🍂bab 21🍂

22 2 0
                                    

"Lia, mari sini"Sapa Nek Piah.

"Ehh Nek, lama ke dah duduk kat sini"Aku menuju ke arah Nek Piah.

"Baru je"Balasnya.

Aku hanya mengangguk.

"Lia"Panggil Nek Piah perlahan.

"Ermm?"

"Lia ingat tak Fariz tu siapa? Maksud Nek, ingat tak siapa Fariz tu sebenarnya?"Tanyanya.

Kepala diangguk perlahan.

"Maksudnya?" Soal Nek Piah lagi.

"Lia ingat lah Nek, Fariz tu ialah Iz yang Lia cari dan rindu selama ni. Iz juga bff Lia waktu kecik, tapi lia anggap lebih dari bff. Dia hero Lia, kalau tak disebabkan Iz Lia tak mungkin akan hidup sampai sekarang"Balasku sambil tersenyum. Kepala ditunduk ke lantai. Rindu pula kenangan time kecik dengan Fariz dulu.

"Dia tahu ke yang Lia adalah Ad?"

"Tak Nek, tiap kali Lia nak cakap. Mesti Fariz akan cepat potong cakap Lia. Ada je yang nak dibual. Tukar topik lah, itu lah. Lagi² dia marah kalau Lia panggil nama Iz"

Aku mengeluh kecil. Aku siap bagi greenlight lagi, tetap juga Fariz tak perasan akan siapa sebenarnya Ad.

"Takpe lah Lia, suatu hari nanti dia akan tahu juga"Nek Piah mengusap perlahan bahu Ad.

Dan pada waktu yang sama.

Fariz yang terdengar perbualan Ad dan Nek Pia secara yak sengaja itu menahan sebak.

"Lia ingat lah Nek, Fariz tu ialah Iz yang Lia cari dan rindu selama ni. Iz juga bff Lia waktu kecik, tapi lia anggap lebih dari bff. Dia hero Lia, kalau tak disebabkan Iz Lia tak mungkin akan hidup sampai sekarang"

"Dia tahu ke yang Lia adalah Ad?"

"Tak Nek, tiap kali Lia nak cakap. Mesti Fariz akan cepat potong cakap Lia. Ada je yang nak dibual. Tukar topik lah, itu lah. Lagi² dia marah kalau Lia panggil nama Iz"

"Kenapa lah aku boleh tak perasan selama ni? Maafkan aku Lia sebab marah kau time kau panggil aku Iz"Fariz meraup wajahnya .

"Dia hero aku..."

Aku hero dia? Lawaklah Lia ni. Aku suami dia kot.

Fariz beredar dari tempatnya, takut kalau ada yang perasan akan kehadirannya.

******

"Heyyy honey"Fariz memanggil manja Ad.

Aku memandang pelik ke arah Fariz.

Dah kenapa lain macam je suara dia eh?

Jangan² dia nak.....

No³, tak mungkin. Im still student.

"Honey, come here"Fariz menyedarkan lamunan Ad.

Tilam ditepuk menyuruh Ad duduk di sebelahnya.

"Erkk, nape Fariz? Kau nak apa² ke?"Soalku gelabah.

"Haah, aku nak honey lah. Meh duduk sini, dekat ngan hubby"Sekali lagi Fariz memperlawa Ad duduk di sebelahnya.

Aku melangkah ke arah Fariz. Pungguh dilabuhkan di tilam sebelah Fariz.

Kk, ini agak kekok.

Fariz merapatkam diri dengan Ad. Wajah nya sengaja didekatkan dengan Ad.

Ad yang melihat adegan itu sedikit menjauh. Semakin menjauh malah semakin Fariz mendekat.

Ad menelah liur.

Dah kenapa?

"Honey, jom"Bisik Fariz di telinga Ad.

Meremang bulu Ad dibuatnya.

"J-jom ke mana?"Soalku tersekat².

Mata ditutup rapat. Bersedia redha dengan apa yang akan terjadi seterusnya.

Fariz senyum suka mengusik Ad. Baru uji dah gelabah semacam. Belum lagi kalau betul².

Nasib kita masih school.

"Fariz?"Aku menolak perlahan dada Fariz supaya menjauh.  Mata masih tertutup rapat.

Namun hampa. Sedikit pun tak gerak.

Fariz tergelak suka. Kemudian menjauhkan jarak mereka.

Ad menghembus nafas lega. Mata dibuka perlahan.

"Jom teman aku pergi pantai petang nanti"Pinta Fariz.

Aku hanya mengangguk laju. Kaki melangkah meninggalkan Fariz dengan 1001 tanda tanya.

Dah kenapa tiber manja + sweet ?

Cukuplah sekali ni je dia diusik begitu.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 25, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

My Hubby Sweet TalkerWhere stories live. Discover now