del 3

719 15 1
                                    

Solens strålar sken mjukt in genom mitt fönster då jag glömde dra mer rullgardinen igår. En gäspning slank ur mig medans jag sträckte ut min knakande rygg. Vädret ute var underbart och jag kände för att utforska min nya ort. Jag tassade tyst fram tilö min garderob för att inte väcka mamma, klockan var halv 6 men jag sov ju hela bilresan så..? Med mina tränings kläder i famnen smög jag tyst in i badrummet och vred på kranen till duschen, först kom det bara iskallt vatten men sedan kom värmen. Vattnet följde min brunbrända hy ner till golvet och jag njöt av värmen. Med schampoot i gnuggat sköljde jag ur det ur mitt långa bruna hår. Balsamet låg i medans jag rakade mina ben som jag gör varje dag, ju längre mitt balsam låg i håret desto mjukare blev det. När jag sköljt ur balsamet torkade jag mig och lindade handduken runt kroppen, spegeln var igen immad och jag flinade tyst åt mig själv. Mitt smink var ordentligt utsmetat. Med lite tvål i handflatan gnuggade jag bort det och sköljde nogrannt bort tvålen från hyn och ögonen, nästa gång jag reste mig möttes jag av ett par röda trötta ögon. Jag drog på mig träningsbyxorna och mitt linne och tog sedan mina Air max i handen. När jag snörat på mig dom låste jag upp dörren och ploppade i mitt headset. Friskluften slog emot mig och jag möttes av en söt blomdoft. Morgonen var tyst och fåglarna kvittrade tyst, himlen var knallblå utan ett endaste moln. Jag joggade nöjt ut på trottoaren och följde gatan upp till höger. Jag konstaterade även att vårat hus var störst på denna gata. Alla trädgårdar var väl skötta och gräsmattorna jämt klippta. En katt sprang över vägen och vände blicken mot mig. Ögonen var ljusblåa och pälsen tovig. Jag såg halsbandet runt halsen och hukade mig medans jag försökte locka den till mig. Tveksamt vandrade den närmare mig. Efter ett tag plockade jag försiktigt upp den i famnen och konstaterade att det var en han. Jag lyfte på halsbandet och kollade nummer och ort. Vänta.. Jag bor i Göteborg och denna katt kommer från Gotland? Hur har den hamnat här. Med telefonen i vänstra handen och katten i famnen med höger hand ringde jag upp numret.
" Ja, hej det är Karl " en mörk mans röst svarade på andra sidan.
" Ja hej, Grace här. Jag bor i Göteborg och jag står just nu med er katt i famnen, jag undrar hur den hamnat här? " jag försökte låta så artig som möjligt.
" äsch det skrället, han har varit borta i 2 månader, frugan tror han är död. Jag skicka honom med en kompis och sa att han skulle göra sig av med den. " dom iskalla orden kom som en chock.
" djurplågare " fräste jag och klickade honom sedan, jag halade ner mobilen i fickan och tog ett mjukt men stadigt tag om katten, halsbandet knäppte jag loss och slängde i närmaste soptunna. Jag började min korta vandring hem med katten i famnen. Han jamade tyst och lite rädd, med en mjuk hand strök jag honom försiktigt över huvudet. Han kurrade tyst i min famn.

När jag kom in för dörren satte jag försiktigt ner honom på golvet. Jag har alltid velat ha en katt, men pappa avskydde katter. Jag rycktes ur mina tanksr av ett gallskrik som ljöd igenom huset, jag sprang mot köket och katten kom rusandes runt hörnet och kastade sig upp i min famn, överrumplad som jag var fångade jag honom upp och ner men han verkade inte bry sig. En rasande mamma kom springades runt knuten med stekspaden i högsta hugg.
" vad är det där och hur kom den in? " hennes ansikte var knallrött och hon betonade " det där " extra mycket. Som om Lukas var något konstigt. Ja jag har döpt honon till Lukas. Det är ett fint namn.
" det här är min katt Lukas " mina ögom var bestämda. Jag ska behålla kattwn vare sig hon vill eller inte. Med bestämda steg gick jag upp på mitt rum och han hoppade försiktigt ur min famn och upp i min säng där han försiktigt kurade ner sig.
" ligg du där " jag log åt hur fin han var men han såg verkligen vanvårdad ut nör hans långa päls var så tovig. Jag halade upp mobilen och sökte på närmaste djuraffär. Typiskt 1 mil härifrån inne i Centrum och det är röd dag, så allt är stängt. Jag suckadr och la mig jämte honom i sängen.

Förlåt för ett åter jättekort kapitel men har en sån äcklig mensvärk tyvärr, och trött i hela kroppen efter min massage. Haft jätte stora problem med rygg och axlar och min massör var här idag och ordnade det så... är lite trött nu ja.
Men hoppas detta duger ändå :)))

The playerWhere stories live. Discover now