Tuan Megat bercakap dengan ibu saudaranya, Tuan Megat sukakan Arin.

Darina { Tak percaya }
Ya ke?. Abang Shah... kami dua baru... berapa bulan je kenal... .

Lily { Tepuk bahu Darina & senyum nipis }
Darina keberatan terima permintaan kami, kami takkan paksa lagi. Cinta memang perlu ikhlas untuk menerima. Bukan diminta-minta. Maafkan kami.

Sekumpulan gadis-gadis itu beredar. Darina mengigit bibir. Patutkah aku menerima Abang Shah?. Aku tak nak dianggap perigi mencari timba!. Abang Shah mengatakan dia sukakan aku secara tidak jelas. Suka boleh diertikan suka sebagai adik, kekasih, malah ke atas benda!.

Darina { Menghalang }
Tunggu!

Mariam
Ya Arin?.

Darina
Apa niat akak nak Arin jadi teman wanita Abang Shah?. Sekadar nenutup kesunyian hatinya?.

Mariam { Cuba tutup rahsia sebenar }
Ya...

Darina { Bersetuju }
Baik lah. Arin akan terima Abang Shah. Tapi, bukan bertepuk sebelah tangan. Arin nak kami saling menyukai. Dan Arin nak Abang Shah cakap ayat ' Abang sukakan Arin'. Kalau Abang Shah tak terima Arin, Arin akan tamatkan hubungan palsu ni.

Mariam { Terkejut }
Huih. Itu syarat untuk kami dan Tuan Megat?

Darina
Tak boleh? Jadi Arin tak perlu lah jadi teman wanita sementara Abang Shah.

Mariam
Okey! Kami setuju!

Mariam saling pandang pada Suraya dan Lily. Mereka akan merancang sesuatu bersama Megat Shahrizal supaya Darina terus menjadi teman wanita Tuan Megat.

***

Ext. Koridor bilik Megat Shahrizal - malam

Watak : Lily, Suraya, Mariam, Shahrizal

Syarat-syarat menjadi teman wanita Megat Shahrizal

1. Meluahkan perasaan sebenar dengan ucapan.

2. Tak boleh bertepuk sebelah tangan

3. Jujur

4. Setia

Shahrizal { Menyilang tangan di dada | Bersandar di pintu }
Amboi.... syarat-syarat Puteri Gunung Ledang ke ni? Haha.

Mariam { Ketawa }
Saya sempat lah tulis dalam handphone sementara Arin bagitau semua syarat-syarat tu. Dia tak nampak pun saya meniru dalam 'ujian' ni.

Shahrizal
Okey. Saya sahut ujian ni. Saya akan pastikan Darina jatuh hati pada saya.

Lily { Tepuk tangan }
You can do it! Tuan Megat!

Shahrizal
Sekejap. Apa motif korang nak carikan saya girlfriend?

Suraya { Tergagap-gagap }
Kami er... er... kami perasan Tuan Megat kesunyian lepas pemergian Tuan Arjuna dan Puan Suhada. Lagi satu, kami tak suka Tuan rapat dengan Cik Sherry Louis!. Berlagak, sombong. Dulu dia datang beraya sini, habis dia tumpahkan air sirap dekat dapur. Kami kena marah habis dengan Eddy.

Shahrizal
Buat-buat tak peduli je lah dengan sikap Sherry tu. Apapun, terima kasih sebab berusaha tolong saya memenangi hati Darina { kenyit mata }

Mariam
Sama-sama Tuan Megat! Misi mencuri hati Darina, bermula!!

Suraya { Bersorak }
Yeah!!!

***

Int. Rumah Mak Ngah Sabariah - petang

Watak : Mak cik Sabariah, Darina, Shahrizal

Mak cik Sabariah menjamu kuih lepat ubi kayu untuk Darina dan Shahrizal yang baru sampai kampung.

Mak cik Sabariah { Kagum }
Masyallah... cantiknya. Kamu tentu Darina kan?.

Darina { Senyum | salam tangan }
Ya, mak cik. Mana mak cik tahu nama saya?

Mak cik Sabariah
Shah yang beritahu mak cik. Mak cik ni adik-beradik belah Ibu kepada Shah. Panggil je 'Mak Ngah'.

Darina
Baik mak cik. Mak cik panggil lah saya 'Arin'. Senang disebut.

Mak cik Sabariah { Genggam tangan Darina }
Hah ya lah. Mak cik dah tahu kisah sebenar Arin.

Darina
Kisah sebenar saya?






Drama : Tiada kasih yang diinginkanWhere stories live. Discover now