Int. Restoran - Tengahari
Watak : Shahrizal, Sherry, Dato Zheng Fei, Delion, Datin Carrey.
Dato Zheng Fei { Hisap rokok }
Megat, Sherry calon terbaik buat you. You kahwin dengan dia, syarikat kita akan menjadi lebih berkuasa!. Pembekal luar negara akan kagum dengan kuasa kita!. Kita akan jadi kaya-raya!!!.Shahrizal { Geram }
Saya tak cintakan Sherry!. Dan saya takkan sesekali buka hati saya untuk dia!. Kekayaan bukan penentu kebahagiaan!. Ia membuatkan ramai orang merana jika terlalu tamak!.Paksa orang datang restoran ketika waktu bekerja, menyusahkan orang!. Banyak duit, berkuasa mengarahkan manusia melakukan apa saja dia mahu!. Harta, kaya benda harta adakah ia boleh menjamin kebahagiaan?. 'Kaya' sebenar-benarnya adalah kaya budi bahasa, berbudi pada orang, menyantuni anak-anak yatim.
Dato Zheng Fei
Remember what have you done, Megat. Sherry pernah ditahan wad disebabkan you. You sambung belajar tanpa memberitahu dia, tinggalkan dia bersendirian di Malaysia, sedangkan you berseronok!. Bermati-matian dia inginkan cinta kau!.Sherry { Menggedik, sisip jus Honey Lemon }
Daddy, Shahrizal memang segan nak mengaku dia sebenarnya cintakan Sherry. Right? , Shahrizal.Dato Zheng Fei { Berlagak }
Megat, saya akan beri kamu kehidupan serba mewah, posisi paling tinggi, penghormatan terbesar!. You bakal jadi orang paling dikagumi!!!.Datin Carrey { Simpati pada Shahrizal }
Darling, you jangan beri tekanan pada Megat. Kesian sama dia. Lagipun, bagi saya, Sherry tidak sesuai untuk Megat. Dia Muslim. Sebelum Sherry hendak berkahwin dengan Megat, dia perlu masuk Islam, belajar cara Islam, puasa. Islam bukan sekadar atas kertas dan nama saja.Sherry berasa panas Mummynya mengungkit hal Islam. Mum, Islam itu bebas. Sherry boleh je nak minum arak selagi tak memudaratkan. Delion hanya membisu menonton drama pertunangan 'bisnes' bakal abang iparnya bersama Dato Zheng Fei. Cinta yang suci dijual beli. Mengaut keuntungan berganda setelah kakaknya melahirkan 'emas' hasil 'pelaburan' Dato Zheng Fei yang gila kuasa.
Kesabaran ditahan menghadap kesombongan Dato Zheng Fei, serta perangai gedik Sherry Louis akhirnya tamat. Dato tu belum tengok lagi wajah sebenar anak perempuannya diluar!.
Aku memanggil pembantu peribadi aku, memintanya mengeluarkan hasil foto-foto di kelab malam, tempat Sherry sering melepaskan nafsunya yang menggila.
Hazran { Beri gambar hasil intipan}
Ini dia, bos. Bahan bukti Cik Sherry Louis berada di kelab malam.Kedua beranak yang tadi bangga dengan status kemewahan dunia, kini diam membisu umpama mulut dikunci. Delion, Datin Carrey menarik nafas lega kerana Megat Shahrizal tidak menjadi ahli keluarga mereka yang penuh dengan tipu muslihat.
Namun, disebabkan insiden ini, Delion terpaksa menanggung malu pada semua orang. Terutama, teman lelakinya, Richard. Jangan lah dia samakan sikap kakaknya dengan keperibadiannya yang ini. Mummynya juga terpaksa menebalkan muka menemui kawan-kawan komuniti perjiranan jika ada majlis sosial.
Sherry { Rasa dikalahkan }
No! Sherry dah insaf! Sherry dah tak pergi kelab malam! Mum, you trust me, right?.Datin Carrey menoleh. I'm sorry, dear.
