🍂bab 1🍂

67 13 1
                                    

Aku melangkah masuk ke dalam kawasan sekolah. New school! Aku memgikuti langkah cikgu yang membawa aku ke kelas 5 Akrab. Akhirnya aku boleh bebas dari gangguan di sekolah lama yang seumpama sekolah juvana!

"Selamat pagi Cikgu!"ucap murid kelas 5Akrab sambil bangun.

"Selamat pagi, oke duduk semua. Cikgu nak memperkenalkan murid baru"kata Cikgu Jess.

Murid 5 Akrab yang tadinya riuh terus senyap.

"Sila perkenalkan diri"

"Nama saya Tengku Adilia Rani. Boleh panggil Ad or Lia" kataku memperkenalkan diri.

"Ada apa² soalan yang nak ditanya?"Soal Cikgu Jess.

Krikk! Krikkk!

Senyap!

"Oke Ad, boleh duduk di sebelah Fariz"Kata Cikgu Jess menunjukkan tempat dudukku. Selesai itu dia keluar dari kelas.

Aku memandang ke arah yang ditunjukkan. Sebelah lelaki?

Huhhh! Harap² dia bukan jenis yang nakal. Gumam ku dalam hati.

Aku melangkah ke tempat duduk di sebelah Fariz.

Perempuan yang duduk di hadapan aku memandang ku sambil tersenyum.

Aku pelik. Ada apa² ke kat muka aku ni? Aku menunjuk riak wajah hairan.

"Hai Ad, saya Tengku Christy Eva. Boleh panggil Eva je"Eva memperkenalkan dirinya tanpa dipinta.

"Ouhh Eva. Ingatkan ada apa² kat muka aku sebab awak tengok saya pelik" Balasku sambil senyum.

"Ad,rehat nanti kita sama ii pergi kantin oke. Saya nak bawa awak jalan keliling sekolah.awak kan budak baru"Dia menawarkan diri untuk meneman aku keliling sekolah.

"Oke"Jawabku sepatah.

Eva tersenyum.

Eva memandang semula ke hadapan kerana guru telah masuk.

"Selamat pagi murid²"

"selamat pagi cikgu"Serentak satu kelas menjawab ucapan cikgu.

"Oke. Memandangkan seminggu korang dah sekolah, tapi belum buat pemilihan ketua dan penolong ketua kelas. So cikgu nak korang calonkan sesiapa yang korang mahu"Kata Cikgu itu sambil memukul² rotannya perlahan ke meja.

"Cikga nak memilih calon ketua tingkatan dan penolong. Sesiapa bole beri cadangan" Katanya lagi apabila pelajarnya tidak memberi reaksi.

Seorang murid yang berada di depan mengangkat tangan.

"Cikgu Risa, saya nak calonkan Tengku Fariz Zakwan" katanya memberi cadangan.

"Oke Fariz ke depan"

Fariz yang mendengar namanya dipanggil pantas berdiri dengan paksanya. Sempat dia memukul perlahan kepala kawannya itu.

"weyy Ad, kau pergi lah"Eva menuruhku mencalonkan diri.

Aku mengendahkan kata Eva.

"Cepat,ada sesiapa lagi nak mencalonkan kawan korang"

"Syafina,cikgu" Cadang seorang perempuan yang berada di tempat duduk tengah.

Syafina terus ke depan tanpa menunggu arahan cikgu jess.

Cikgu Risa hanya mengeluh perlahan. Serik dengan perangai pelajarnya itu.

"Tengku Adilia Rani, cikgu!"Teriak Eva.

Seisi kelas memandang Eva. Dia menayangkan sengih. Eva pantas menunduk memandang lantai.

Kuat sangat ke dia jerit? Soalnya dalam hati.

Aku memandang Eva dengan terkejut. Adakah patut dia menjerit nama aku ishh.

"Oke,Tengku Adilia ke depan"

Aku berjalan ke depan dengan terpaksa.

