Grace
Helgen gick och det blev Måndag. Mina ögon kändes torra som sandpapper när jag vaknade, tröttsamt släpade jag mig upp ur sängen och tassade mot duschen. Ett gnisslande ljud lät igenom tystnaden när jag vred på kranen. Varmvattnet strilade försiktigt nedför min kropp och lämnade små blanka vattrndroppar. Jag schampoonerade in mitt hår och masserade mjukt ner det i hårbotten. Lätt sköljde jag ur det och tog balsam i ena handen och drog det igenom hårbotten. När jag tvättat hår och kropp klev jag ur den ångfyllda duschen. I spegeln möttes jag av en trött tjej med brunt hår, vattnet droppade med jämn takt ur mina toppar. Mina ögon följde mina kroppskonturer. Mitt ärr på magen var ännu tydligt. Jag torkade av mig med min rosa handduk och torkade håret med hårtorken. Klockan visade 07:30 och skolan började 09:00. Mitt smink låg i översta lådan och jag plockade upp foundation, min ögonbryns penna och mascara. Enkelt täckte jag dom blå ringarna under mina ögon och fortsatte med hela ansiktet. Egentligen använder jag inte foundation, men påsar under ögonen är inte särskilt attraktivt. Mascara borsten drog jag försiktigt längs med mina långs ögonfransar. Dom blev längre och mina ögon såg verkligen större ut. Sist tog jag ögonbryns pennan. Jag fyllde i dom svagt. Mest för att dom ska bli lite mörkare, annars var jag väldigt nöjd med formen. Som outfit idag tog jag ett par ljusa slitna jeans. Sedan tog jag en den enda icke märkeströjan jag har. Jag ville inte bli dömd så bortskämd första dagen. Efter många drag gav knutarna i mitt hår äntligen med sig och mitt hår föll i små vågor ner på ryggen.Nere i köket satt mamma med en kopp te och tidningen i handen. Mackan låg halvuppäten bredvid henne och hon suckade till.
" Godmorgon Mor " hon kollade upp på mig och nickade bara. Nu suckade även jag. Idag kommer va en dag då hon är otrevlig. Carol kommer rännandes ut i köket och ger mig ett strålande leende.
" Godmorgon Hjärtat, vad önskas till frukost? " mamma gav Carol en iskall blick.
" kalla inte min dotter hjärtat " fräste hon till. Carol ryckte till av den plötsligt spända stämningen. Hon nickade stressat.
" J..j..ja frun, det ska inte ske igen " stammade Carol fram. Jag kollade medlidandes på henne. Mamma reste sig upp , slängde både macka och tidning i samma sopkorg. Försiktigt närmade jag mig Carol och kramade om henne.
" jag gillar när du säger det, det låter mycket bättre från dig än från mamma " hon log det där leendet som får alla hjärtan att smälta.När jag ätit frukosten klev jag i mina vita ballerina skor och tog min jeans jacka under armen. Carol hade redan kört fram bilen så jag kunde bara kliva in. Det tog bara 10 minuter att köra till skolan. Skolan tornade upp sig ju närmare vi kom. Den var gul med stora höga fönstrar vars ramar var vita och små mönster snirklade sig i hela träet. Vi körde fram till en stor rundad parkering med en gräsplätt i mitten, ungefär som en rondell och Carol stannade utanför trappan.
" ha det så bra första dagen i skolan gumman " jag log bara tillbaka. Sakta öppnade jag dörren och klev ur bilen. Den friska luften slog emot mig och jag tog ett djupt andetag. Tveksamt gick jag uppför trappan mot skolan. Dörren gled gnisslande upp när jag tryckte. Precis innanför slingrade sig en lång korridor. Elever stog i klungor och pratade, jag rörde mig tyst framåt men snubblade på mattan och föll ner på mina knän. Jag svor tyst till och kände hur dom skrapats upp, det sved ordentligt i handflatorna också.
" hej hur gick det " jag kollade upp och mötte ett par bekanta ögon. Ethan.
" uhm, bra tror jag " ett litet leende smög fram på hans läppar.
" här låt mig hjälpa dig " han sträckte ut sin hand och drog upp mig på fötter. Alla blickar var riktade mot mig och Ethan, vissa väldigt otrevliga.