Delion { Geram kakaknya berdegil }
Jangan nak berlakon lagi, kakak!. Elly tahu kakak jenis perempuan macam mana!. Kakak bukan saja pergi kelab malam, kaki minum, tapi, kakak dan Daddy pernah cuba seleweng duit syarikat Megat Shahrizal!.Shahrizal
Seleweng duit syarikat aku?!Delion
Ya! Mereka upah Syafiqah yang bekerja di bahagian audit kewangan untuk masukkan duit ke dalam akaun company Daddy!.Shahrizal { Menghalau Dato Zheng Fei & Sherry }
Urusan kita setakat ni saja, Dato! Kau jangan muncul depan aku lagi!!! PERGI!!!Napkin cantik tersusun di atas meja, dicampak kasar dek amukkan Shahrizal. Terkejut beruk Sherry. Sherry hampir saja nak menangis memperlihatkan jejaka itu amuk.
Sherry { Menghentak tumit tinggi }
You takkan dapat cinta dari mana-mana perempuan kecuali I !!! Megat Shahrizal, you akan terima balasan!!!Dato Zheng, Sherry beredar meninggalkan restoran. Tinggal Delion serta Datin Carrey saja masih menunggu.
Delion
Mujur you tak jadi suami kakak I . But, sejak akhir-akhir ni, you dah berubah sikit.Shahrizal { Bingung | Minum kopi }
Berubah?Delion { Sengih kecil }
Yes. You betul-betul tolak cinta kakak I. You bantah sekerasnya. Macam you sedang mempertahankan seseorang untuk bersamanya. Tidak macam dulu. You diam saja Daddy buat apa-apa pada you. You jadi pak sanggup Daddy, terpaksa berkepit dengan Sherry. But now, you macam dah ada seseorang.Shahrizal tersentak. Dia maksudkan Darina ke?.
***
Int. Dalam kereta { Luar perkarangan sekolah } - petang
Watak : Darina, Shahrizal
Shahrizal menjemput Darina pulang. Rutin wajib, dan setiap hari dia perlu ambil , hantar Darina ke sekolah. Tanggungjawab sebagai penjaga.
Dia termenung sendiri. Teringat kata-kata Delion.
But now, you macam dah ada seseorang....
Haish... aku dengan Darina tu, mana ada apa-apa.
Klak! . Pintu sebelah pemandu dibuka. Darina main masuk je kereta orang. Kot-kot Shahrizal terkena serangan jantung?. Mahu terkucil di situ jugak.
Shahrizal { Mengurut dada }
Astaghfirullahalazim...Darina { Ketawa }
Kenapa? Mengelamun lah tu. Orang dah masuk kereta, dia masih termenung tengok depan pagar. Tercari-cari mana Darina. Kan? Kan? Abang fikir apa tadi?. Dah sampai Jepun agaknya.Shahrizal { Menurunkan brek kereta }
Jangan lah terkejut kan abang. Abang fikir pasal kerja je lah.Darina { Sangsi }
Ooo... kerja?. Kita balik terus ke? Atau nak pergi makan?.Shahrizal
Edrina dah masak untuk kamu. Makan terus dekat rumah lah. Arin kan kena ulang kaji. Lagi berapa bulan nak SPM.Darina { Risau }
Percubaan belum lagi.... . Tapi tetap dah hampir-hampir nak SPM. Alamak... macam mana ni?.Shahrizal nampak Darina memang bimbangkan peperiksaan SPMnya.
Shahrizal { Mengusap-ngusap kepala Darina }
Tak apa... abang akan tolong Arin ulang kaji. Mana Arin tak faham, tanya abang.Wah... abang handsome nak tolong aku!!! (≧▽≦ ). Study lama-lama pun tak apa kalau ada tutor setampan Abang Shahrizal. Eheh.
YOU ARE READING
Drama : Tiada kasih yang diinginkan
RomanceHANYA berkedudukan sebagai anak paling bongsu dalam keluarga, Darina Nafisah sering kali diabaikan, dimarahi mak, ayah serta abangnya. Tidak kira apa jua masalah orang lain sama ada pergaduhan antara mak dan ayahnya, Darina juga jadi mangsa keadaan...