الجزء الرابع والعشرون

19.2K 886 72
                                    

   بسم الله ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

وَلَقَدْ نَعْلَمَ أنّكَ يَضِيقُ صَدْرَكَ بِمَا يَقُولُون فَسَبّحْ بِحَمْدِ رَبُكَ وكُن مِنَ السَاجِدِينْ واِعْبُد رَبُكَ حَتّى يَأْتِيَكَ اليَقِينْ .

البارت الرابع والعشرون من رواية 🌑🌙خسوف 🌙🌑

بقلم آية العربي

قراءة ممتعة

احياناً نخطئ لتعلم ... وهذه طبيعتنا البشرية ... ولكن الوقوع في يد الله خيرٌ من الوقوع في يد البشر .

فالبشر يدعون الرحمة والمثالية والكل حكيم ما دام الامر لا يعنيه .

&&&&&&&&&

ارتسمت السعادة على وجه قمر وهى ترى شقيقها امامها .

ارتمت تعانقه بحنو ثم ابتعدت تسحبه للداخل من معصمه مردفة بنبرة فرحة _ تعالى يا نادر وحشتنى اوى .

دلف معها واغلقت ثم اجلسته على الاريكة وجلست بجواره تطالعه بسعادة مردفة _ ايه المفاجأة الحلوة دي !! ... عامل ايه ؟

ابتسم يبادلها واردف وهو يجول المكان _ بخير يا حبيبتى ... انتِ عاملة ايه !! ... قولت اجى اعد معاكى شوية واطمن عليكي .

نظرت له بسعادة واردفت _ خير ما عملت .... قولي بقى تشرب ايه ؟

هز رأسه مردفاً بهدوء _ ولا اي حاجة .

وقفت على حالها تردف معارضة وهى تتجه للمطبخ بحماس _ لاء طبعا لازم هتشرب وهتاكل كمان .

ابتسم لآثرها بحنو واتجهت هى تحضر له الضيافة بسعادة .

عادت بعد دقائق تحمل صنية بها ما لذ من الحلويات السورية وكأساً من العصير الطازج .

وضعتها امامه وجلست تردف بحنو _ قولي بقى عامل ايه ... مافيش جديد !

قالتها وهو تناوله الكأس فالتقطه منها يضعه جانباً واردف بهدوء _ عادى يا قمر ... الايام ماشية زى بعضها ... المهم سيبك منى وطمنيني عنك ... قادرة تتأقلمى مع الوضع الغريب ده !

ضيقت عيناها متسائلة بترقب _ قصدك ايه يا نادر ؟! .

تنهد يردف بترقب  _ قصدى مرات بدر اللى رجعت من الموت ... يعنى الموضوع بالنسبالك عادى !

نغزها قلبها بنفس الشعور كلمها سمعت كلمه زوجة بدر ... تنهدت بعمق وفركت اصابعها تخفض نظرها عن شقيقها مردفة بهدوء _ ريحانة ليها وضع خاص يا نادر ... وانا وبدر فاهمين ده .

تنهد يطالع شقيقته بترقب ثم اردف متسائلاً _ طيب انتِ مخبية عيونك عنى ليه !!! ... قمر انتِ لسة خايفة منى !

رفعت نظرها اليه وهزت رأسها تردف بتأكيد _ لاء يا نادر ... انا نسيت الماضي ... او بالضبط نسيت كل اللى حصل من ٤ سنين لحد دلوقتى .

خسوف ( بقلم آية العربي )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن