Aku start untuk masak, walaupun sebenarnya, hakikatnya aku tak pandai masak. But never too late to learn something new. Aku try apa yang dikatakan oleh chef dalam video tuh.
First try, hangus..
Second try, terlebih masin..
Third time, terlebih Manis...
Fourth time, terlebih pedas sampai sakit tekak..
Fifth time, ok I'm give up.
Aku terus terduduk di lantai dapur. Aku lihat jam sudah hampir pukul 3 petg. Hampir 6 jam lebih dekat dapur tapi saatu lauk pun tak berjaya. Huh, apa yang susah sangat nak masak niee. Aku harus kepala yang tak gatal. Lagi sekali aku capai pisau, belum sempat aku ingin memotong sayur ada tangan yang menghalang.
"That's enough. Biar aku yang masak. Makin lama boleh hangus dapur nie." Kata Louis dengan melepaskan pisau daripada peganganku. Tetiba rasa malu. Haih2 sejak bila pulak dia ada dekat sini.
"Err.. sejak bila you ada dekat sini" Louis tergelak kecil.
"Sejak kau merungut makanan yang kau buat masin."
"Hah dah lama lah awak kat sini" aku terus memandangnya yang berada di belakang aku. Tanpa ku sangka jarak kami yang terlalu dekat membuatkan nafasku tersekat. Louis tersenyum sinis bila lihat muka Elena yang merah merona.
"Yeah, I dah lama balik" Louis mengucup lembut bibirku.
"Now pegi naik atas mandi nanti turun makan. Biar I siapkan makanan." Kata Louis menolak lembut Elena untuk beredar. Elena agak ragu2.
"Sorry tak dapat nak siapkan makanan nie"
"It's okay. Now go." Kata Louis lalu mengenyitkan mata.
Seakan berdebar dengan tindakan Louis tapi dalam masa yang sama aku tersenyum suka. Aku terus naik atas untuk membersihkan diri.
.
Aku memakai pakaian yang agak sopan. Baju over size and leggings. Aku turun ke bawah namun langkahku terhenti bila dengar suara orang yang riuh berborak. Aku mengintai Dari jauh dapat ku lihat Louis bersama seorang perempuan yang tidak ku kenali sedang bergelak ketawa. Seakan mesra. Aku berjalan perlahan sehingga masuk ke ruang makan, mereka Masih tidak perasan aku. Kenapa aku rasa marah? Yee senyuman yang Louis beri kepada wanita itu. Sangat Manis Dan penuh kasih sayang. Sama seperti sewaktu Alex mengucapkan kata rindunya padaku.
"El. Are you okay?" Aku yang tersedar Dari lamunan hanya tersenyum kelat.
"Come, have a sit and also let me introduce to you Sarah. Sarah my girlfriend"
Prakk.
Aku terus memandang ke arah Louis Dan Sarah silih ganti. Sarah turut tersenyum ke arahku.
"Sarah kenalkan Alex girlfriend. Buat masa nie I jaga dia since dia amanat Dari Alex."
"Ouh yeke. Hai I'm Sarah. Nice to meet you. I tak tahu Alex ada girlfriend. Btw I'm so sorry for your loss. I hope you strong girl."
Aku hanya tersenyum tawar Dan menggangukkan kepala. Mereka menjemputku makan, tapi selera aku dah hilang. Aku tak mampu nak telan apa2 semuanya pahit.
"El, are you okay? Tak sedap ke I masak" suara tuh, suara yang mampu buat air mata aku jatuh bila2 masa sahaja.
"Tiba2 rasa tak sedap badan. Emm.. you guys enjoy lah I nak naik atas. Lagipun rasa macam kacau pulak. Also nice to meet you Sarah"
"Tapi you tak makan apa2 lagi, Dari pagi kan" kedengaran nada dingin Dari Louis.
"Yeah it's okay. I dah kenyang tadi time masak banyak curi2 makan" aku yang ingin bangun Dari duduk terhenti.
"Duduk. Habiskan makanan kau baru boleh bangun. Aku tak nak kau sakit nanti menyusahkan pulak" nada sinis Dan dingin Dari Louis buat aku lagi rasa sakit.
Aku meneruskan makan, walaupun suapan rasa sangat pahit. Ruangan makan itu hanya dipenuhi gelak tawa Louis Dan Sarah. Argh sakitnya. Aku sehabus baik Cuba menghabiskan semua sisa makanan. Habis sahaja aku terus bangun tanpa berkata apa2 Dan cuci pinggan. Aku terus naik ke atas tanpa memandang mereka. Aku masuk ke dalam bilik Tamu yang kosong. Aku kunci pintu Dan aku terus tersandar Dan menangis sehabis mungkin.
Rupanya aku cuma bertepuk sebelah tangan. Apa yang kau harapkan Elena, kau harapkan Louis akan cinta Dan sayang kau macam Alex? Dia cuma jaga aku sebab amanat family Dan disebabkan Alex yang suruh kalau tak mungkin aku takde dekat sini. Setelah puas menangis, aku terdengar bunyi ketukan halus.
"Aku cuma nak bagitau jangan berharap kalau aku akan sayang atau cinta kau. Aku jaga kau sebab amanat Dari keluarga tak kurang tak lebih. Jangan risau aku takkan abaikan kau Dan aku ada kalau kau nak apa2. Baguslah kau dah pilih bilik nie. Esok aku suruh bibik kemaskan barang kau dalam bilik aku pindah bilik nie. Good night. Ouh lagi satu Sarah tidur bilik aku so kalau nak apa2 tunggu esok jelah ea. Nanti ganggu aku pulak."
Terdengar tapak Kaki beredar, aku terus menangis sepuas hatiku. Kenapa sampai macam nie aku diuji? Kalau aku tahu aku takkan setuju dengan perkahwinan kami. Alex saya rindu awak. Saya nak awak dengan saya. Hiks hiks. Aku menangis penat sehingga tertidur. Lantai yang sejuk aku abaikan apa yang aku rasa sekarang hanya sakit.
YOU ARE READING
You are mine
Mystery / Thriller[1st SERIES OF MAFIA STORY] *more to coming* Louis Alexendar Pendragon Dia yang tidak kelihatan seperti apa yang mereka fikirkan. Seseorang yang menyimpan seribu satu rahsia. Siapa sangka seorang nerd, rupa-rupanya mafia yang amat terkenal di Italy...