" vilken lektion har du först " han la huvudet på sned. Jag fnissade tyst åt hans hundögon.
" Svenska med Mr Olsen " sa jag.
" men vad bra, det har jag med. Följ mig. " han greppade tag i min hand och drog mig genom korridoren och svängde sedan en korridor till vänster. Skolan var verkligen enorm, skulle nog ta ett tag för mig att hitta. Vi stannade utanför ett klassrum och Ethan öppnade dörren och slank smidigt längst bak och satte sig. Jag stod kvar, läraren höjde ögonbrynen och kollade misstänksamt på mig.
" uhm, jag är Grace, den nya eleven " harklade jag fram.
" jaha, ursäkta. Välkommen till Junior High. Hoppas du kommer trivas " sa han och log. Dom vanliga orden alltså. Jag gav ett leende tillbaka.
" är det något du vill berätta om dig själv? "
" ja kan ju försöka besvara några frågor. " sa jag tveksamt. En kille var snabbt uppe med handen.
" ja Nate " sa Mr Olsen.
" är du oskuld Grace " frågan kom som en chock.
" ordentliga frågor tack " fräste jag tillbaka.
" det är iallafall klös i katten " flinade Nate fram. En tjej jämte Nate höll upp handen.
" ja Elvira "
" är du rik " hon log överlägset och kollade bitchigt på mina kläder. Precis frågan jag inte ville få.
" det angår bara mig " sa jag och log.
" eftersom det bara är konstiga frågor struntar jag i detta. " sa jag sedan.
" är det någon som kan visa Grace runt i skolan sen? " frågade läraren. Alla händer hölls nere. Ethan kollade ner i sin telefon.
" vi kör bara med en och inte med två som vi brukar. " Ethan vände upp blicken.
" jag kan " orden kom lungt fram men alla blickar vändes mot honom.
" då kan jag också " fnittrade Elvira fram.
" nej tack " sa jag och log mot Elvira. Hon gapade och jag nickade bara.
" du kan sätta dig på en stol jämte Ethan då " Mr Olsen tog en stol i hörnet och gav mig den. När jag satt mig började han prata om verb. Ethan satt och sov och jag pillade med mitt armband. Lektionen gick mot sitt slut och dom andrs började plocka ihop. Jag hade inget att plocka ihop ännu.Ute i korridoren började Ethan visa mig runt inne i skolan. Jag hade rätt, den var enorm. 2 våningar och 700 kvadratmeter.
" Jag kommer aldrig kunna hitta här " suckade jag fram och gav Ethan en desperat blick.
" jodå, kom så ska jag visa dig skolgården. " han drog ut mig och jag följde efter som en vante. Väl ute strålade solen. Vi gick runt ocj pratade. När jag tänkte att vi skulle gå runt hörnet hann jag precis gå runt knuten och såg att det stog några där när Ethan ryckte mig tillbaka.
" dit behöver vi inte gå " han röst var kall och hård.
" men jag vill ju bara kolla, ta det lugnt. " jag ryckte loss min arm och gick runt knuten igen. Där stod det en klunga med killar. Alla med varsin cigg i munnen, men han som drog mest uppmärksamhet var han i mitten. Även på långt håll kunde jag se att han har bruna ögon. Håret låg gömt under en svart hoodie och till den hade han ett par ljusa slitna jeans. Över hoodien hade han en svart skinnjacka som ett ciggpaket stack ur.
" kom nu Grace " sa Ethan tyst och drog lätt i min arm, men benen var som fastfrusna.
" öh, vad glor du på " skrek en av killarna. Jag vaknadr till och vände mig om för att sedan försvinna runt knuten. Vi gick in i skolan igen och stannade vid Ethans skåp för att hämta hans engelska mapp.
" vem var han i mitten " min röst sviktade lite men jag var så nyfiken. Man såg på Ethan vilket stort hat han hade för den mystiska killen.