"Siapa nak Tengku Fariz Zakwan jadi ketua tingkatan angkat tangan"beberapa murid yang setuju pun mengangkat tangan.
"1,2,3.......20. Oke turun tangan."cikgu jess terus menanyakan calon seterusnya.

"siapa nak mencalonkan Syafina?"

Krikk! Krikkk! Krikkk!

Hanya dua orang murid saja akan tangan. Syafina memandang bosan.

"Oke. Dua orang je? Takpe. And siapa nak calonkan tengku adilia sebagai penolong?"

"1,,2,3....19. Oke dah tahu keputusannya" kata Cikgu Risa sambil tersenyum

"So,Tengku Faris Zakwan kamu ketua tingkatan dan kamu Tengku Adilia penolong tingkatan"

"baik cikgu" Serentak aku dan Fariz berkata.

Jodoh?

"Boleh pergi tempat duduk masing². Buka buku korang semua. Cikgu nak bagi latihan" Cikgu Risa memulakan pelajarannya.

Aku trus melangkah pergi ke tempat duduk ku semula.

"Auchh!" Aku memegang bahu yang sengaja dilanggar oleh seseorang.

"Opss, sorry. Ingatkan patung"katanya dengan senyum sinis lalu pergi ke tempat duduknya.

Aku hanya memandang kosong.

"Kau sabar ja la ngan si Syafina tu. Dia tu dengki tau tak sebab dia tak dapat jawatan tu. Lagi satu, dia minat gila kot kat Fariz tu.sebab tu lah marah kau ambil jawatan yang dia nak"Eva bercerita sambil berbisik. Takut Fariz yang disebelah dengar.

"Ouh ye ke? Tak kesah aaa".malas nak ambik tahu pasal perempuan tu.

Aku terus menumpukan perhatian kepada guru yang mengajar.

kringgghhhh!

Loceng berbunyi menandakan waktu rehat.

"Woi Ad, termenung ape tu!jom lah rehat"Eva memanggil aku yang masih tidak berganjak dari tempat duduk.

"Kejap"aku berjalan menuju ke arah Eva.

"Weyy Eva. Aku pun nak ikut sama"

Seseorang berlari ke arah aku dan Eva.

"Jangan lah lari kalau jatuh nanti nangis pula"eva menegur budak itu.

"hi budak Ad! Saya Tengku Nania. Can call me Nia"dia menghulurkan tangan.

Aku menyambut huluran tangannya.

"Oke Nia. Dah jom rehat" balasku sambil senyum.

"Oke jom"Eva menarik tangan aku dan Nia. Kami berjalan menuju ke kantin bersama.

"Korang berdua tunggu sini , biar aku je pergi beli. Korang nak apa?"tanpa disuruh nia menawarkan diri.

"Nak nasi lemak and milo je lah, kau pula ad?"Soal Eva.

Aku tak tahu nak makan apa². So...

"Sama ngan kau je la"jawabku.

"Oke done. Wait here"arah nia.

Sementara menunggu Nia sampai. Aku dan Eva berborak kosong.

"Ad, kau kat sekolah lama dulu ada bf tak?"soal Eva.

Uishh soalan mengarut pula dah yang ditanya.

"Takde, kenapa eh?"Aku memandang Eva sambil mengerutkan kening.

"Tanya je lah, mana tau dah berpunya"kata Eva sambil tersengih.

"Im still single"Jawabku.

Aku memandang ke arah meja di hadapan kami. Mata bertembung dengan mata milik lelaki itu.

Dia pandang aku ke? Patutlah rasa ada orang yang pandang aku. Desis ku dalam hati.

Hensem juga Tengku Faris ni. Aku terus mengalihkan pandangan ke arah lain.

Nia datang membawa makanan yang dibelinya.

Tinggal lima belas minit lagi sebelum waktu rehat habis. Kami segera menghabiskan makanan.









Just ada sedikit perubahan. Btw keep vote and support!

My Hubby Sweet TalkerWhere stories live. Discover now