بسم الله ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
وَلَقَدْ نَعْلَمَ أنّكَ يَضِيقُ صَدْرَكَ بِمَا يَقُولُون فَسَبّحْ بِحَمْدِ رَبُكَ وكُن مِنَ السَاجِدِينْ واِعْبُد رَبُكَ حَتّى يَأْتِيَكَ اليَقِينْ .
الجزء الخامس من رواية 🌑🌙 خسوف 🌙🌑
بقلم آية العربي
قراءة ممتعة
&&&&&&&&&
مساءاً فى شقة بدر .
تجلس قمر متكورة على الأريكة تفكر وتستعيد الماضي بعد الحديث الذى دار بينها وبين ناهد .
عودة قبل بضعة اشهر .
فى نفس المكان الذى اعتاد الثنائي اللقاء فيه .
تجلس قمر على الطاولة تردف بتعجب وهى تتطلع للعلبة بين يدها مردفة _ بس ده لزومه ايه بس يا خالد ما انا معايا موبايل ! .
اردف خالد بمكر وحب كاذب _ خليه معاكى بس يا حبيبتى ... يعنى يمكن اخوكى يعمل اللى عمله تانى وياخد منك الفون او حاجة ... المهم انتى حاولي تمسحى كل حاجة من ع الفون القديم وتخلي كلامنا ورسايلنا كلها هنا بس ... علشان لو حد شافه ميأذكيش .
نظرت له بحب وابتسمت مردفة _ ربنا يخليك ليا يا حبيبي ... انت الوحيد اللى بتفهمنى يا خالد بجد .
قرب جسده قليلاً ينظر لعيناها واردف بخبث _ انتى مش متخيلة انا بعد الايام ازاى ومستنى اللحظة اللى هاجى اتقدملك فيها وتبقي ملكى وعلى اسمي ... وقتها هتيجي تنورى بيتي ومش هسيبك وحيدة تانى ابدااا .. وكمان انا متأكد ان ماما لما تشوفك هتحبك جدااا ... يعنى هى دايماً كان نفسها فى بنت واكيد هتعتبرك بنتها .
ابتسمت قمر وقد ظهر الحزن على ملامحها واردفت بعيون لامعة _ ياريت يا خالد ياريت .
نظر لعيناها ثم ادعى الحزن ووقف يتجه اليها وجلس بالكرسي المجاور لها يردف باهتمام كاذب _ انتى بتعيطى معقول ! ... اوعى ابدااا تبكى وانا موجود ... انا موجود علشان امسح دموعك مش اكون سبب نزولها .
مد يده يلتقط منديلاً ثم كاد ان يجفف قطرات الدموع من عيناها ولكنها اوقفته مردفة بأسف وهدوء _ علشان خاطرى يا خالد ... خلي اتفاقنا زى ما هو ... انا كويسة متقلقش .
اومأ بحنق داخلى ولكنه ادعى التفهم مردفاً وهو يعود ادراجه _ طبعا يا حبيبتى انا على وعدى ... بس مقدرتش اشوف دموعك واسكت ..
اومأت بتفهم ونظرت له بعشق بادلها بخبث واردف _ يالا اوصلك !
اومأ لها ووقفا يتجهان للخارج ثم صعدا سوياً السيارة وبدأ هو يقود حيث يوصلها الى الشارع المجاور للمطعم حتى لا يراها احد .
عودة للحاضر
خرجت من شرودها على طرقات هادئة على باب المنزل ... تنهدت بعمق ووقفت تتجه اليه وتردف متسائلة وهى تعلم من ولكن زيادة حرص _ مين ! .
أنت تقرأ
خسوف ( بقلم آية العربي )
Romansظننتُ ان جمالي سيكون سِر سَعادتى وبتُ اتباهى بالغالي والثمين ولهوتُ ونسيتُ ان بريقي يختفي رويداً رويداً حتى خُسِفتُ . فهل تمحى عتمة قلبي ويتحول خسوف قمري الى بدر منير ! تابعونى ( بدر & قمر ) الرواية مسجلة بأسمي آية العربي واي نقل بدون علمى او سرقة...