" ett svin, håll dig undan från honom. Han kommer bara innebära trubbel. Om du visste ryktena skulle du inte ens viljat börja i denna skola. " suckade Ethan fram och vände bort blicken. Det fick mig inte direkt att känna mig bättre till mods. Ethan tog min hand och vi banade oss mot lektionen. Klockan visade 10:55 och lektion börjar prick, vi skulle hinna. Inne i klassrummet satte vi oss längst bak till höger. Efter att lektionen hållit på att tag flög dörren upp och där stod den där killen igen. Hans blick vändes mot mig för att sedan stirra på läraren. Han sa inget utan gick bara längst bak och satte sig längst till vänster. Folk gav skräckslagna blickar till varandra. Vad han nu än hade för rykte så bådar det inte gott om man ser på kroppsspråket på dom runt omkring mig. Även denna lektion flöt på och killen satt bara och pillade på sitt cigg paket innan han reser sig hastigt och försvinner ur klassrummet med en smäll. Alla pustar ut och de spända hållningarna går från rak i ryggen till avslappnade hösäckar. Läraren fortsatte obrytt med lektionen. En tjej räckte upp handen.
" miss, får jag gå på toan? " hon satt längst fram och rösten var svag och knappt hörbar. Tjejerna längre bak fnissade åt henne, därbland Elvira.
" Nej Cate, inte under lektion " suckade läraren. Jaha så han snubben får skolka men hon får inte kissa för att kunna koncentrera sig bättre, bra där lärare bra där. Jag suckade högt och hon vände blicken mot mig.
" är det något problem " orden kom nonchalant ut ur hennes mun medans hon gav mig en kall blick.
" jo, det är det faktiskt. Du " sa jag tydligt och kollade henne rätt i ögonen. Hon rynkade pannan över min mening.
" Ursäkta mig unga fröken. " hennes röst steg ett tonlägen och Ethan ryckte i mig.
" sluta du får kvarsittning " väste han i mitt öra.
" så du låter han killen skolka, men Cate får inte gå på toa för att vadå? Bra du är på att behandla alla lika " sa jag och gav henne ett sarkastisk leende. Hennes ansikte blossade upp i en röd ton.
" Cade förstör oftast för dom andra, så det är bra att han går. Men om alla springer in och ut stör det. " hennes röst lät gäll. Dörren öppnades och in lunkades kom killen som jag nu visste heter Cade.
" men om han nu förstör, säg ifrån " jag började bli irriterad.
" jag förstår inte vad du snackar om ingen förstör " hon kollade snabbt på mig och det lät precis som om hon ville att Cade inte hörde.
" jo, fröken du sa att Cade förstörde för alla andra. Det är fult att ljuga och man ska stå för vad man säger. " alla blickar var vända mot mig när jag slängde ur mig orden. Alla blickar förutom Cades som riktades iskallt mot läraren.
" Grace, du får kvarsittning. Att ljuga om vad lärare sagt är fult " skrek hon. Jag rullade provocerande mina axlar.
" visst " sa jag. Hon flämtade åt mina uttråkade reaktion. Cade kollade på mig innan han vände ner blicken i telefonen.
" du med Cade. " sa läraren försiktigt. Han vände upp blicken och suckade. Jag reste mig bara och gick ut från lektionen innan jag stängde dörren så sa jag en sista mening.
" jag ser inte fram emot att tillbringa ett helt år med er miss, för att ljuga, särbehandla och dålig attityd är det sämsta egenskaper en lärare kan ha. " hon gapade åter igen och jag smällde igen dörren. Plötsligt kände jag mig väldigt ensam. Dörren bakom mig öppnades och ut kom Ethan.
" det där var osmart " sa han och flinade.
" vadå då " sa jag på ett låtsas dumt sätt.
" ja, det är rektorns dotter. " han suckade och kliade sig i huvudet. Nu förstog jag att detta skolår kommer bli ett helvete.
" uhm, jag gjorde så jag fick kvarsittning för din skull. Mm så att du inte behöver sitta själv alltså " sa han och gav mig ett snett pojkleende. Jag kramade om honom.
" Tack Ethan, förlåt om det förstör för dig, men du är bäst. "
YOU ARE READING
The player
Teen FictionGrace far dör i en plötslig bilolycka och chocken sätter sig hårt i Grace's mammas huvud. Allt som påminner om honom slänger hon. Tillslut blir Grace tvingad att flytta från Florida till Sverige. Som ensam och ny i ett nytt land förändras hennes liv...