part 20

44 3 0
                                    

دخل "ادم" ووجد "ادهم" يجلس علي مكتبه ويظهر علي وجهه الضعف والتعب .

ادم ببسمه :- مساء الخير .

ادهم بجديه :- مساء النور انت مين ؟

ادم يجلس ببسمه :- "ادم سليمان" اخوك .

ادهم بصدمه وعصبية :- اخويا مين انت عبيط ياض .

ادم ببسمه :- اهداء يااستاذ "ادهم" وبلاش عصبيه احسن يحصل لحضرتك حاجه وكمان انا معايا كل الورق اللي يثبت كلامي .

ادهم بعصبية :- اكيد مزور انا معنديش إخوات ولا اقرايب انا مش عندي غيري جدي وبس .

ادم وهو يضع قدم فوق قدم ببسمه :- انت خايف حد يشاركك في الكنز بتاعك ولا ايه ؟

ادهم بغضب :- بقولك ايه انت لو مطلعتش دلوقتي انا هطلب البوليس .

ادم :- اطلبه علي الاقل هعرف اخد حقي وحق امي منك .

ادهم بستغراب :- امك مين ؟

ادم :- اقعد وانا هفهمك كل حاجه .

جلست "أدهم" بصدمه وكان شيء بداخله يصدق "آدم" وشيء اخر يكذبه كان بداخله صراع .

ادهم :- انت مين وليه وبتكدب ولو انت اخويا بجد ليه كنت ساكت السنين دي كلها .

ادم بستغراب :- ما بلاش تحور عليا يعني انت متعرفش ان عندك اخ طول السنين دي .

ادهم بعصبية :- انت عبيط وانا لو اعرف اني عندي اخ ليه هكدبك واتعصب عليك .

ادم ببسمه غل :- عشان مش عاوز حد يكون ليك شريك في العز ده .

ادهم بضحك :- انت عبيط صح ؟ انت تعرف انا قد ايه كنت بتمنى يكون ليا عيله الفلوس دي ولا حاجه بس ايه اللي يخليني اصدق كلامك .

ادم :- انا مش فاهم حاجه يعني انت محدش حكالك عني ولا عن امي .

ادهم بستغراب :- انا اتربيت مع جدي بعد موت ابويا وامي وهو متكلمش قدامي علي حاجه .

ادم ببسمة :- يعني انت متعرفش ان امي هي اللي ربتك .

ادهم بعدم فهم :- لا براحه عليا انا اللي كانت بتهتم بيا وانا صغير كانت طنط "هناء" .

ادم بضحك :- ياحرام ده انت مش فاهم حاجه خالص .

ادهم بعصبية :- بلاش جو الاستفزاز ده بس الاول قبل ما اخليك تتكلم هات الورق ده اعرضه علي المحامي عشان اشوف كلامك كدب ولا حقيقة .

ادم :- خد يااخويا واعرضه علي اللي انت عاوزه .

ادهم وهو يرفع الهاتف :- "اسماء" تعالي عاوزك .

ادم بحيره :- "ادهم" انت بجد متعرفش حاجه .

ادهم ببسمة :- صدقني معرفش ...

قطع حديثهم طرق الباب .

ادهم بجديه :- اتفضلي .

اسماء ببسمه :- حضرتك كنت عاوزني .

ليله غيرت مجري حياتيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن